اگزما یا حساسیت پوستی، همیشه مشکلاتی برای مبتلایان ایجاد می‌کند. حال اگر کودکی دچار این مشکل شده باشد، قطعا مساله مهم‌تر می‌شود. معمولا اگزما و حساسیت پوستی با خشک‌ شدن هوا تشدید می‌شود و رطوبت پوست از بین می‌رود. به همین دلیل متخصصان پوست همواره توصیه می‌کنند بهتر است افراد مبتلا به اگزمای پوستی، با چرب‌ کردن پوست بدن، مانع خشکی آن شوند.
کد خبر: ۷۴۰۰۴۲
با ویتامین D به جنگ اگزما بروید

جام جم سرا: ویتامین D از جمله مکمل‌های مقوی و سودمند برای بدن است که باعث استحکام هرچه بیشتر استخوان‌ها می‌شود. جدای از مکمل‌ها و قرص‌های ویتامین D،‌این ویتامین با مصرف ماهی و با دریافت نور خورشید جذب بدن می‌شود. محققان در بررسی‌های اخیر خود دریافته‌اند مکمل‌های ویتامین D به کودکان مبتلا به اگزما کمک می‌کند و از شدت علائم آن می‌کاهد.

اگزما نوعی اختلال التهاب مزمن پوستی است که «التهاب پوستی آتوپیک» نامیده و در فصل زمستان تشدید می‌شود و معمولا خود را با خشکی نشان می‌دهد.

محققان دریافته‌اند مصرف ویتامین D علاوه بر این‌که برای رشد استخوان‌های کودکان مفید است، دستگاه ایمنی بدنشان را در برابر ابتلا به اگزما قوی‌تر می‌کند و از شدت علائم آن می‌کاهد. آنها در مطالعات خود روی شماری از کودکان مبتلا به اگزما دریافته‌اند مصرف روزانه موادغذایی حاوی ویتامین D و نیز مکمل‌های این ویتامین که براحتی در دسترس است، بسیار مفید بوده و می‌تواند علائم این بیماری را در کودکان مبتلا، کاهش دهد.‌

اکنون پزشکان در درمان اگزما و التهاب پوستی آتوپیک شدید از روش‌های درمانی معمول نور فرابنفش استفاده می‌کنند. این روش درمانی تولید ویتامین D را در پوست افزایش می‌دهد.

در مجموع بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود دریافت ویتامین D که بخش اعظم آن با قرارگیری در معرض نور خورشید تامین می‌شود، مشکلات پوستی را تشدید می‌کند. بنابراین در زمستان که شدت نور خورشید کم می‌شود، خطر بروز اگزمای پوستی بویژه در کودکان افزایش می‌یابد. دانشمندان در خلال مطالعات خود، شماری از کودکان مبتلا به اگزمای پوستی را زیر نظر گرفتند و هر روز به آنها مکمل‌های ویتامین D خوراندند.

نتایج به ‌دست‌ آمده از این آزمایشات نشان می‌دهد کودکانی که روزانه ویتامین D مصرف کردند، علائم اگزما در آنها 29 درصد بیشتر بهبود یافته و شدت آن نیز به مراتب کمتر از کودکانی است که مصرف روزانه ویتامین D در برنامه آنها قرار نداشت. در واقع دانشمندان ارتباط مستقیمی بین کمبود ویتامین D و ابتلا به اگزمای پوستی و تشدید علائم آن یافته‌اند. به عبارتی، مصرف منظم چندهفته‌ای این ویتامین تا حد قابل ‌توجهی از علائم بیماری در مبتلایان می‌کاهد.

منبع: WebMD / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها