شاخص تروریسم منتشر شده برای سال 2014 از اعداد و ارقامی پرده بر می دارد که نشان دهنده افزایش تصاعدی فعالیت های تروریستی در جهان است. این آمار از 162 کشور تجمیع شده و بازه زمانی بین سال های 2000 تا 2013 را در بر می گیرد.
کد خبر: ۷۴۳۰۶۵
تروریسم 2013؛ از «گرگ های تنها» تا «بوکوحرام»

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری شبکه سی ان ان، بر اساس گزارش انجمن اقتصاد و صلح، آمار کشته شدگان حملات تروریستی در جهان طی سال گذشته میلادی، 61 درصد به نسبت سال 2012 افزایش داشته است.

5 کشور جهان منبع 82 درصد کشته های ناشی از فعالیت های تروریستی در سال 2013 معرفی شده اند. این پنج کشور، عراق، افغانستان، پاکستان، نیجریه و سوریه هستند.

پنج درصد عملیات های تروریستی در کشورهای پیشرفته صنعتی رخ داده است و از این میزان، 25 درصد حملات تروریستی را تروریست هایی انجام داده اند که به «گرگ های تنها» معروفند؛ افرادی که ذاتا تندرو هستند اما ارتباطی با گروه های تروریستی سازمان یافته یا بین المللی ندارند.

در این گزارش، چهار گروه تروریستی مسئول دو سوم عملیات های تروریستی در سال گذشته میلادی معرفی شده اند: داعش، بوکوحرام، القاعده و طالبان.

این گزارش می افزاید: بین سال های 1968 تا 2006 تنها 7 درصد سازمان های تروریستی با عملیات های نظامی از بین رفته اند.

این آمار، خود نشان دهنده شکست مدعیان مبارزه با تروریسم از طریق عملیات و اشغال های نظامی است. این در حالی است که سهم همکاری های امنیتی و سیاسی در نابودی تروریست ها طی این بازه زمانی، 83 درصد بوده است.

در فهرست شاخص بین المللی تروریسم، 20 دولت اول درگیر با مساله تروریسم به ترتیب آمده است.

عراق، سوریه، سومالی، یمن، مصر، لبنان، لیبی، سودان، سودان جنوبی، الجزایر، اسرائیل، بحرین، تونس، عربستان سعودی، مغرب، اردن، امارات، کویت، عمان و قطر در صدر این فهرست قرار دارند.

در این گزارش می خوانیم: 17 هزار و 958 نفر در سال گذشته میلادی بر اثر فعالیت های تروریستی کشته شده اند که 61 درصد بیش از مدت مشابه سال قبل آن است. همچنین 90 درصد حملات تروریستی در کشورهایی رخ داده است که نقض فاحش حقوق بشر در آنها مشهود است.

این گزارش از پدیده ای تکان دهنده نیز در حین مطالعه مرگ و میرهای ناشی از تروریسم خبر می دهد. گزارش تصریح می کند که «اگر چه تروریسم به نحو فزاینده ای در مقایسه با سایر گونه های خشونت خودنمایی می کند اما آمار قتل های غیر تروریستی بسیار بالاتر از تلفات حملات تروریستی است؛ 437 هزار قتل در سال 2013 نشان دهنده این واقعیت است.

بر اساس یافته های این مطالعه، هر شهروند ایالات متحده آمریکا 64 برابر بیش از آنکه در معرض ترور قرار گیرد، امکان کشته شدن در قتل های غیر تروریستی را دارد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها