نقش و حضور ایران در عراق و ارائه مشاوره نظامی بنا به اعتراف دوست و دشمن، عامل اصلی پیروزی‌ها و مقابله با پیش‌روی تکفیری‌های داعش بوده است. در این میان نقش و نام یک نفر در مرکز توجهات است، سردار «قاسم سلیمانی»، فردی که رسانه‌ها از وی افسانه‌ها نقل می‌کنند.
کد خبر: ۷۴۳۳۵۸
روزی که هواپیمای سردار در بغداد فرود آمد

به گزارش فارس، وبگاه شبکه المنار طی گزارشی از حقایق ناشنیده قابل توجهی از نقش این سردار ایرانی در عراق، پرده بر می‌دارد.

المنار می‌نویسد: صبح سه شنبه 10 ژانویه 2014 خبر سقوط موصل به یکباره عراق و کشورهای همسایه را با بهت مواجه ساخت. نوری‌الماکی نخست‌وزیر وقت عراق، درخواست حالت فوق‌العاده را از پارلمان داشت و مرجعیت دینی در نجف اشرف نیز از ارتش و مبارزه با تروریسم حمایت کرد. در این میان «ابو محمدالعدنانی» سخنگوی داعش از تروریست‌ها خواست تا به سوی بغداد بروند.

منابع مطلع به شبکه المنار گفته‌اند، ساعاتی پس از خبر سقوط موصل، هواپیمایی در فرودگاه بغداد نشست که حامل فردی بود به نام «قاسم سلیمانی» و به همراه وی چندین فرمانده نظامی ایرانی و لبنانی نیز حضور داشتند.

در بغداد، فرماندهان گردان‌های مقاومت عراقی منتظر این گروه تازه از راه رسیده بودند، گردان‌هایی چون «عصائب الحق»، «سپاه بدر»، «حزب‌الله عراق»، «سیدالشهداء (ع)» و «امام علی (ع)» شخصی را می‌خواستند که بتواند تاکتیک‌های جنگی و اداره میدانی را بر عهده بگیرد. ارتش عراق نیز شالوده منظمی نداشت.

‌مبارزین عراقی به خبرنگار المنار گفته‌اند، در جریان آزادسازی مسیر سامرا - بغداد، سردار سلیمانی در کنار ما می‌جنگید و هرچه اندازه فرماندهان گردان‌ها از وی خواهش ‌کردند تا مراقب خود بوده و به عقب بازگردد، وی اعتنایی نکرد و مانند یک سرباز در کنار ما بود.

حضور قاسم سلیمانی در کنار افراد عادی دیگر در خط مقدم، اثر فوق العاده‌ای بر روی مبارزین عراقی دارد، آن‌ها با دیدن قاسم سلیمانی که دوش به دوش دیگران تیراندازی می‌کند، به وجد می‌آیند و نشاط غیر قابل وصفی می‌جنگند.

در تمام نبردهای سنگین، فرماندهان عراقی به حضور و پشت‌گرمی سردار سلیمانمی احتیاج دارند و تصاویری که از وی در مناطق مختلف درگیری به بیرون درز یافته است، «باراک اواباما» رئیس‌جمهور آمریکا را مجبور کرد تا در دیدار با میهمانان عراقی خود بگوید: این فرد (اشاره به تصویر سردار سلیمانی) دشمن من است.... اما ای کاش میان افسران خود، فردی شبیه او را داشتیم.

دو عدد کلیدی گفتگوهای هسته ای

نشریه ایتالیایی لارپوبلیکا نوشت: در مذاکرات هسته ای دو عدد کلیدی وجود دارند: عدد مربوط به سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم که در اختیار ایران گذاشته خواهد شد و عدد مربوط به سال هایی که محدودیت ها به قوت خود باقی خواهند ماند. ایران امروز تعداد 9600 سانتریفیوژ فعال در اختیار دارد و تاکنون 10،000 عدد دیگر را نصب کرده است که البته به موجب توافق ژنو غیر فعال باقی می مانند.

این نشریه افزود:در واقع، همه صورت خود را با سیلی سرخ نگاه داشته اند. لیکن معلوم نیست که چگونه ممکن است از میزان ابهاماتی که در ماه های اخیر بیش از پیش افزایش یافته اند، کاسته شود. در ماه ژانویه در واشنگتن کنگرۀ جدیدی که تحت سلطۀ جمهوری خواهان است فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، مسأله ای که اعطای امتیازاتی به تهران را برای اوباما دشوارتر خواهد ساخت. در ایران نیز اوضاع بهتر نخواهد بود: دورۀ پیش از انتخابات مجلس آغاز خواهد شد و به گفتۀ دیپلمات های غربی در تهران روحانی آزادی عمل کمتری خواهد داشت.

در حقیقت در این مذاکره پای برنامۀ هسته ای فقط در میان نیست، چگونگی روابط ایران و غرب در آینده نیز در میان است: یک نتیجۀ مثبت می توانست به اندازۀ کافی اعتماد ایجاد کند به نحوی که باعث ورود ایران به اقتصاد جهانی و همکاری سیاسی به منظور مقابله با بحران های متعددی گردد که در خاورمیانه جریان دارند.

پشت پرده، مذاکره کنندگان در وین در این مورد آگاهی دارند. یکی از مذاکره کنندگان خطاب به یک روزنامۀ آلمانی چنین گفت: «تمدید مذاکرات نشانۀ خوبی نیست. زیرا ما واقعاً هرگز به یک توافق نزدیک نشده ایم.»

اعتراض آیت الله نمر به حکم اعدام

روزنامه سعودی الریاض از اعتراض آیت الله شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز شیعه عربستانی به حکم دادگاه برای بازنگری در حکم اعدام وی در دادگاه استیناف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الریاض نوشت: شیخ نمر الباقر النمر لایحه اعتراض به حکم دادگاه بدوی علیه خودش را تقدیم کرد و پرونده به دادگاه استیناف ارجاع خواهد شد که پنج قاضی به بررسی این حکم خواهند پرداخت.

حکم اعدام این عالم سرشناس عربستانی از سوی دادگاه ریاض بر اساس اتهامات واهی دادستانی کل صادر شد.

دادستان عربستان، در 25 مارس گذشته (پنجم فروردین 93) با مطرح کردن اتهامات دروغ مانند فتنه مذهبی، تشکیل جلسه با مجرمان فراری، ترویج کشتار شهروندان و نیروهای پلیس، تخریب مساجد در هنگام نماز جمعه و دخالت در امور سایر کشورها، خواستار صدور حکم اعدام به علت محاربه علیه نظام آن کشور برای شیخ نمر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها