زیبایی و ماندگاری کلماتی است که در ذهن ما معمولا برای انتخاب یا خرید هر وسیله‌ای به کار می‌رود بخصوص اگر این انتخاب، نوع پوشش و تزئین دیوارهای منزل یا محل کارمان باشد.
کد خبر: ۷۴۲۹۵۴
یک رول زیبا بر دیوار‌های خانه ما

شهروندان همواره برای تزئین محل زندگی یا کسب و کارشان در تلاش بوده و البته با اما و اگرهای فراوانی نیز دست و پنجه نرم کرده‌اند تا علاوه بر زیبایی، هزینه‌مناسب را نیز برای خود مهیا سازند.

شاید به صورت سنتی اکثر ما برای تزئین دیوارهای اتاق کار یا محل زندگی از طیف‌های مختلف رنگ روغنی یا پلاستیک استفاده می‌کردیم، اما فناوری‌های مختلف و به روز در زمینه ساخت و تولید انواع و اقسام کاغذدیواری در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و مواد اولیه گوناگون باعث شده این نوع پوشش دیوار ‌اکنون جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون منازلمان را به خود اختصاص دهد. این درحالی است که انتخاب این پوشش برای دیوارهای اماکن می‌تواند علاوه بر زیبایی، کارکردهای متفاوتی نظیر عایق حرارتی و برودتی و عایق صوتی داشته‌باشد.

تمام اینها درحالی است که تنوع فراوان موجود در بازار کاغذ‌دیواری، نگرانی‌ زیادی برای علاقه‌مندان به انتخاب بهترین و اقتصادی‌ترین نوع کاغذدیواری ایجاد کرده است. از این رو جام‌جم این هفته سری به بازار انواع کاغذدیواری در تهران (خیابان سهروردی، دروازه شمیران و بازار) با تمام اما و اگرهایش زده تا با مطالعه این گزارش بتوانید انتخابی مطمئن و اقتصادی داشته باشید.

انواع کاغذ‌دیواری

کاغذ‌دیواری از مدت‌ها قبل به عنوان یکی از مهم‌ترین نوع پوشش برای تزئینات ساختمان شناخته شده بود و تا اواسط دهه 1960 میلادی دوران طلایی خود را طی می‌کرد، اما با گذشت زمان و ورود ابزار و لوازمی دیگر به این منظور کم‌کم به عنوان پوششی ارزان‌قیمت در خانه یا محل کار طبقه متوسط جامعه تبدیل شد و از اوایل دهه 1970 میلادی کم‌کم به دست فراموشی سپرده شد. این درحالی است که فناوری‌های نوین دوباره این نوع پوشش دیواری را به فهرست انتخاب خریداران بازگردانده است.

به طور کلی کاغذدیواری‌های موجود در بازار ایران به دو دسته خارجی (ساخت کشورهایی چون انگلستان، هلند، ترکیه، چین، کره جنوبی، ایتالیا، آلمان و لهستان) و تولیدات داخل کشور تقسیم‌بندی می‌شود و داخلی‌ها در برخی موارد مثل کاغذ‌دیواری‌های ساده در کیفیت یا طرح، کم از خارجی‌ها ندارد. اما از آنجا که در گروهی از کاغذ‌دیواری‌های خارجی، طرح‌های خاص یا انواعی از فلزات زینتی استفاده شده است هنوز تولیدات داخل نتوانسته‌ در رقابت با آن موفق عمل کند؛ بنابراین بهتر است هنگام انتخاب طرح به مساله داخلی یا خارجی بودن آنها خوب دقت کنید. همچنین بد نیست بدانید بالاترین کیفیت در تولید کاغذ‌دیواری در محصولات انگلستان و ایتالیاست و پس از آن به ترتیب هلند، ترکیه، آلمان، کره جنوبی، لهستان و در نهایت چین قرار می‌گیرند.

اما این دو دسته خود برحسب ابعاد، طرح و مواد اولیه به انواع مختلفی تقسیم خواهد شد که می‌توان به پارچه‌ای یا پلاستیکی، طرح‌دار یا ساده، گل برجسته یا مسطح بودن آن اشاره کرد و در نهایت کاغذ‌دیواری با پوشش وینیل به عنوان مناسب‌ترین و با‌دوام‌ترین انتخاب شماست. البته این نوع کاغذ‌دیواری با توجه به سطح مورد استفاده روکش وینیل به دو نوع تقسیم‌بندی شده است.گروه اول که پوشش وینیل در پشت کاغذ‌دیواری به کار برده شده و گروه دوم که این پوشش را روی کاغذ‌دیواری استفاده کرده‌اند.

تجربه نشان داده است اگرچه در هر دو مورد این کاغذ‌دیواری قابلیت شست‌وشو را داشته و بسادگی با استفاده از دستمالی نمدار می‌توان آن را نظافت کرد، اما گروه دوم چون از وینیل به عنوان لایه‌ای محافظ برای طرح و مواد اولیه استفاده شده دارای دوام، ثبات و استحکام بیشتری نسبت به گروه اول است.

استاندارد ابعاد کاغذ‌دیواری

واحد شمارش استاندارد کاغذ‌دیواری از سوی سازندگان، رول درنظر گرفته شده و این واحد دارای طول مشخص با عرض‌های متفاوت است. طول یک رول استاندارد کاغذ‌دیواری 13.5 فوت یا معادل چهارمتر و 12سانتی‌متر تعیین شده است درحالی که برای ساده شدن حمل و نقل و بسته بسته‌بندی رول‌های دو برابر (26 فوت معادل هشت متر و 23 سانت) یا سه برابر نیز از سوی تولیدکنندگان تولید می‌شود. این درحالی است که در استاندارد اروپایی عرض کاغذ‌دیواری 52 سانتی‌متر (20.5 اینچ) و در استاندارد آمریکایی این عرض 68.5 سانتی‌متر ( 27 اینچ) تعیین شده است.

این اعداد و ارقام و استانداردها مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز خریداران هنگام سفارش دادن یک نوع کاغذ‌دیواری به فروشنده است. درحالی که قبلا باید ابعاد سطح مورد نظرتان را خوب اندازه‌گیری کرده باشید. همچنین فراموش نکنید هنگام اندازه‌گیری سطح مورد نظر، ابعاد اضافی مثل محل نصب کمددیواری، در و پنجره، شوفاژ یا شومینه و کانال کولر را باید از مساحت کل کم کنید و با افزایش حدود 2 درصد برای زاویه‌های موجود، مساحت نهایی را به فروشنده اعلام کنید.

انواع طرح در کاغذ‌دیواری

شاید تصور کنید با توجه به رشد تکنولوژی نمی‌توان محدودیتی برای انواع طرح کاغذ‌دیواری درنظر گرفت که البته کاملا هم درست است. اما این نوع پوشش دارای دو نوع طرح کلی است که عبارتند از طرح‌های مستقیم یا راه‌راه که باید هنگام نصب از طول و طرفین با یکدیگر همسو شده و نصب شوند و گروه دوم طرح‌های هندسی یا منحنی است.

گرچه هنگام نصب گروه دوم بازهم برای تنظیم شکل‌ها با یکدیگر باید از طرفین و طول کاغذ‌دیواری تنظیم شود، اما در این بخش نکته‌ای نهفته است که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. چون هنگام نصب طرح‌های هندسی یا منحنی، نصاب برای تنظیم طرح هر ردیف با ردیف دیگر باید مقداری از کاغذ‌دیواری را مصرف کند تا دقیقا همه ردیف‌ها با یکدیگر هماهنگ روی سطح تکرار شود. پس جای تردید نیست که میزان مصرف کاغذ‌دیواری طرح‌های هندسی یا منحنی بیشتر از نمونه‌های ساده یا مستقیم است. در این حالت باید قبل از خرید برای محاسبه مقدار اضافه در طرح‌های منحنی از فروشنده کمک بگیرید ولی بازهم به خاطر داشته باشید که کار از محکم کاری عیب نخواهد کرد پس یک یا دو رول اضافه‌تر خریداری کنید و در صورت اضافه‌آمدن برای روز مبادا نگه دارید چون ممکن است به هر دلیل مجبور به تعویض بخشی از کاغذ‌دیواری بشوید.

از سوی دیگر همین امکانات گسترده در تولید انواع و اقسام کاغذ‌دیواری باعث شده نمونه‌هایی موسوم به کاغذ‌دیواری‌های پوستری محبوبیت ویژه‌ای میان خریداران، بخصوص در تزئین اتاق کودک برای خود دست و پا کند. اما برای انتخاب این نمونه از کاغذ‌دیواری هرگز عجله نکنید و تاجایی که ممکن است متناسب با روحیه، لوازم منزل و به طور کلی سبک زندگی خودتان دست به جیب شوید. چون در برخی موارد، نصب طرح‌های این نوع کاغذدیواری‌ نه تنها باعث ایجاد نشاط و انگیزه یازیبایی در تزئینات داخلی منزل یا محل کارتان نشده، بلکه به عنوان آئینه‌ای تمام‌نما از ناهماهنگی در انتخاب شماست.

خرید از اینترنت؟ این بارممنوع!

با درنظر گرفتن توسعه زندگی مدرن و البته گرفتاری‌های روزمره همواره شاهد رشد و توسعه فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی در اکثر کالاهااز خوراکی گرفته تا لوازم منزل هستیم. هرچند این نوع فروشگاه‌ها در کاهش ترافیک شهری و البته صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ کاملا مفید فایده هستند، اما نباید فراموش کرد در پاره‌ای موارد واقعا نمی‌توان امتیازات خرید‌های اینترنتی را مدنظر قرار داد و اقدام به انتخاب اجناس نمایش داده شده در آنها کرد که خرید کاغذ‌دیواری نیز یکی از این موارد است.

از آنجا که کاغذ‌دیواری به عنوان اصلی‌ترین بخش از تزئین در نمای داخلی منزل یا محل کارماست و می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای به واسطه رنگ، طرح و حتی جنس خود در روحیه افراد داشته باشد باید نسبت به انتخاب آن کاملا حساس باشیم. بنابراین دیدن طرح‌ها و رنگ‌های زیبای کاغذدیواری از داخل صفحه‌ درخشان مانیتور زیاد کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد، چون هریک از آیتم‌ها و فاکتورهای یاد شده با دیدن کاغذ‌دیواری از نزدیک و مقایسه آن با دیگر نمونه‌های مشابه امکان‌پذیر است. بنابراین از توانمندی‌های دنیای مجازی دراین باره فقط می‌توانیم در شبیه سازی نمای داخلی منزل یا محل کارمان و همچنین آگاهی از انواع موجود بازار یا قیمت‌ها استفاده کنیم، اما هرگز روی علامت مخصوص خرید مکث نکنید.

علائمی کارآمد برای انتخاب

هنگام ورق زدن آلبوم‌های فروشگاه‌های کاغذ‌دیواری بدون تردید با علائمی خاص در انتهای آلبوم برخورد کرده‌اید و گاهی از خودتان یا فروشنده درباره مفهوم آنها پرسیده‌اید، اما اگر جوابی قانع‌کننده دریافت نکرده‌اید می‌توانید با استفاده از این جدول به مفهوم واقعی نمادهای موجود در انتهای آلبوم کاغذ‌دیواری مقابلتان هنگام انتخاب پی ببرید.

ایده‌ای خلاق

اگر اهل نمای اسپرت هستید و بزودی از طرح کاغذ‌دیواری منزل خودتان خسته نمی‌شوید راهکاری کاملا اقتصادی برای تزئین خانه خودتان به سبکی مدرن و البته ارزان‌قیمت با بهترین کیفیت وجود دارد؛ فقط کافی است روی ذوق هنری خودتان متمرکز شده و به آن اعتماد داشته باشید. بسیاری از فروشگاه‌ها در صنوف مختلف هنگام ناقص شدن موجودی انبارشان اقدام به حراج غیرقابل تصوری از اجناس می‌کنند که کاغذدیواری هم از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین در این زمینه خوب دقت کنید و متناسب با متراژ مورد نیازتان از میان ته‌انباری‌های موجود فروشگاه‌ها به دنبال طرحی نوین برای منزل خودتان باشید. به خاطر داشته باشید گاهی اوقات این فروشگا‌ه‌ها به دلیل ناقص بودن طرح‌ها حتی تا یک‌سوم قیمت حاضر به فروش موجودی خود هستند؛ فقط دقت کنید هنگام انتخاب کاغذدیواری طرح‌دار یا نمونه‌های خاص تعداد رول‌های موجود کامل باشد نه این‌که در میانه راه، گل کاغذ‌دیواری ناقص باقی‌بماند.

چگونه انتخاب کنیم؟

کاغذ‌دیواری بیشتر برای تزئین محیط اطراف ما استفاده می‌شود، بنابراین قبل از هرکار باید درباره همخوانی و متناسب بودن آن با دیگر لوازم منزل دقت داشته باشیم. چون قرار گرفتن لوازم و رنگبندی آنها در کنار این نوع پوشش دیوارهاست که درنهایت محیطی آرام و دلنشین را برای ما ایجاد خواهد کرد پس ابتدا خوب درباره رنگبندی و تناسب لوازم منزل با کاغذدیواری موردنظر خودتان فکر کنید.

برای این کار، بهترین روش استفاده از دنیای مجازی است، چون اکنون انواع و اقسام فروشگاه‌ها و شرکت‌ها با استفاده از امکانات دنیای مجازی سعی در جلب نظر مشتریان خود دارند و نمونه‌های متعددی از محصولات داخلی یا خارجی موجود کاغذدیواری را برای شما به نمایش‌گذاشته‌اند پس می‌توانید با استفاده از آلبوم‌های موجود در این وبسایت‌ها سعی در ایجاد تصویری از کنارهم قرار گرفتن کل لوازم منزل با پوشش مورد نظرتان داشته باشید. هرچند برخی از شرکت‌ها با استفاده از نرم‌افزارهایی خاص امکان ایجاد فضایی نمونه از منزل را در دنیای مجازی با استفاده رنگ‌ها و طرح‌های مختلف کاغذدیواری فراهم کرده‌اند که این امکان، انتخاب را برای شما بسیار ساده‌تر کرده است.

در این باره نباید فراموش کرد طرح‌ها و رنگ‌های مختلف کاغذ‌دیواری می‌تواند با ایجاد حسی متفاوت در ذهن ما هماهنگی یا عدم هماهنگی کلی تزئینات منزل یا محل کار را برایمان نمایان کند بنابراین بد نیست به این جدول توجه ویژه داشته باشید تا هنگام انتخاب کاغذ‌دیواری دچار مشکل نباشید.

قیمت برخی انواع کاغذ‌دیواری

شاید با توجه به واحد شمارش کاغذ‌دیواری و دیدن قیمت نصب شده روی آلبوم‌ها گمی گیج شده باشید چون قیمت رول کاغذ‌د یواری به عنوان مثال 30 هزار تومان عنوان شده است اما هنگام محاسبه هر رول را برای شما 180 هزار تومان فاکتور کرده‌اند. نگران نباشید این موضوع به دلیل این است که شما رول دو یا سه برابر خریداری کرده‌اید نه رول استاندارد. به طور کلی طول رول‌هایی با عرض 50 یا 70 سانتی‌متری، 10 متر است و 106 سانتی‌متری‌ها 10 یا 15 متر در نظر گرفته شده‌اند. همچنین بد نیست بدانید قیمت کاغذ‌دیواری ایرانی از متری 6000 تومان (متناسب با متراژ رول) تا حدود 9000 تومان موجود است و خارجی‌ها هم از حدود متری 10 هزار تومان تا 20 هزار تومان بستگی به طرح یا مواد اولیه متفاوت هستند. البته برخی کاغذ‌دیواری‌های خاص که در آنها از فلزات گرانبها یا الیاف خاصی استفاده شده است قیمتی معادل متری 40 تا 50 هزار تومان دارند.

عماد عزتی ‌/ ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها