اولش از وایبر شروع شد، از پیام‌هایی که بسرعت بین کاربران می‌چرخید و خبر انحلال مراکز ترک اعتیاد را چو می‌انداخت. پیام‌ها می‌گفت این تصمیم وزارت بهداشت است و معاونت درمان دنبال این انحلال می‌گردد و می‌خواهد از پزشکانی که در مراکز ترک اعتیاد کار می‌کنند در طرح پزشک خانواده استفاده کند، در ضمن با تعطیل کردن مراکز خصوصی درمان اعتیاد، متادون را از دست مراکز خارج کند و توزیع آن را به داروخانه‌ها بسپارد، با این نیت که نشتی متادون به بازار آزاد از بین برود.
کد خبر: ۷۴۲۷۵۲
انحلال مراکز درمان اعتیاد به صلاح نیست

این پیام‌ها باورکردنی می‌نمود، بویژه بخش دومش درباره توزیع متادون در داروخانه‌ها، چون مدت‌هاست عده‌ای ورود متادون به بازار آزاد را زیر سر برخی از مراکز درمان اعتیاد می‌دانند.

دیروز سعید صفاتیان، عضو کمیته مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با فارس و هم با ما، امکان اجرای چنین تصمیماتی را زمزمه کرد و نسبت به تبعات آن هشدار داد.

این باعث شد صحت موضوع را از معاونت درمان وزارت بهداشت جویا شویم که البته پس از تماس‌های مکرر، گفت‌وگو با مسئولان آن میسر نشد و سکوت فعلا تنها موضعی است که می‌شود از آن یاد کرد، اما برخلاف وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با موادمخدر سکوت نکرده و از ابتدای این هفته چند بار معاون کاهش تقاضای ستاد از برقرار ماندن مراکز درمان اعتیاد البته به شرط نظارت مستمر بر آنها و تهیه بانک اطلاعاتی جامع از این مراکز سخن گفته است.

بابک دین‌پرست یک بار نیز خبر توزیع متادون در داروخانه‌ها را تکذیب کرد و گفت ستاد چنین برنامه‌ای ندارد، چون اگر عده‌ای معتقدند امکان خروج متادون از مراکز ترک اعتیاد وجود دارد، این احتمال برای داروخانه‌ها نیز هست. پس فعلا یک سکوت داریم و یک تکذیب و البته یک موج از درمانگران نگران که آینده شغلی خود را در خطر می‌بینند.

گرچه تا این لحظه آن پیام‌های وایبری تائید نشده، ولی این پیام‌ها نشان داد صنف درمانگران اعتیاد تا چه اندازه می‌توانند در مقابل تصمیمات آنی و یکدفعه‌ای، شکننده باشند.

مراکز ترک اعتیاد در کشور یک حلقه مهم در درمان اعتیاد و کاهش آسیب‌های ناشی از آن هستند و حتی به قول سعید صفاتیان بیش از 80 درصد از خدماتشان، خدمات مشاوره‌ای و مددکاری است که اگر قرار باشد روزی این مراکز نباشند، این خدمات لنگ و بی‌متولی می‌ماند.

اشتغالزایی این مراکز را هم نباید فراموش کرد که به گفته صفاتیان تا امروز حدود 20 هزار پرستار و مددکار و روان‌شناس را در چرخه خدمت قرار داده است.

پس انحلال مراکز مجاز درمان اعتیاد با هیچ منطقی جور در نمی‌آید، هرچند نظارت بیشتر بر این مراکز برای ارائه خدمات باکیفیت‌تر به مددجویان، خواسته هر فرد منطقی است.

مریم خباز ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها