عضو کمیته علمی نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه ایران گفت: بر اساس آخرین یافته های پژوهشی حدود 30 درصد جمعیت کشور به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند که این آمار نگران کننده است.
کد خبر: ۷۴۱۹۹۶
30 درصد ایرانیان به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند

به گزارش جام جم آنلاین دکتر آزیتا حکمت دوست در آستانه برپایی "نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه ایران" که 9 تا 12 آذر ماه امسال در پژوهشگاه نیروی تهران برپا می شود با اعلام این خبر گفت: این در حالیست که 10 سال پیش آمار مبتلایان به بیماری کبد چرب در کشور زیر 10 درصد بوده است.

وی افزود: تاخیر در درمان بیماری کبد چرب، نخست سبب اختلال در عملکرد کبد و بالا رفتن آنزیم های کبدی شده، سپس رفته رفته سیروز و بدخیمی های کبدی را به همراه دارد.

عضو کمیته علمی نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه ایران با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی از قبیل کم تحرکی، گرایش به مصرف غذاهای آماده، چرب و شیرین از عمده علل ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی است، خاطر نشان کرد: به دلیل اهمیت این موضوع در نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه ایران میزگردی به این موضوع اختصاص یافته تا متخصصان تغذیه به همراه پزشکان متخصص گوارش و کبد و دیگر تخصص های مرتبط در زمینه بررسی عوامل شیوع، درمان و پیشگیری از این بیماری به بحث و تبادل نظر بپردازند.

وی گفت: تغییر سبک زندگی مربوط به روند صنعتی شدن جامعه ایران نیز هست تا جایی که آمار مبتلایان به بیماری کبد چرب غیر الکلی در کشور هم اینک همپای کشور های غربی است.

دکتر حکمت دوست ادامه داد: به غیر از کم تحرکی به دلیل زندگی ماشینی، تغذیه غلط از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی است که با اصلاح تغذیه و روی آوردن به فعالیت های بدنی به راحتی می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری و در صورت ابتلا آن را درمان کرد.

وی اظهار داشت: با وجود هشدار متخصصان تغذیه مبنی بر کاهش میزان مصرف غذاهای چرب و شیرین، متاسفانه شاهدیم نه تنها فست فودی ها که شیرینی فروشی ها هم همچنان شلوغ است. این درحالیست که شیرینی فروشی ها به جای شکر بیشتر از شربت ذرت که دارای نوعی قند است که فرد را در معرض خطر ابتلا به سندروم متابولیک و بیماری کبد چرب قرار می دهد، استفاده می کنند.

عضو کمیته علمی نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه ایران تصریح کرد: ابتلا به بیماری کبد چرب به غیر از موارد فوق خطر بیماری های قلبی، عروقی از قبیل تصلب شرایین(گرفتگی عروق قلبی) و نارسایی قلب و عروق را به همراه دارد.

نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه ایران با حضور چهره های شاخص تغذیه از امریکا و اروپا
9 تا 12 آذر ماه امسال در پژوهشگاه نیروی تهران برگزار می شود.

هدف از برپایی این کنگره، تبادل اطلاعات و دانش تخصصی حوزه های مختلف تغذیه و بررسی چالش های موجود این حوزه به منظور دستیابی به راهکارهای عملی است.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اینترنتی www.irannutrition2014.ir مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها