گفت‌وگو با حاج یدالله بهتاش، مداح اهل‌بیت (ع)

عزاداری را شعور ارزشمند می‌کند، نه شور

با برگزاری ویژه برنامه پرده عشاق در فرهنگسرای هنگام

آیین نکوداشت یکی از پیر غلامان حسینی

آیین تجلیل و تکریم از پیرغلام حسینی حاج یدالله بهتاش روز پنج شنبه 6 آذرماه ساعت 9:30 صبح در قالب ویژه برنامه «پرده عشاق» در فرهنگ سرای هنگام برگزار شد.
کد خبر: ۷۴۳۶۶۱
آیین نکوداشت یکی از پیر غلامان حسینی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای هنگام، این ویژه برنامه با اجرای حسن سلطانی و با حضور حجت الاسلام «شهاب مرادی» رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دکتر «حسن غفور فرد» نماینده اسبق مجلس و دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکاران، «حاج محمدرضا طالقانی» رییس فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای، «سید غلام‌رضا میرحسینی» معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «علیرضا جاوید» شهردار منطقه ۴، حاج علیرضا نهادی رییس مکتب الذاکرین شرق تهران، حاج مجید ذاکر تهرانی رییس هیات رزمندگان شمال شرق تهران، حاج مهدی آصفی و حاج حسن آهی از مداحان اهل بیت (ع) و جمعی از مداحان اهل بیت (ع) و متولیان هیئت های مذهبی برگزار شد که آغاز بخش آن با قرائت قرآن توسط «مجید احمدی» قاری بین المللی بود.

در این برنامه «علیرضا زند وکیلی» مدیر مراکز فرهنگی وهنری منطقه 4 و رئیس فرهنگ سرای اشراق ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان، اجرای این برنامه را با هدف تجلیل از مفاخر حسینی تهران عنوان کرد و افزود: «ششمین روز از ویژه برنامه پرده عشاق، پنج شنبه ششم آذرماه در این فرهنگسرا برگزار شد که به تجلیل از پیشکوست و ذاکر اهل بیت (ع) و محقق ارجمند حاج آقا بهتاش اختصاص یافته است.»

وی گفت: «پنجاه سال خادمی، ستایشگری و تحقیق و نویسندگی در عرصه آئینی حاج آقا بهتاش را برآن داشته تا به تعلیم و تجربیات خویش به نسل جوان بپردازد و استاد دانش آموختگان بسیاری در عرصه مداحی بوده است. از این رو ما خرسندیم که افتخار تجلیل از این بزرگ مرد را پیدا کرده‌ایم.»

همچنین حجت الاسلام «سیدعلی غروی» در سخنانی گفت: «با احترام به برادر و دوست ارجمند خودم که زحمت زیادی در این عرصه کشیده‌اند و این جلسه با احترام او برگزار شده، تا ما قدری از دین خود را نسبت به او ادا کنیم. از این رو می‌خواهم این آئین را به چرایی ماندگاری قیام عاشورا مرتبط کنم. در طول تاریخ ما، نهضت‌های زیادی به میدان آمدند و خیلی‌ها در آن به شهادت رسیدند اما چرا مانند قیام عاشورا ماندگار نشدند؟».

وی افزود: «پاسخ به این چرایی را در چند شاخص می‌توان داد. یک اینکه اراده خداوند در این قیام حکم فرما بوده است. همانطور که در روایت‌ها داریم که اراده خداوند والا‌ترین است بدین معنی است که اگر دنیا جمع شوند به کسی عزت بدهند اگر خداوند نخواهد آن امر محقق نمی‌شود و برعکس اگر دنیا جمع شوند فردی را خوار کنند، اگر اراده خدا نباشد، شدنی نخواهد بود.»

غروی ادامه داد: «همچنین جامعیت قیام کربلا، راهبری حضرت سید الشهدا (ع) و اصحاب و خلوص امام حسین (ع) از دیگر شاخص‌های این قیام هستند که موجب ماندگاری آن شده‌اند که شما می‌بینید هرسال چطور این روز‌ها از سوی مردم باشکوه‌تر از سال قبل اجرا می‌شود.»

براساس این گزارش، حجت الاسلام «شهاب مرادی» رییس سازمان فرهنگی هنری نیز گفت:«هیچ افتخار و سمتی در این عالم بالاتر از روضه خوانی نیست و شخصاً مباهات می کنم که روضه خوان امام حسین(ع) هستم از کودکی در مجالس مداحی حاج یدالله بهتاش شرکت می کردم و ایشان با اینکه سالها دروس طلبگی را خواندند ولی طلبه نشدند و به این لباس افتخار می کنند و این ارائه الگوی سالم از یک مداح خوب است، وی با اشاره به مرحوم «حاج حسین بهاری» که از مداحان اهل بیت با همین لباس عبا بودند خاطر نشان کرد: این مجالس این فضا را ترویج و حفظ می کند.»

مرادی افزد: «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که برای مدت موقتی من، مثل روسای قبلی که بودند و می آیند و مسئولیتی دارند بزرگ‌ترین سازمان فرهنگی هنری کشور به لحاظ مساحت و امکانات است و به شاخصه‌های مختلف هنر و فرهنگ می‌پردازد. کلمه «عاشق» به هیئتی ها می‌خورد. این یک هیاتی است که در فرهنگ ما باجان و دل خانه اش را تا سر کوچه با عشق آب و جارو می کند و گلدان می گذارد و می گوید روضه خوان و گریه کن امام حسین می خواهد بیاید.

ایشان در ادامه اضافه کرد: نمایشنامه زندگی بشر، بهترین پرده اش پرده عشاق است، عشاق امام حسین(ع). کسانیکه در هیات‌ها فعالیت می‌کنند و کفش جفت می‌کنند و غذا درست می‌کنند، عشق یعنی همین. من به همه شاخه‌های مختلف فرهنگ و هنر احترام می‌گذارم اما دقت کنید می‌بینید عاشق اینجاست. شما هیاتی ها و گریه کن ها و شما که بازار امام حسین(ع) را گرم می کنید افتخار فرهنگ این کشور هستید.»



پخش ویدئو کلیپی درباره پیرغلامان امام حسین (ع) و شرح برگزاری برنامه پرده عشاق، ازدیگر بخش‌های این مراسم بود.

در ادامه روضه خوانی و ذکر مصیبت توسط ذاکرین اهل بیت (ع) «مجید شعبانی» و «حمید بهاری» و شعرخوانی «فاضل نظری» از شاعران اهل بیت (ع) از بخش‌های دیگر این برنامه بود که با استقبال حاضران در سالن رو به رو شد. پایان بخش شمشین مراسم از آئین هفده روزه، اهدای لوح یادبود «پرده عشاق» و هدایای ویژه از سوی هئیت‌های مختلفی چون متوسلان به امام هادی (ع)، جامعه مداحان، هئیت ثار الله هئیت انصار الحسین (ع) و... بود.

حاج یدالله بهتاش متولد سال ۱۳۲۹ است و در یکی از روستاهای سبزوار به دنیا آمده است. او از پیر غلامانی است که بیش از ۵۰ سال در مجالس‌های عزداری ابا عبداالله الحسین مداحی می‌کند و بیش از ۳۵ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف نگارش کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها