داستان پلیسی - قسمت دوم

14 ستاره برای کشف راز قتل

عقربه‌های ساعت، ۱۰ صبح را نشان می‌داد، عزیز برای برداشتن کیسه‌های سیمان به طبقه ششم ساختمان نیمه کار رفت. وقتی از راه پله وارد طبقه شد، صحنه‌ای عجیب او را میخکوب کرد. جسد زن جوانی از سقف آویزان بود. سریع خود را به اتاقک نگهبانی رساند و موضوع را به مالک ساختمان اطلاع داد.
کد خبر: ۷۴۳۲۹۸
قتل در ساختمان نیمه‌کاره

سروان میری در اداره جنایی در حال بازجویی از متهم به قتل دختر جوانی بود. پسر جوان روبه‌روی کارآگاه در حال پر کردن برگه بازجویی بود که صدای زنگ تلفن کشیک قتل، به صدا درآمد.

بله، بفرمایید.

سلام جناب سروان از کلانتری ۳۴ تماس می‌گیرم. ساعتی قبل جسد زن جوانی در یک ساختمان نیمه‌کاره در شهرک غرب کشف شد. موضوع مشکوک به نظر می‌رسد و بازپرس دستور داده‌اند که صحنه را بررسی کنید.

سروان آدرس را در دفترچه یادداشتش نوشت و از سرباز اداره خواست‌ متهم را به بازداشتگاه ببرد تا فردا ادامه بازجویی را انجام دهد.

بسختی توانست آدرس ساختمان نیمه‌کاره را پیدا کند. شواهد نشان می‌داد‌ عملیات ساخت و ساز مدتی است در آنجا متوقف شده است. وارد محوطه که شد ماموران کلانتری‌ از او خواستند
به طبقه ششم برود.

جسد زن جوان از سقف آویزان بود. مامور کلانتری قصد داشت طناب را پاره کند و جسد را پایین بیاورد که سروان از او خواست تا زمان حضور تیم تشخیص هویت صبر کند. کارآگاه برگه بررسی صحنه جرم را از کیفش بیرون آورد و صحنه را با دقت ترسیم کرد. زیر آن هم به تشریح مشاهداتش پرداخت.

«جسد در یک ساختمان نیمه‌کاره و در طبقه ششم کشف شده است. جنازه متعلق به زنی حدود ۳۰ تا ۳۵ سال است که با طنابی آبی رنگ خود را حلق آویز کرده است. در فاصله نیم متری از او یک بشکه خالی قرار دارد. زن جوان لباس رسمی به تن دارد و به نظر می‌رسد زمان‌ زیادی از مرگش نگذشته است. غیر از بشکه و جسد هیچ وسیله دیگری در این طبقه دیده نمی‌شود.»

سروان، مامور کلانتری را صدا کرد و گفت: جسد را چه کسی پیدا کرده؟

استوار به کارگری افغانی که به دستانش دستبند زده بودند، اشاره کرد و گفت: اسمش عزیز است، برگه اقامت ندارد و اینجا به عنوان نگهبان مشغول به کار است. پروژه مدتی است تعطیل شده و کسی به اینجا رفت و آمد ندارد. امروز صبح جسد را پیدا می‌کند و موضوع را تلفنی به مالک اطلاع می‌دهد. مالک هم در راه است. ما با تماس مالک ساختمان متوجه ماجرا شده و به اینجا آمدیم. معلوم نیست زن جوان چطور وارد اینجا شده و خودکشی کرده، چون اتاقک نگهبانی مقابل در ورودی است... .

با حضور دکتر سامانی، پزشک جنایی و تیم بررسی صحنه جرم تحقیقات علمی برای کشف معمای این پرونده آغاز شد. سروان سراغ عزیز رفت. پسر جوان که بسختی فارسی صحبت می‌کرد بشدت ترسیده بود.

چند وقت است ایران هستی؟

چهار ماه قبل به طور غیرقانونی به ایران آمدم.

‌غیر از توکسی به اینجا رفت و آمد دارد؟

گاهی آقای مهندس می‌آید. امروز هم وقتی جسد را دیدم با او تماس گرفتم. شمال بود و قرار است به اینجا بیاید.

‌چطور جسد را پیدا کردی؟

برای برداشتن کیسه سیمان به اینجا آمدم که جنازه را از سقف آویزان دیدم.

‌ مقتول را می‌‌شناسی؟

نه تاکنون او را ندیده‌ام.

‌ چگونه وارد اینجا شده؟

نمی‌دانم. شاید از دیوار وارد شده باشد چون در قفل بود.

سروان نگاهی به پایین انداخت. اطراف ساختمان را دیواری به ارتفاع حدود یک متر و نیم احاطه کرده بود.

کارآگاه سراغ دکتر رفت که پس از معاینه اولیه جسد در حال جمع کردن وسایلش بود. روی گردن زن جوان کبودی دایره‌ای شکلی وجود داشت که به نظر می‌رسید به دلیل فشار طناب بوده است.

‌ دکتر سرنخ چی داری؟

علت مرگ که خفگی است. آثار مقاومت هم وجود دارد. به احتمال قوی مرگ صبح امروز رخ داده تا الان همین‌ها را دارم. وقتی کالبد شکافی و آزمایش سم‌شناسی انجام دادم، گزارش کاملش را می‌فرستم اداره.

حسی به سروان می‌گفت، مقتول اهل‌‌ همان محل است به همین دلیل از ماموران کلانتری خواست، از چهره زن جوان عکس گرفته و آن را به اهالی محل نشان دهند.

حدود 20 دقیقه بعد از رفتن ماموران مرد جوانی سراسیمه خود را به ساختمان نیمه‌کاره رساند. سرباز کلانتری سد راهش شد. «باید برم تو. همسایه‌ها گفتند جسد همسرم اینجا کشف شده است.»

سروان به سرباز اشاره کرد اجازه دهد این مرد وارد شود. مرد جوان وقتی به کارآگاه رسید گفت: «کجاست؟ جسد همسرم کجاست؟ کی تونسته اونو بکشه؟»

سروان از مرد جوان خواست آرام باشد و او را به طبقه ششم برد که او با دیدن همسرش، توان پا‌هایش را از دست داد و به دیوار نیمه ساخته تکیه داد. سروان از سرباز خواست برای او یک لیوان آب بیاورد. وقتی حال میثم بهتر شد، کارآگاه سراغ او رفت تا شاید بتواند معمای این قتل را کشف کند.

‌همسرتان چرا خودکشی کرده؟

میثم نگاهی از روی عصبانیت به او انداخت و گفت: همسر من خودکشی نکرده. انگیزه‌ای هم برای این کار نداشته است. صبح که سرکار می‌رفت حالش خوب بود. ما هیچ مشکلی در زندگی نداشتیم که بخواهد خودکشی کند. او را کشته‌اند.

‌ با همین لباس‌ها خارج شد؟

بله. فقط کیف داشت و قرار بود دو میلیون تومان پول نقد را به حساب بانکی مشترکمان واریز کند که حالا کیفش نیست. کیف را در محل پیدا نکردید؟

‌ نه کیفی در محل پیدا نشده است. چطور متوجه قتل او شدی؟

در حال رفتن به مغازه بودم که یکی از همسایه‌ها گفت.

کارآگاه حرف‌های او را صورت جلسه کرد و به طبقه پایین آمد. عزیز در گوشه‌ای از حیاط ایستاده بود و با پایش با زمین بازی می‌کرد. سراغ او رفت.

‌وقتی جسد را پیدا کردی کیف همراهش نبود؟

نه. من نه کیفی دیدم نه پولی. کاری می‌کنید آدم اگر جسدی دید خودش خاکش کند.

با آمدن بازپرس، تیم جنایی به اتاق نگهبانی رفته و نتایج تحقیقات را بررسی کردند. بعد از حدود 20 دقیقه، بازپرس دستور بازداشت عزیز را به اتهام قتل صادر کرد. جسد مقتول هم به پزشکی قانونی منتقل شد.

صبح روز بعد وقتی عزیز روبه‌روی سروان نشست منکر قتل شد اما چهار دلیل کارآگاه کافی بود تا او لب به اعتراف باز کند.

وحید شکری

پاسخ معمای پلیسی

قاتل همسر حسین است: چون:

1ـ مدعی بود به خاطر قرص‌های خواب‌آور خواب بوده، در حالی که صدای پا را شنیده بود و وقتی خدمتکار او را یک بار صدا می‌زند در راهرو حاضر می‌شود.

2ـ قتل با مجسمه برنزی انجام شده بود که نشان می‌داد جنایت در اتاق رخ داده است.

3ـ لکه خون دلیل دیگر قتل در اتاق است و امکان نداشت که قتل در اتاق رخ دهد و مریم متوجه نشود.

در این مسابقه 103 نفر از خوانندگان شرکت کردند که 48 نفر پاسخ صحیح داده‌اند. از میان خوانندگانی که که پاسخ صحیح داده‌اند، خانم شهناز قربانی از اندیشه شهریار به قید قرعه برنده شده‌ است.

از میان نظرات خوانندگان

با سلام و تشکر، من از دوستداران روزنامه شما هستم. به نظر من بهتر است در تپش به جای صفحه تبهکاران که داستان‌های خارجی است مثل صفحه آخر از داستان‌های قدیم روزنامه‌های ایرانی که به چاپ می‌رسید استفاده شود. با تشکر علی دارابی از قوچان

سلام، نظریه و راهکارهای روان‌شناسی جهت جلوگیری از جرم و جنایت را بیشتر چاپ کنید. داوود برنورخ از بندرانزلی

09130005230 درخواست دارم فونت کلمات درشت‌تر شود. از کاغذ روشن‌تر هم استفاده کنید.

تمام مطالب تپش برای تمام گروه‌های سنی و همه اقشار جامعه بسیار آموزنده است. مطالبی خواندنی، متنوع، آموزنده و هشداردهنده. خسته نباشید. امیر کاظمی از اصفهان

09330004483باسلام، قسمت حوادث در گذر زمان خیلی جالب است، ممنون.

09120001854 معمای پلیسی را آسان‌تر کنید. حل معماهای سخت برای پلیس است نه خوانندگان روزنامه.

0910001854 از مشاوره روان‌شناسی هم استفاده کنید.

شما خواننده گرامی با معرفی قاتل و با اشاره به دو دلیل کارآگاه می‌توانید در مسابقه معمای پلیسی شرکت کنید. پاسخ خود را همراه نام و نام خانوادگی به شماره 300011224 ارسال کنید.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها