گسترش این بیماری در سال‌های اخیر، بسیاری از گونه‌های درختی شمشاد را از بین برده است

بیماری سوختگی، شمشادهای شمال را رها نمی‌کند

چند سالی است که درختان جنگل هیرکانی در آتش بیماری بلایت یا سوختگی شمشاد می‌سوزد و هنوز نسخه نهایی برای درمان قطعی آن ارائه نشده است.
کد خبر: ۷۳۹۰۹۰

به گزارش مهر، گسترش بیماری سوختگی شمشاد در سال‌های اخیر در جنگل‌های شمال سبب شده تا بسیاری از گونه‌های درختی شمشاد دچار این آفت شده و آسیب ببیند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر در این باره گفت: با توجه به تغییر اقلیم کره زمین و تغییر مدارهای جغرافیایی شامل گرما و سرمای ناگهانی که ناشی از تخریب زیست کره از سوی بشر است، بر ریه‌های تنفسی که همان عرصه‌های جنگلی است، اثر گذاشته است.

سیروس قربان‌نژاد افزود: بلایت یا سوختگی شمشاد از کشورهای آمریکایی شروع شد و سپس عرصه‌های جنگلی کشورهای اروپایی را در برگرفت و سرانجام به عرصه‌های جنگلی کشورهای حوزه خزری و عرصه‌های جنگلی ایران رسید. وی با اشاره به این‌که شمشمادهای طبیعی جهان بجز ایران نابود شده است، گفت: طرح‌های تحقیقاتی متعددی روی این گونه‌های جنگلی انجام شده است و ستاد تحقیقات و کارشناسان جهانی تحقیقاتی را روی بیماری سوختگی انجام داده‌اند.

وی با بیان این‌که بیماری سوختگی یک دوره‌ای دارد تصریح کرد: باید این دوره پایان یابد و طبق بررسی‌ها این بیماری از بین رفتنی نیست و با ایجاد شرایط، دوباره فعال می‌شود و دمای ۲۵ درجه و وجود رطوبت مطلوب زمینه را برای بروز بیماری فراهم می‌کند و زمانی که دما و رطوبت بیش از اندازه می‌شود، دوره سرایت بیماری قطع خواهد شد.

قربان نژاد با اشاره به شمشادستان‌های غرب مازندران یادآور شد: عملیاتی مانند سوختن لاشبرگ‌ها و شست‌وشو در منطقه جنگلی تنکابن شامل قطع و ضد عفونی چوب‌های جنگلی از جمله طرح‌هایی است که اجرا شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به بازدید نمایندگان سازمان ملل و تهیه طرح‌های تحقیقاتی گفت: بودجه‌های تحقیقاتی زیادی برای طرح‌های مورد نظر نیاز است تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

جواد جلالی، رئیس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی اداره کل منابع طبیعی نیز گفت: بخش اعظم پارک جنگلی سی‌سنگان را گونه شمشاد که گونه ذخیره گاهی منحصربه‌فرد خزری است تشکیل می‌دهد و ۶۰ درصد عرصه ذخیره‌گاه جنگلی است. وی افزود: این پارک از دو بخش ساحل و جنگل تشکیل شده که یکی از کمیاب‌ترین پارک‌های جنگلی جهان محسوب می‌شود.

جلالی با اشاره به این‌که از سال گذشته درگیر بیماری قارچ گونه بلایت شمشاد شده‌ایم، اظهار کرد: این بیماری در سیکل زمانی سه روز تا یک هفته قابلیت انتشار دارد و از جمله بیماری‌هایی است که با رفت و آمدها نیز تسریع می‌یابد.

وی به بازدید کارشناسان و محققان اشاره و اضافه کرد: بررسی‌ها نشان داد که آلودگی این بیماری از کف جنگل تا ارتفاع دو متر گزارش شده است و هر جا که رطوبت بیشتر بود، شیوع بیماری نیز بیشتر بوده است.

جلالی تصریح کرد: اکنون وضع کنترل بیماری بهتر شده ولی متوقف نشده است و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در حال آنالیز این بیماری است و دو منطقه به‌صورت پایلوت برای بررسی این بیماری شناسایی شده است. رئیس اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی نوشهر یادآور شد: در منطقه تنکابن طرح قطع یکسره گونه‌های جنگلی در بخشی از عرصه تهیه شد و در منطقه سی‌سنگان نیز طرح پیشگیری از طریق سمپاشی و آتش‌زدن گونه‌ها در کف جنگل در دست اجراست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها