چند روز قبل و بعد از اوج بارش نیز می‌توان این شهاب باران را رصد کرد، اما بهترین زمان رصد آن بارش 21 و 22 مرداد است

امشب، شهاب‌باران را از دست ندهید

مشاهده پدیده سماوی شهاب های اسدی که شاید درطول عمرتان کمتر اتفاق می افتد ببینید29 آبان بصورت طبیعی در آسمان بندرعباس مشاهده کنید واز آن لذت ببرید.
کد خبر: ۷۳۹۴۲۵
شهاب های اسدی در بندرعباس را از دست ندهید

دبیر آکادمی فیزیک و نجوم بندرعباس از رصد بارش شهاب های اسدی در آسمان این شهرستان از عصر پنجشنبه 29 آبان ماه خبر داد.

'محمدامین پاسلارزاده' اظهار داشت: این رصد در محدوده شهر فین از توابع بندرعباس، از عصر روز 29 آبان ماه آغاز و تا صبح جمعه 30 آبان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: رصد بارش های شهابی ، کهکشان آندرومدا و آشنایی با صور فلکی و سیارات، اجرام آسمانی ، سحابی جبار و سحابی حلقه نما از جمله برنامه های این رصد است.

پاسلارزاده با بیان اینکه این رصد برای عموم مردم آزاد است، خاطرنشان شد: علاقمندان می توانند برای ثبت نام به خانه شهریاران جوان بندرعباس مراجعه کنند.

وقتی ذرات گرد وغباری که در فضای بین سیارات قرار دارند وارد جو زمین می شوند در اثر سرعت بالا و اصطکاک شدید به وجود آمده می سوزند و به صورت شهاب دیده می شوند.

در آسمانی صاف و تاریک ممکن است در هر ساعت چند شهاب مشاهده کنید که در نقاط مختلف آسمان ظاهر و به سرعت محو می شوند. اما در شبهای خاصی از سال تعداد شهابها به یکباره زیاد می شود که به این پدیده«بارش شهابی» گفته می شود.

بارش های شهابی در اثر ورود توده ای از ذرات به جو زمین به وجود می آیند. این ذرات با سرعت های زیاد(چند ده کیلومتر در ثانیه) و تقریبا به طور موازی وارد جو می شوند.

در نتیجه از دید ناظر زمینی به نظر می آید که همه شهابها از یک نقطه آسمان خارج می شوند که به این نقطه کانون بارش گفته می شود.

کانون بارش در هر صورت فلکی باشد، بارش شهابی به نام آن خوانده می شود.

براساس پیش بینی پژوهشگران علم نجوم امسال در مناطق مختلف دنیا بارش شهابی درصورت فلکی اسد (شیر)ظاهرمی شود و دوستداران نجوم در بندرعباس پنج شنبه شب خواب را از چشم خود بگیرند و یکبار دیگر این صحنه طبیعی را ثبت کنند.

امسال نور هلال ماه پیر چندان مزاحم رصد نخواهد بود، در زمان اوج پیش بینی شده ، ساکنین غرب اروپا ، شمال غرب آفریقا و شمال شرق آمریکا بهترین شرایط را دارند چرا که در شب قرار دارند و کانون بارش شهابی اسدی در ارتفاع قابل توجهی است.

همانطور که اشاره شد علاوه بر اوج پیش بینی شده ، بارش شهابی اسدی از چند روز قبل فعالیت معمولی خود را دارد و شهاب های آن قابل مشاهده خواهند بود، با توجه به پیش بینی ها بهترین زمان رصد سحرگاه 28 آبان خواهد بود.

در این زمان کانون بارش در ارتفاع خوبی است ضمن اینکه رصدگران ایرانی این شانس را خواهند داشت که بخشی از شهاب های اسدی را قبل از اوج آن ببینند، هر چه رصدگاه انتخابی شما تاریکتر باشد امکان مشاهده شهابهای بیشتری خواهید داشت.

Jeremie Vaubaillon (محقق فرانسوی از موسسه فن آوری کالیفرنیا) برای بارش اسدی امسال دو اوج پیش بینی کرده است، اوج اول را با برخورد زمین به توده 1466در ساعت 1:13 و اوج دوم مربوط به توده ذرات 1533 را در ساعت 1:20بامداد 27 آبان به دست آورده است.

نزدیکی این دو اوج، از لحاظ رصدی تفکیک آنها را مشکل می سازد. William Cooke و همکارانش در ناسا نیز اوج این بارش را بین 1:03 تا 1:14 بامداد 27 آبان پیش بینی کرده اند.

درسال های گذشته که بارش اسدی به صورت رگبار شهابی (بیش از 1000 شهاب در ساعت) ظاهر می شد دیگر فرصتی برای ثبت تمام مشخصات شهاب ها نبود، در چنین شرایطی رصدگران مهمترین مشخصه ها، مثل تعداد شهاب های بارش دربازه های زمانی مختلف و وضعیت رصدی آسمان (مثل حد قدر و درصد ابری بودن آسمان ) را ثبت می کردند.

اما وقتی تعداد شهاب ها خیلی زیاد نباشد ثبت مشخصات شهاب ها امکان پذیر است، بهترین مکان برای مشاهده اوج بارش شهابی اسدی امسال، آسیای شرقی و خاورمیانه است.

رصدگران این مناطق اوج بارش را در ساعاتی خواهند دید که صورت فلکی اسد ارتفاع قابل توجه ای دارد. در زمان اوج امسال ماه به حالت نو قرار دارد و به هیچ وجه مزاحم رصد نخواهد بود.

علاوه بر اوج پیش بینی شده، بارش شهابی اسدی از چند روز قبل تا چند روز بعد فعالیت معمولی خود را دارد و شهاب های آن قابل مشاهده خواهند بود.

به این نکته توجه داشته باشید که هر چه رصدگاه انتخابی شما تاریکتر باشد امکان مشاهده و عکاسی بهتری خواهید داشت، رصد و ثبت دقیق شهاب های اسدی کمک قابل توجه ای در بررسی مدل ها و پیش بینی ها می تواند داشته باشد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها