استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به افزایش 35 درصدی شیوع دیابت در فاصله های سال های 2005 تا 2011 در ایران گفت: شمار مبتلایان این بیماری بر اساس آخرین آمارها بالغ بر 4.5میلیون نفر است.
کد خبر: ۷۴۳۳۶۴
افزایش شیوع دیابت در ایران

منوچهر نخجوانی در همایش معرفی روش های نوین درمان دیابت اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده شمار مبتلایان به دیابت در دنیا از 285 میلیون نفر در سال 2010 با 54 درصد رشد به 439 میلیون نفر در سال 2030 افزایش می یابد.

وی افزود: البته نرخ افزایش شیوع دیابت در مناطق مختلف دنیا یکسان نیست و در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شمار مبتلایان با 94 درصد افزایش از 26.6 درصد در سال 2010 به 51.7 درصد در سال 2030 خواهد رسید.

وی با بیان اینکه نرخ ابتلا به دیابت در تمامی کشورهای جهان رو به افزایش است، ادامه داد: البته در کشورهای توسعه یافته اغلب در سنین بالای 65 سال به این بیماری مبتلا می شوند اما در کشورهای توسعه نیافته افراد درسنین فعالیت به دیابت دچار می شوند.

نخجوانی شیوه زندگی و رژیم غذایی نامناسب، چاقی، فعالیت فیزیکی کم، مصرف سیگار و فشار خون را از جمله ریسک فاکتورهای قابل کنترل به منظور پیشگیری از بروز دیابت عنوان کرد و گفت: در کنار این عوامل فاکتورهای غیر قابل کنترلی مثل سن و جنس هم در بروز دیابت موثرند.

وی افزود: در 10 سال اخیر سه مطالعه اپیدمیولوژیک در زمینه دریابت در کشور انجام شده که براساس نخستین مطالعه در سال 2005 شیوع IFG (مرحله پیش دیابت) در جمعیت بزرگسال کشور 16.8درصد، شمار دیابتی ها شناخته شده حدود 4 درصد و شمار بیماران دیابتی شناسایی نشده حدود 3.8 درصد برآورد شده است، یعنی در مجموع 7.8 درصد جمعیت بالغ کشور که حدود 2 میلیون نفر بوده دچار دیابت بوده اند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها