شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۷۴۳۱۵۳
بازگشت پرونده قضات کهریزک به دادگاه کیفری

کیهان: وزیر پیشنهادی و نمایندگان حامیان فتنه را سنگ روی یخ کردند

روزنامه کیهان نوشت: اعلام برائت صریح نامزد پیشنهادی وزارت علوم از فتنه‌گران و تأکید بر اینکه فتنه را خط قرمز خود می‌داند، در کنار رأی اعتماد بالای نمایندگان به وی، حامیان فتنه را سنگ‌ روی یخ کرد.

حامیان فتنه که مغالطه و سفسطه آنها دیروز از زبان علی مطهری مطرح شد، مایل بودند با تحریف صورت مسئله و بازگویی آن به شکل دلخواه از یک سو مجلس را به لجبازی بر سر چند گزینه قبلی متهم کنند و از سوی دیگر چنین القا کنند که مجلس در صورت رأی دادن به فرهادی نقیض منطق خود عمل کرده است.

دیروز علی مطهری ضمن مخالفت با وزارت فرهادی و ادعای اینکه گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده است، گفت: علت مخالفت من با وزیر پیشنهادی علوم، موافقت فضای عمومی مجلس با وی است(!) در حالی که دو وزیر پیشنهادی قبلی قوی‌تر بودند و با معیار فعالیت در فتنه، از سوی مجلس رد شدند.

وی افزود: می‌خواهم با منطق اکثریت مجلس در مسئله وزارت علوم صحبت کنم. مجلس در جریان وزیر سابق علوم (فرجی دانا) و در جریان رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی قبلی مهم‌ترین معیار و ملاک خود را در عدم همراهی با فتنه 88 اعلام کرد و گفت فتنه خط قرمز ماست، نامه‌نگاری یا تحصن مبنی بر تظلم و دادخواهی را به معنی فتنه‌گری اعلام کرد و گفت ما به چنین کسی رأی اعتماد نمی‌دهیم. نیلی احمدآبادی را به جرم امضای تظلم 88 و به دلیل قضیه حمله عده‌ای به دانشکده فنی دانشگاه تهران، ضرب و شتم و بازداشت و دانشجویان را فتنه‌گر نامیدیم و به او رأی اعتماد ندادیم، آقای دانش آشتیانی را هم به جرم امضای یک نامه انتقادی در جریان حوادث سال 88 فتنه‌گر نامیدیم و هر چه گفت اطلاعی از آن نامه ندارم و نام من را بی‌خبر جزو امضا کنندگان قرار داده‌اند از او نپذیرفتیم و گفتیم الان دیر است.

این اظهارات مغالطه‌آمیز - و احتمالاً خودنمایانه- البته با بی‌اعتنایی نمایندگانی مواجه شد که 171 رأی مخالف به دانش‌آشتیانی داده بودند و اکنون 197 نفر از همان نمایندگان رأی موافق به فرهادی می‌دادند. اظهار نگرانی برای «به خطر افتادن گفتمان اصولگرایی» در حالی است که مطهری از فتنه‌گران حمایت کرد حال آن که مواجهه با فتنه‌گران خط قرمز اصولگرایی است و دقیقاً به اعتبار همین رویکرد معکوس است که رسانه کودتاگرای انگلیس (BBC) که جز از اوباش و کودتاچیان و معارضان اسلام و انقلاب حمایت نکرد، به نماینده مورد اشاره عنوان اصلاح‌طلب جدید می‌دهد.

صرف‌نظر از مبتذل بودن این استدلال که «من با وزیر پیشنهادی مخالفت می‌کنم چون اکثریت ]اصولگرای[ مجلس با آن موافق است» باید توجه کرد که دانش آشتیانی نامزد قبلی غیر از امضای نامه همسویی با فتنه‌گران در مصاحبه‌ای صریح بسیجیان امام را با سربازان شاه مقایسه کرده بود و در عین حال حاضر به اعلام برائت از فتنه‌گران نبود. در مقابل دکتر فرهادی چفیه بر دوش و با صراحت اعلام کرد خود را سرباز ولایت می‌شمارد و فتنه را خط قرمز خود می‌داند؛ این واقعیت روشن را رسانه‌های اصلاح‌طلب و حتی معاند هم فهمیدند اما آقای مطهری به اعتبار اینکه «لجاجت، کور و کر می‌کند و راه اندیشه و تدبیر را می‌بندد» نتوانست ببیند و بفهمد! اظهارات مطهری آن قدر سبک و تهی‌مایه بود که حتی دکتر لاریجانی رئیس مجلس با وجود برخی سوابق نزدیکی با مطهری، به تخطئه اخلاقی و عقلانی اظهارات وی پرداخت.

وبسایت ضد انقلابی رادیو زمانه به مانند سایر رسانه‌های ضد انقلاب در این زمینه می‌نویسد: «مجلس به وزیری اعتماد کرد که خط قرمز اصولگرایان را پذیرفت. فرهادی با ادبیات مورد پسند اصولگرایان، اطمینان نمایندگان مجلس را به دست آورد. او امضای نامه در حمایت از جنبش سبز را تکذیب کرد و در جلسه سخنرانی هم گفت: «بنده هیچ نامه‌ای را امضاء نکرده‌ام حال اگر اسم هست یا نیست نمی‌دانم. بنده معتقدم فصل‌الخطاب رهبری هستند.» وی در جلسه رأی اعتماد برای رد هر گونه شائبه نسبت به همراهی‌اش با اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، عنوان کرد که «فتنه» را خط قرمز می‌داند.»این رادیو می‌افزاید: آمادگی فرهادی برای همسویی با ادبیات و تمایلات اصولگرایان مهم‌ترین دلیل رأی‌آوری بالای او به عنوان وزیر علوم بود. مواضع همدلانه او با اصولگرایان باعث شد که حین سخنرانی‌اش در جلسه رأی اعتماد یکی از نمایندگان چفیه‌ای را روی دوش وی بیاندازد. انداختن چفیه اقدامی نمادین و حاکی از این بود که اصولگرایان او را هم‌شکل و هم‌مسلک خود می‌خواهند.

سایت رادیو زمانه می‌نویسد: حامیان دولت خوشحال بودند از این که روحانی درباره وزارت علوم از خود سرسختی نشان داده و حاضر نشده چهره‌های همسو با اصولگرایان را برای این وزارتخانه معرفی کند اما حالا با انتخاب محمد فرهادی به نظر می‌رسد که نظرات اصولگرایان تا حد زیادی لحاظ شده است.آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پس از استیضاح فرجی دانا گفته بود مسئله فتنه و فتنه‌گران از خطوط قرمز نظام است و وزرا همان گونه که در جلسه رأی اعتماد بر فاصله‌گذاری با آنان تأکید دارند باید همچنان بر آن پایبند باشند.رادیو زمانه می‌افزاید: محمد فرهادی با رعایت تام و تمام حساسیت‌های اصولگرایان، به اندازه‌ای بر فاصله‌اش با اصلاح‌طلبان تأکید کرد که حتی برخی از نماینده‌های اصولگرا به دفاع از وی برخاستند. الیاس نادران از جمله این مدافعان بود که در حمایت از فرهادی، به جلسات خصوصی مجلس با وی اشاره کرد و گفت که فرهادی در این جلسات تأکید کرده «من سرباز ولایت هستم و دست سربازان ولایت را می‌بوسم.» او فرهادی را خارج از حلقه اصلاح‌طلبان تندرو دانست و گفت که وی در دولت دوم آقای خاتمی نتوانست در مقام وزارت باقی بماند چرا که اصلاح‌طلبان مجلس ششم با او مخالف بودند.یادآور می‌شود رفتار افتضاح علی مطهری تنها بخشی از پازل تبلیغاتی بود که برخی حامیان فتنه و رسانه‌های آنها برای القای تناقض یا لجاجت در رفتار مجلس تدارک کرده بودند.

رادیو اسرائیل: نتانیاهو از تمدید مذاکرات با ایران استقبال می‌کند

کیهان آورده است: رادیو اسرائیل می‌گوید: نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل قبل از خاتمه مذاکرات وین تاکید کرده بود بهتر است مذاکرات تمدید شود تا آن که یک توافق بد با ایران به دست آید.این رادیو افزود: نتانیاهو به شبکه جهانی «بی‌.بی‌.سی» گفت: «توافقی که رژیم ایران درصدد دستیابی به آن بود، هولناک بود. اگر ایران بمب اتم تولید نمی‌کند، چرا باید اورانیوم غنی کند؟ آیا غرب می‌خواهد به رژیمی بمب اتم بدهد که به صورت زنان اسید می‌پاشد و هم‌جنس‌بازان را سرکوب می‌کند.یادآور می‌شود جان‌کری نیز در پاسخ سوال خبرنگار نیویورک تایمز ضمن اشاره به امتیازات کسب شده در توافق ژنو (از جمله توقف غنی‌سازی 20 درصد و اکسید کردن ذخایر موجود در کنار عدم استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته و...)‌گفته بود: با توجه به دستاوردهای ناشی از توافق ژنو باید احمق باشیم که مذاکرات را ترک کنیم.

اکسپرس: نقش ایران در خاورمیانه بی‌بدیل و فوق‌العاده کلیدی است

کیهان نوشت: هفته‌نامه فرانسوی اکسپرس در تحلیلی به نقش مهم و کلیدی ایران در منطقه خاورمیانه برای حل و فصل بسیاری از مشکلات و بحران‌های کنونی این منطقه پرداخت و نوشت: بن‌بست‌های بین‌المللی زیادی هم اکنون در برابر آمریکا و جهان غرب قرار دارند. تشدید تنش‌های بین اسرائیل و فلسطینیان با نتایج غیر قابل پیش‌بینی، بحران نظامی بین روسیه و اوکراین که غرب از حل و فصل آن عاجز است. همچنین پدیده «داعش» در عراق و سوریه که مقابله با آن برای غرب، بسیار مشکل و پیچیده جلوه می‌کند، در فهرست این مشکلات و معضلات قرار می‌گیرند.اکنون ایران در مرکز شناخت تمامی مشکلات کنونی خاورمیانه قرار دارد.اکسپرس تصریح کرد: این موقعیت مرکزی و فوق‌العاده ایران در منطقه خاورمیانه، نه تنها به لحاظ وزن غیرقابل انکار ایران در منطقه، نه فقط به خاطر نقش و نفوذ این کشور بزرگ خاورمیانه در چندین درگیری مهم منطقه‌ای، بلکه به لحاظ موقعیت ژئوپلتیک خاص و بسیار نادر سرزمین ایران است.

به گزارش رادیو فرانسه، کریستیان ماکاریان در ادامه این تحلیل نوشت: «ایران به شکرانه سیاست یارگیری و نفوذ منطقه‌ای خود، در عمل توانسته در چهار پایتخت عربی خاورمیانه ریشه بگیرد. در بیروت، از طریق حزب‌الله که در پازل شکننده لبنان نقشی کلیدی بازی می‌کند. در سوریه، جایی که بشار اسد از پشتیبانی و حمایت بسیار فعال تهران بهره می‌گیرد. در عراق، با پادر میانی دولتی که شیعیان در آن اکثریت دارند و به طریقی سیاست‌های عراق را کنترل می‌کنند. بالاخره، در یمن که بحران داخلی سال‌هاست در جریان است و در ماه سپتامبر گذشته گروه‌های حوثی عملاً کنترل پایتخت یمن، یعنی شهر صنعا را در دست گرفتند. آخرین خبرها و گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نقش فزاینده تهران در اوضاع سیاسی و داخلی یمن که از طریق زیدی‌های این کشور اعمال می‌گردد، هنوز دست بالا را دارد.»

ماکاریان می‌نویسد: موضوع «داعش» از چهارچوب سوریه بسیار فراتر می‌رود. حال با پادرمیانی ایران، می‌تواند در جهت متضاد سیاست‌های آمریکا و غرب در قبال بشار اسد باشد. این موضوع همچنین موقعیت بشار اسد در سوریه را تقویت می‌کند. در این رهگذر، آمریکا و غرب در تناقض آشکار با موضع رسمی خود قرار دارند.در همین حال روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در تحلیل دیگری خاطرنشان ‌کرد: غرب با نقش ژئواستراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه مخالف است.«رابرت فیسک» در این تحلیل نوشت: هر اتفاقی بیافتد ایران باز هم به قدرتمندترین کشور در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

اشتباه اصلاح‌طلبان قطع ارتباط با رأس نظام بود

کیهان آورده است: عضو حزب اعتماد ملی می‌گوید، قطع ارتباط با مسئولان ارشد نظام، اشتباه اصلاح‌طلبان بود.رسول منتجب‌نیا در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: یکی از اشتباهات اصلاح‌طلبان قطع‌ شدن ارتباط اصلاح‌طلبان با مسئولان ارشد نظام بود، اصلاح‌طلبان شاخص امروز باید از گذشته درس گرفته و اجازه ندهند کسی یا جریانی میان آنان و سران نظام قرار بگیرد. به معنای دیگر، عدم ارتباط مستمر میان اصلاح‌طلبان و سران نظام بهانه را برای سودجویان و سوءاستفاده‌کنندگان فراهم می‌کند. بنابراین باید از اشتباه گذشته درس گرفت و این ارتباط را نباید قطع کرد یا به فراموشی سپرد.

وی گفت: بعد از تندروی‌هایی که عده خاصی از فعالان سیاسی در دوره اصلاحات و بعد از سال 88 انجام دادند رابطه ساختاری اصلاح‌طلبان با سران نظام دچار مشکل شد، اکنون زمان آن فرا رسیده است که اصلاح‌طلبان ارتباط ساختاری خود را با سران نظام بهبود ببخشند.یادآور می‌شود ابتنای ادعای اصلاح‌طلبی بر انجام اصلاح در درون نظام و با وفاداری به اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی بود اما جریان مسلط در جبهه اصلاحات که مدیریت و مرکزیت این جریان را نیز به عهده داشت، در عمل با گروهک‌های ضدانقلاب و نفاق قدیم همراه شد و به ساختارشکنی در دولت و مجلس اصلاحات پرداخت. دامن زدن به تشنج و سیاسی‌کاری، قفل کردن امور حاکمیتی، ایجاد تقابل با اصل نظام، تهدید به استعفا و خروج از حاکمیت، برپایی تحصن در مجلس و نهایتا تحریک به آشوب خیابانی که یک‌بار در تیرماه 78 کلید زده شد و بار دوم با ادعای خیانت‌آلود تقلب و دستکاری نظام در امانت رأی مردم در سال 88 آغاز شد، همگی ثابت کرد طیف غالب در این جبهه از ادعای اصلاح‌طلبی صرفا به عنوان یک پوشش جهت ارتکاب خیانت‌های بزرگ در راستای غلبه ایجاد اشرافیت‌ سیاسی و دیکتاتوری هم آهنگ با آمریکا و غرب استفاده می‌کند.با این اوصاف، اعلام برائت اصلاح‌طلبان از جریان جفاکار و خائن مورد اشاره شرط اول هر نوع جلب اعتماد نظام است.

ایران: ابقای بی‌سر و صدای معاون سیاسی صدا و سیما

روزنامه ایران نوشت: در حالی که بعد از ریاست «محمد سرافراز» در صدا و سیما شماری از معاونت‌های کلیدی دچار تغییر و تحول شد اما گویا معاونت سیاسی از این تغییرات مصون مانده است. یک منبع آگاه به «ایران» گفت معاونت سیاسی صدا و سیما حداقل تا پایان امسال تغییر نخواهد کرد.

بازار داغ نظرسنجی درباره تمدید مذاکرات

ایران آورده است: بازار نظرسنجی درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای در سایت‌ها داغ است. در همین راستا پایگاه خبری «تیک» از کاربران خود پرسید «تمدید مذاکرات را نشانه چه می‌دانید؟» از میان 9 هزار شرکت‌کننده در این نظر سنجی 66 درصد تمدید مذاکرات را «چند قدم مانده تا حل مناقشه هسته ای» ارزیابی کردند.به اعتقاد 18 درصد کاربران تمدید مذاکرات فرقی با توافق ژنو ندارد و 16 درصد آن را نشانه «شکست» در مذاکرات ارزیابی کردند. «ایران خبر» هم از کاربران خود همین سؤال را پرسید که 40 درصد شرکت‌کنندگان در نظر سنجی فرصت 7 ماهه را زمان خوبی برای برطرف شدن اختلافات دانستند. 36 درصد نیز معتقد بودند تیم هسته‌ای به خوبی مذاکرات را پیش برد. 21 درصد بر این نظر بودند که مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد و 3 درصد هم تمدید مذاکرات را به معنای شکست دانستند.

درخواست اوباما از پسر پادشاه عربستان

ایران نوشت: یک رسانه عربی به نقل از منابع آگاه نوشت: اوباما از پسر ملک عبدالله خواسته است ریاض روابط با تهران را عادی کند. به گزارش عصرایران، پایگاه خبری ایلاف نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در دیدار اخیر خود با شاهزاده متعب در واشنگتن ابراز امیدواری کرد: «دولت عربستان سعودی در مرحله آینده برای عادی‌سازی روابط با ایران گام بردارد.»شاهزاده متعب پسر ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و وزیر گارد ملی این کشور هفته گذشته به آمریکا سفر کرد.

بازگشت پرونده قضات کهریزک به دادگاه کیفری

ایران آورده است: پرونده قضات کهریزک از دیوان عالی به دادگاه کیفری استان تهران بازگشت. «میرمجید طاهری» وکیل اولیای‌دم محسن روح‌الامینی گفت: هفته گذشته به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران مراجعه کردم و مطلع شدم پرونده برای تعیین شعبه هم‌عرض از سوی دیوان عالی به دادگاه کیفری ارسال شده است. وی با بیان اینکه هنوز نظر دیوان عالی به ما اعلام نشده است، گفت: فقط به ما گفته شد که شعبه 9 دیوان عالی اشکالات جزئی نسبت به حکم صادره از سوی شعبه 76 گرفته که باید در شعبه هم‌عرض رسیدگی شود. حال اینکه به کدام قسمت از این حکم اشکال وارد شده را نمی‌دانم. رسیدگی به پرونده قضات کهریزک با برگزاری 11 جلسه دادگاه انجام شد و اوایل تیرماه سال 92 از سوی شعبه 76 دادگاه کیفری رأی متهمان پرونده کهریزک صادر شد.

ناطق‌نوری کارت بسیج گرفت

ایران نوشت: برای حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری کارت بسیج صادر شد. به گزارش تسنیم، در مراسم نکوداشت شهدای لواسانات کارت بسیج طلاب به وی تقدیم شد.

مرخصی مهدی هاشمی از بیمارستان

ایران آورده است: مهدی هاشمی از بیمارستان مرخص شد. به گزارش فارس وی چند روز پیش در بیمارستان بستری شده بود. برخی رسانه‌ها دلیل بستری شدن مهدی هاشمی را افتادن از صندلی در دادگاه و ضربه به کمرش عنوان کرده‌ بودند اما محمود علیزاده طباطبایی وکیل وی گفت: این اتفاق ربطی به حضور وی در دادگاه ندارد چرا که طی هفته‌ای که گذشت هیچ دادگاهی برگزار نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها