شاید عجیب باشد در روزهایی که تمام دنیا تلاش می‌کند به روش‌های مختلف مقابل افراط و افراط‌گرایی آن هم از نوع مسلحانه و داعش گونه‌اش بایستد، متوجه شویم مسجدی در قلب اسلام‌آباد علنا اعلام می‌کند به نوجوانان مشغول تحصیل در مدارسش، ایده‌ها و باورهای اسامه‌بن‌لادن را آموزش می‌دهد.
کد خبر: ۷۳۸۸۰۰
مدرسه بن لادن پرور در پایتخت پاکستان

نام مسجد لعل یا مسجد سرخ اسلام‌آباد سال‌هاست که با افراطی‌گری گره خورده است. این روزها که ارتش پاکستان تمام تلاش خود را معطوف مبارزه با نیروهای طالبان در مناطق قبایلی هم مرز با افغانستان کرده، این مسجد همچنان در همان مسیر حرکت می‌کند.

امام این مسجد جنجالی فردی به نام عبدالعزیز قاضی است که پس از پدرش، کنترل امور این مسجد را به دست گرفته است.

این مسجد هشت مدرسه یا موسسه آموزشی مربوط به خود را دارد که 2000 پسر و 3000 دختر در حال تحصیل در آنجا هستند.

قاضی می‌گوید در این مدارس سعی می‌کنیم اهداف و برنامه‌هایی را آموزش دهیم که مدنظر بن لادن بود البته او عقیده دارد آموزه‌های آنها که بیشتر در مورد جهاد است، فقط تئوریک بوده و به هیچ وجه دانش‌آموزان را ترغیب به رفتن به میدان جنگ نمی‌کند.

بنا به گفته قاضی، سلاح به دست گرفتن این دانش‌آموزان در آینده بستگی به خودشان دارد.

پی بردن به مطالب و مفاد درسی این مدارس نیز کار چندان دشواری نیست. همچون مدارس مستقر در مناطق تحت کنترل داعش، هیچ اثری در دروسی همچون هنر، ریاضی و علوم دیده نمی‌شود و در مقابل می‌‌توان برداشت‌های افراط گرایانه از متون اسلامی و قرآنی را مشاهده کرد.

این مدارس ایاب و ذهاب، غذا و کمک‌های درمانی مجانی در اختیار دانش‌آموزانش قرار می‌دهد. بنابراین جای تعجبی نیست که خانواده‌های فقیر و آواره پاکستانی برای خلاصی از چنین هزینه‌هایی، فرزندانشان را روانه این مدارس کنند.

در مدارس آموزشی دختران، معلمان مرد از پشت دیوارها و حفاظ‌های مشخص شده به دانش‌آموزان خود آموزش می‌دهند و گاهی اتفاق می‌افتد حتی پس از گذشت پنج سال یک‌بار نیز با هم ملاقات حضوری ندارند.

نکته قابل ملاحظه‌ای که ارتش و نیروهای نظامی پاکستان نادیده می‌گیرند این است که شاید نسل بعدی طالبان یا افراط گرایان در زیر گوش آنها در حال رشد هستند.

حسین خلیلی ‌- گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها