فتواهای عجیب وهابیون

بستن کمربند ایمنی حرام است

مدیر گروه فرق تشیع دانشگاه ادیان:

مبنای تفکر تکفیری‌ها تعطیلی عقل است

طبسی در برنامه شب آسمانی گفت: خروجی تفکرات فردی بی سواد مانند محمد بن عبدالوهاب چیزی جز تکفیری‌ها نیست. ابن تیمیه مذاهب اربعه اهل سنت را کافر و واجب‌‍القتل می‌داند.
کد خبر: ۷۴۱۹۵۰
مبنای تفکر تکفیری‌ها تعطیلی عقل است

حجت‌الاسلام محمد محسن طبسی مدیر گروه فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن گفت: پشت سر هر تکفیری تفکری خطرناک و یک نگاه تند و خشن است و این به وضوح در کتاب هایشان نیز دیده می‌شود.

وی بیان داشت: «زیارة القبور و الاستنجاد بالمقبور» را یکی از تئوریسین‌های قوی تکفیری یعنی ابن تیمیه نوشته است، او تفکرات تند و خشنی داشت و جامعه اسلامی زمان خود را به چالش کشاند و همه مذاهب اهل سنت نیز علیه وی فتوا داده و او را محکوم کردند.

حجت‌الاسلام طبسی ادامه داد: ابن تیمیه در صفحه 17 کتاب خود بحثی درباره زیارت قبور دارد و در آن جا بیان می‌کند که اگر کسی به زیارت قبری بیاید و در ابتدا هم بیان می کند که قبر پیامبر(ص) یا شخص صالح و سایر افراد باشد و از وی حاجتی بخواهد پس این شرک صریح است و می‌توان او را کشت. یعنی به صراحت و به همین راحتی فتوا به کشتن این فرد می‌دهد و او را کافر می‌خواند.

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: این فرد در کتاب مجموعة الفتاوی در جلد 22 صفحه 249 علیه مذاهب اربعه اهل سنت فتوی داده است و آن‌ها را کافر و واجب‌القتل می‌داند. ما گاهی تصور می‌کنیم که این‌ها علیه گروهی از مسلمین هستند اما با چنین فتواهایشان کاملاً مشخص است که این‌ها علیه همه مسلمانان اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: ابن تیمیه در همین صفحه بیان کرده است که اگر کسی پیرو مذهب حنفی، مالکی، شافعی و یا حنبلی مذهب باشد و نسبت به پیروی از این‌ها مقید باشد جاهل، گمراه و کافر است و باید توبه کند و اگر توبه نکند باید او را کشت.

طبسی با بیان این مطلب که این‌ها نوع نگرش بسته‌ای به دین دارند و به شدت ظاهرگرا هستند گفت: تکفیری‌ها نسبت به آیات قرآن هیچ تفکری ندارند، از طرفی فکر نکنیم که ابن تیمیه یک دفعه رشد کرده است بلکه به لحاظ تاریخی اگر نگاه کنیم می بینیم که در قرن 4 و 5 گروهی از حنابله (بازهم تأکید می کنم که گروهی از حنابله) که در بغداد بودند و خود را مدعی پیروی از سنت یعنی پیروان سنت می‌دانستند یکی از مهم ترین عقبه‌های فکری و ریشه‌های تکفیری هستند.

وی بیان داشت: برادران اهل سنت در کتاب الکامل فی‌التاریخ جلد 5 صفحه 75 ذیل حوادث 310 هجری نکات عجیبی را نقل می‌کنند مبنی بر این که این گروه‌های افراطی حتی به علمای اهل سنت نیز رحم نداشتند.

طبسی تصریح کرد: بربهاری یکی از علمای تندرو حنابله در قرن 4 است. در کتاب شرح‌السنة وی، عبارت‌هایی است که در سطر به سطرش تعطیلی عقل دیده می‌شود به طوری که بیان کرده است که نباید در اصول دین تحقیق کرد و در بحث‌های مناظره نیز نباید شرکت کرد و...یعنی در حقیقت در کل تفکر را تعطیل کرده است.

وی بیان داشت: حرکتی که محمدبن‌عبدالوهاب در نجد و در جزیرة العرب انجام داد حرکت اصلاحی نبود بلکه حرکتی افسادی بود حرکت وی در راستای حرکت جاهلی قبائلی بود که به دنبال کشورگشایی بودند. وی دغدغه‌اش اسلامی نبود بلکه مسئله وی، مسئله پان عربیسم بود لذا مسلماً نتیجه تفکرات این چنین فردی که بادیه نشین، بی تمدن و بی سواد بوده است چیزی جز تکفیر نخواهد بود.

مدیر گروه فرق دانشگاه ادیان و مذاهب بیان داشت: مبنای تفکر تکفیری تعطیلی عقل است و به همین دلیل خروجی این تفکر خونریزی و کشتار است البته این ها در همان پازلی بازی می کنند که استعمارگران می‌خواهند. مسلماً هر آزاد اندیشی از خود می‌پرسد چرا این‌ها که این قدر مدعی هستند نسبت به ظلم‌های اسرائیل هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها