جاده گردشگری اسالم-خلخال که استان گیلان را به استان اردبیل متصل می‌کند به دلیل برخورداری از شرایط خاص و اقلیم کوهستانی، ترکیبی از طبیعت جنگلی و دشت را پیش رو می‌گذارد و به همین دلیل به عنوان یکی از رویایی‌ترین جاده‌های جنگلی کشور شناخته می‌شود.
کد خبر: ۷۴۰۷۴۶
جاده‌ای به بهشت طبیعت: پاییز اسالم-خلخال [مجموعه‌عکس]

جام جم سرا: طبیعت بکر و دست نخورده، زیبائی‌های طبیعی جنگلی، زندگی سنتی افراد بومی، تولید عسل‌های ناب، وجود آبشار و دریاچه، دشت وسیع گل و گیاهان کمیاب و... از جمله ویژگی‌هایی است که گردشگران را در طول این جاده ۷۰ کیلومتری به وجد می‌آورد.
این جاده به دلیل کوهستانی بودنش حتی در تابستان هم آب و هوایی سرد و خنک دارد. می‌گویند این جاده مسیری برای ورود به بهشت طبیعت است. در جای جای آن ترکیبی از جنگل و دشت و گلزار و آبشار و دریاچه را می‌توان دید؛ جاذبه‌هایی طبیعی که کنار هم چیده شده‌اند.


تابستان‌ها می‌توان دامنه‌های سر سبز و گله‌های گوسفندی را دید که در دور دست‌ها حرکت می‌کنند، چشم انداز ییلاق و کلبه‌های چوبی روستاییان و مهی که دره‌ها را سفیدپوش می‌کند و گاهی حتی تا روی جاده می‌آید و درختان بلند و انبوه که سایه‌شان جاده کوهستان را گاهی تاریک می‌کند بخشی از زیبایی‌های این جاده رویایی است.
جاده اسالم به خلخال (و بالعکس!)، در ماههای اردیبهشت و خرداد حتی شما را شاعر هم می‌کند! باور ندارید؟ گل‌های زیبای شقایق در این ماه‌ها آن قدر اینجا و آنجا گسترده است و فضای مه آلود چنان جلوه‌ای به آن می‌دهد که بسیاری از افراد حداقل یک بار میل می‌کنند بنشینند و نگاه کنند و نگاه کنند و نگاه کنند و همین طور در دنیای خیال و تخیل غرق شوند.

برای رفتن به این جاده خیال‌انگیز، هم می‌توان از راه مالرو استفاده کرد که البته تنها مورد استفاده کوهنوردان و طبیعت گردان است؛ هم می‌توان خیلی شیک و باحال، مسیر آسفالته را انتخاب کرد. البته جاده مذکور معمولا شیبی تند و پر از گردنه دارد که بخصوص وقتی حواستان حین رانندگی پرت درختان تنومند جنگلی و بوی رطوبت و طبیعت هزار رنگش می‌شود، برای حفظ جان و مال خودتان هم که شده، سریع باید بزنید کنار و یا تماشا را انتخاب کنید، یا بر خیالات شاعرانه‌تان غلبه کنید!
دم نقد، برای آنکه از این حلواحلوای وصف و تمجید، دهان چشم و زبان مغزتان شیرین شده باشد تا همین نصف شب امشب ناگهان به چاک جاده نزنید، بفرمایید یک استکان از طبیعت پاییزی آن را به خورد خیالتان بدهید، بل که بعداً فرصتی پیش آمد و با برنامه‌ریزی بهتر توانستید سفری واقعی به این مسیر کنید. در آن زمان اگر به فکر و یاد ما نبودید هم هیچ خودتان را ناراحت نفرمایید! بروید و به صفای خودتان برسید!

(متن: ف.حسامی+گوگل مکرمه!/عکس: محسن زارع/تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
۰
۰
متن با حال بودااا! مستفیض شدیم! دست گوگل مكرمه هم درد نكنه !
محمد .شریف
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
۰
۰
انتخاب زیبایی بود ..باعث تشكر.شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
۰
۰
بسیار زیباست. با تشكر از دست اندر كاران.
بانو
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
۰
۰
خلخال بهشت گمشده....
ممنون از این زیبایی شهر ما رو به قاب تصویر كشیدید
ح. علیزاده
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
۰
۰
با تشكر....
از هموطنان عزیز دعوت میكنیم در اسرع وقت از این جاده زیبا دیدن نمایند ،امیدوارم سفر خوبی داشته باشند و خوش بگذره...
كامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
۰
۰
با سلام و خسته نباشید تشكر خودم را صمیمانه اعلام میدارم و در جواب عزیزی كه نوشته خلخال بهشت گمشده باید عرض بكنم این تصاویر جاده اسالم به خلخال هست كه در محدوده استان گیلان میباشد
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
۰
۰
مرسی
مناف نجفی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
۰
۰
خیلی قشنگ بود دست گلتون درد نكنه

نیازمندی ها