برنامه‌های تنیس برای ثبات‌بخشی تیم‌ها در لیگ و تیم‌ملی در جام دیویس آغاز می‌شود

آیا تنیس ‌شایسته ‌جهانی‌شدن ‌است؟

ناپایداری در برنامه‌ریزی از مشکلات اداره فدراسیون‌های ورزشی با حضور سرپرست است. این مشکل را بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی داشته و دارند با وجود این وزارت ورزش و جوانان هنوز برای برگزاری مجامع انتخابات که رئیس فدراسیون خود از کاندیداهای ریاست است، راه‌حل مناسبی به غیر از تعیین سرپرست ندارد.
کد خبر: ۷۳۹۸۹۶

در چند وقت اخیر فدراسیون‌های تیروکمان، تیراندازی، هندبال و تنیس با سرپرست اداره شد که در این بین فدراسیون تنیس بعد از پنج سال ریاست مجید شایسته، انتخابات خود را برگزار کرد و برای دوره چهار ساله آینده بار دیگر شایسته برگزیده شد اما سه ماه دوری او از فدراسیون که با وجود ابوالحسن مهدوی سرپرست فدراسیون تنیس از این فدراسیون فاصله گرفته بود، سبب شد برنامه‌های تنیس از شکل منسجم خود خارج شود.

مجید شایسته که با حکم رسمی وزارت ورزش و جوانان بعد از رای اعتماد مجمع انتخابات تنیس دوباره روی صندلی ریاست می‌نشیند، در دوره جدید با نگاهی به گذشته، در حال اجرایی کردن برنامه‌های آینده است. او در رده‌های سنی تنیس فعالیت‌هایی را صورت داد و در استان‌ها کارهای پایه‌ای کرد که بنا به گفته بسیاری از کارشناسان این اقدامات، برگ برنده شایسته درانتخابات بود.

مجید شایسته مانند بسیاری از روسای دیگر که از جریان انتخابات به سلامت عبور می‌کنند، نخستین نکته‌ای که می‌گوید درباره سلامت برگزاری انتخابات است. تشکر از وزارت ورزش و جوانان و دست نداشتن این وزارتخانه در انتخابات بدون حمایت از فرد خاصی، صحبت‌هایی است که شایسته از آن غافل نیست و می‌گوید: انتخابات بی‌طرف برگزار شد بدون هیچ گونه شائبه‌ای.

درباره انتخابات تنیس و رقبای انتخاباتی از مدت‌ها پیش گفته می‌شد، رقابت اصلی بین مجید شایسته و محمد جمشیدی است، با این حال بعد از پیروزی شایسته او در اولین واکنش خطاب به رقیب سرسخت خود می‌گوید: ما از سال‌ها پیش با هم دوست هستیم و بدون شک در فدراسیون از وی و افراد با تجربه دیگر استفاده می‌کنم و هیچ گاه رفاقت خود را به دلیل رقابت از دست نمی‌دهم.

شایسته صحبت‌های برخی منتقدان را که اعتقاد داشتند سه ماه گذشته در تنیس آشفتگی وجود داشت، نمی‌پذیرد و ادامه می‌دهد: من به منتقدان حق می‌دهم نگران آینده تنیس باشند اما در این مدت آشفتگی ندیدم. سرپرست فدراسیون سعی کرد برنامه‌ها را تا حد امکان اجرا کند و جمعی از خانواده تنیس نیز او را همراهی کردند.

رئیس فدراسیون تنیس که یکی از اهداف اصلی وی در این سال‌ها انجام کارهای پایه‌ای است، با ادامه این روند در برنامه‌های آتی به آینده تنیس امیدوار است و می‌گوید: هدف اصلی ما تقویت تیم‌های پایه است. در صورتی که بتوانیم روی تنیسورهای علاقه‌مند رده سنی زیر ده سال سرمایه‌گذاری کنیم، مطمئن باشید می‌توانیم استعدادهای خوبی را از بین آنها کشف و از حضور آنها استفاده کنیم.

در شرایط کنونی تنیس مورد توجه بسیاری از خانواده‌هاست و شایسته با در نظر گرفتن این نکته ادامه می‌دهد: نگاه به تنیس مانند گذشته نیست و خانواده‌های زیادی را می‌بینم که با این ورزش انس گرفته‌اند و فرزندان خود را برای پرداختن به این ورزش به سوی باشگاه‌های متعدد تشویق می‌کنند. بعد از پیروزی انقلاب، برای نخستین بار انجمن تنیس مدارس با کمک تربیت بدنی آموزش و پرورش تاسیس شد. ما در سطح کشور 800 مدرسه مینی‌تنیس برای نوجوانان زیر ده سال راه‌اندازی کرده‌ایم.

بررسی فعالیت استان‌های فعال و کم‌کار از دیگر برنامه‌هایی است که رئیس فدراسیون تنیس در دوره چهار سال آینده، آنها را زیر نظر دارد.

به عقیده شایسته استان‌های فعال باید تشویق شوند و کم‌کارها باید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و نسبت به رفع آنها تلاش کنند، چون در غیر این صورت فدراسیون تنیس با استان‌های کم‌کار برخورد می‌کند. شایسته می‌گوید: فدراسیون از همه استان‌ها حمایت می‌کند و از آنها انتظار دارد، استعدادپروری را از سر بگیرند.

با وجود مشکلات مالی و حضور پیدانکردن تعداد زیادی از تنیسورهای ایران در مسابقه‌های رسمی بویژه باشگاهی، فدراسیون تنیس برای حمایت از بازیکنان استان‌های مختلف، در نظر دارد بازی‌های مناطق را برگزار کند، از این رو شایسته و تیم مدیریتی او در فدراسیون تنیس به دنبال کشف استعدادهای برتر این ورزش در سراسر ایران هستند. شایسته می‌گوید: به عنوان نخستین رئیس فدراسیون تنیس که دو بار از سوی مجمع انتخابات رای اعتماد گرفت، وظیفه سنگینی از سوی هیات‌های سراسر ایران روی شانه‌های خودم احساس می‌کنم، بنابراین تمام تلاشم را انجام می‌دهم تا هیات‌ها با هر شرایط مالی بتوانند تنیسورهای خود را به مسابقه‌های مختلف اعزام کنند؛ با این کار در نظر داریم گستردگی تنیس را افزایش دهیم.

یکی از دغدغه‌های اصلی رئیس فدراسیون و بالطبع تنیسورها بویژه ملی‌پوشان، برگزاری لیگ برتر تنیس است. این لیگ در سال‌های اخیر دچار نوسان است و تیم‌ها به دلیل مسائل مالی قادر به شرکت در بازی‌های لیگ برتر نیستند. با وجود گذشت هشت ماه از سال هنوز مشخص نیست لیگ برتر تنیس امسال برگزار می‌شود یا نه.

مجید شایسته درباره نگرانی‌های جامعه تنیس برای برگزاری لیگ برتر می‌گوید: خودم به لیگ برتر برای شکوفایی تنیس اعتقاد دارم و تاکنون همه فعالیت‌ها را برای از سرگیری این رقابت‌ها انجام داده‌ایم. یک‌سری کارها مربوط به فدراسیون است اما بخش دیگر را باید به بیرون از فدراسیون هدایت کرد. بحث پخش تلویزیونی بازی‌ها اهمیت دارد، زیرا سبب می‌شود اسپانسرها با علاقه زیاد بیایند و در تنیس سرمایه‌گذاری کنند. برنامه‌ای در سال‌های قبل آماده شده است و امسال در نظر داریم نقاط ضعف آن را برطرف کنیم و به استقبال لیگ برویم منتها در فاصله‌ای که نبودم یک‌سری اتفاقات افتاد که نمی‌توانم هم‌اکنون درباره برنامه لیگ برتر با قاطعیت صحبت کنم، بنابراین چند روز به من فرصت بدهید. فعالیت‌های داخلی فدراسیون در جهت‌گیری رویدادهای خارجی تاثیر بسزایی دارد به طوری که مجید شایسته نیز در صحبت‌هایش نشان می‌دهد از توجه به آن غافل نیست. تیم ملی تنیس در رقابت‌های جام دیویس به گروه دوم آسیا ـ اقیانوسیه صعود کرد و این به آن معنی است که در زمان کوتاه باقی مانده تا بازی‌ها باید تدبیری اندیشید. رئیس فدراسیون تنیس می‌گوید: لیگ برتر و تیم ملی دو بال فدراسیون تنیس هستند که موفقیت‌های هر دو ما را به سمت افق‌های روشن می‌برد. تیم ملی برای تثبیت جایگاه خود در گروه دوم تا همین جا نیز فرصت را از دست داده است، اما طی چند روز آینده تکلیف کادر فنی تیم ملی را برای رویداد مهم آینده روشن می‌کنیم.

آیا تیم ملی تنیس در گروه دوم ابقا می‌شود؟ شایسته در پاسخ می‌گوید: ضمانتی وجود ندارد اما باید در این گروه بمانیم. امیدواریم حرکت آسانسوری تیم ملی تنیس از بین رفته و بتوانیم جایگاهمان را در گروه دوم رقابت‌ها تثبیت کنیم. با این جدیتی که من در ملی‌پوشان می‌بینم و با برنامه‌ریزی‌، به این امر امیدوار هستیم.

رقابت‌های تنیس جام دیویس بهمن امسال برگزار می‌شود و این در حالی است که رئیس فدراسیون در فاصله کوتاه باقی مانده پرسش‌مان را برای تغییرات احتمالی در کادر فنی تیم ملی تنیس بی پاسخ می‌گذارد و می‌گوید: تیم ملی آینه تمام‌نمای فدراسیون است و موفقیت این تیم بستر فعالیت‌های متعدد این ورزش را فراهم‌تر می‌کند، منتها نمی‌خواهیم از یک طرف با وقت زیادی که از دست دادیم با برنامه‌ای شتابزده، برنامه آینده را نیز ناقص تحویل دهیم، بنابراین درباره تیم ملی مانند برگزاری لیگ برتر چند روز فرصت می‌خواهیم.

محمد رضاپور/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها