سراب گیان نهاوند یکی از زیبا‌ترین و پرآب‌ترین سرابهای استان همدان ایران است. این چشمه در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند و ۲ کیلومتری تپه باستانی کیان و در شمال شهر گیان قرار گرفته‌ است. تصاویری از طبیعت پاییزی آن را در ادامه ببینید.
کد خبر: ۷۴۰۴۹۰
بهشت روبرویتان است: طبیعت پاییزی سراب گیان [مجموعه‌عکس]

جام جم سرا: این منطقه دیدنی به وسیله جاده باریکی به نهاوند وصل می‌شود که در دو سوی آن بقایای ۲۰۰هکتاری جنگل‌های قدیم زاگرس چشم انداز و تابلویی فوق العاده زیبا از کوه، جنگل و دشتهای وسیع و خرم ضلع غربی جاده را به نمایش گذاشته است.
در نهاوند علاوه بر سراب گیان، سرآب فارسبان، ملوسان، کنگاور و گاماسیاب نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها نیز توصه می‌شود.

نقشه دسترسی به سراب گیان - جام جم سرا

به طور کلی باید گفت از دو مسیر می‌توان به سراب گیان رسید: یکی از مسیر جاده کرمانشاه سه راهی دهفول سپس روستاهای برزول و گیل آباد و در آخر گیانود؛ و دیگری از میدان عارف نهاوند مسیر روستای دهنو و ادامه مسیر تا مقصد.
در هر دو مسیر تابلوهای راهنمای متعددی نصب شده است.
از ملایر هم می‌توان به سمت گیان نهاوند رفت. یعنی می‌توان از جاده بروجرد رفت و سپس از سه راهی بعد از کیکدان یا کارخانه ذوب آهن آلیاژی جعفری به سمت راست و نهاوند پیچید تا میدان آخری نهاوند به سمت کرمانشاه پیش رفت؛ یا می‌توان از جاده آورزمان و توچغاز که دارای گردنه است به سمت نهاوند رفت و به میدان علیمرادیان رسید و سپس به طرف راست میدان و سمت کرمانشاه رفته به سه راهی که تابلو روستای برزول روی آن نوشته رسید و به سمت چپ رفت. بقیه مسیر تابلوهایی برای راهنمایی به سمت آن دارد.
چنانچه به سرآب گیان رفتید، بازدید از تپه گیان را نیز فراموش نکنید که از قدیمی‌ترین تپه‌های باستانی استان همدان است.
آب چشمه در بالای سراب و از دل کوه بیرون می‌آید و از پایین تا بالای سراب تقریبا نیم ساعت پیاده روی نیاز است. جاده تا انتهای سراب اسفالته است و پارکینگی نیز در آنجا احداث شده است.
در تپه‌های اطراف سراب نیز جنگلهای بلوط و بعضی میوه‌های کوهی وجود دارد که بقایای جنگلهای زاگرس است. آب بسیار خنک و گوارایی دارد؛ منطقه‌ای زیبا است؛ و در محل‌هایی هم بر رو و هم در کنار رود تخت گذاشته‌اند تا بتوان دمی نشست و استراحت کرد.
در انتهای سراب گیان یک مسیر کوهنوردی به قله گاچال و یک جانپناه در میانه مسیر وجود دارد.
«گیان» واژه‌ای کردی به معنای جان است و به دلیل زیبایی‌های منطقه به سراب جان یا سراب گیان شهرت یافته است. «سراب گیان» به معنای حقیقی سرچشمه حیات و به معنای مجازی سراب آرزو‌ها و آمال دوستداران طبیعت و علاقه‌مندان محیط زیست است.

(عکس: عبدالرحمان رأفتی/تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
۰
۰
چقدر خوشگله!! چند بار خواستیم بریم ولی تا حالا نشده. ممنون از توضیحات خوب و عكسهای زیبا!
كامران
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
بله حتما تشریف بیارید درخدمتتون هستیم
خزایی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
۰
۰
من رفتم بی نظیره پیشنهاد میكنم یه سری برید آنجا با مردم لر مهمان نوارش
Z.Souri
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
۰
۰
باسلام به همگی.من ازتهران سالی دوباربه نهاوندمیرم وتمام تلاشم اینه كه هردوبارشم به این سراب برم.خیلی قشنگه.امیدوارم اونایی كه نرفتن برندولذت ببرند
علی قاسم
-
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
۰
۰
باسلام خدمت همه دوستداران طبیعت
حیف از این طبیعت كه امنیت ندارد
سراب گیان سرابی كاملا طبیعی و بسیار زیبا می باشد ولی متاسفانه در اوایل شهریور95 به آنجا سفری نموده بودم كه طبق تحقیقات از محیط شهر و روستا و حتی خود افرادی كه فقط مسول گرفتن پول ورودی بودند می فرمودند بسیار امن می باشد و اینجانب كه با خانواده حدود ساعت 8 آنجا رسیدم و هر لحظه خانوادهها یكی پس از دیگری به جمع اضافه میگردید ولی متاسفانه ساعت 21 به بعد دیدم خانوادهها یكی پس از دیگری خارج میشوند و چندی بعد نیز دیدم لحظه به لحظه بر تعداد موتورسواران و افراد مجرد همراه با شیشه های قلیان و پلاستیكهای چیپس و پفك و ....اضافه می گردید و خلاصه ما كه قصد ماندن در آن طبیعت زیبا را داشتیم چادرمان را برافراشتیم و قصد استراحت داشتیم ولی یك لحظه كه از صدای ویراژهای موتوربه بیرون نگاهی نمودم و درب چادر را باز نمودم دیدم تعدادی از همان موتور سواران درست جلو چادر مان قصد نشستن دارند كه حتی هنگام خروج از چادر با آنها برخورد نمودم

و به بیرون نگاهی نمودم و بیرون رفتم و دوری در محوطه زدم كه متوجه شدم فقط چند خانواده اندك از آنهمه جمعیت مانده . پس تصمیم به خروج از طبیعت بسیار زیبا نمودم و هنگام خروج متوجه شدم كه نگهبانان و كسانی كه به امید وجود كنترلها گماشته شده اند اصلا رفته اند و كسی نیست و اینجانب بسوی شهر نهاوند برگشتم كه دربین راه به نیروی انتظامی شهر گیان مراجعه و مسئله را گفتم كه نامبرده به راحتی اعلام داشته من نیرویم را بجای دیگر كه مهمتر بوده فرستادم و این افرادی كه شما میگوید از مردم گیان نیستند و ازمكانهای دیگری آمده اند وحادثه سرقت همانروز را كه در آنجا برای مسافری كه اتفاق افتاده بود گفتم و گفتم چرا شما هنگام ورود كه از پرسنل تان سوال نمودم به امنیت شب و وجود نیروی مستقر در آنجا تاكید داشته كه هیچكدام نبودند می توانستید بگویید بهتر است شب برگردید مثل سراب كهنه و ف... كه اهالی فرمودند خوب هستند ولی بهتر است برگردید

خلاصه حیف از این طبیعت كه امنیت ندارد

نیازمندی ها