براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، آلودگی هوا تا سه‌شنبه پابرجاست

آلودگی هوا به کلانشهرها برگشت

آلودگی در کلانشهر‌ها موج می‌زند و با کمی تغییر دما، وارونگی هوا نفس شهر‌نشینان را تنگ می‌کند، آنقدر تنگ که مسئولان اورژانس نسبت به افزایش تعداد مراجعان به مراکز درمانی هشدار می‌دهند، امسال نیز با شروع فصل سرما، آلودگی چترش را بر سر کلانشهر نشینان پهن کرده و مسئولان از روزهای آلوده‌ای خبر می‌دهند که فقط باد و باران توان مقابله با آنها را دارد، اما نکته اینجاست که مسئولان هواشناسی زمستانی مشابه سال‌های گذشته را پیش‌بینی می‌کنند، بنابراین باید شهروندان خود را برای روزهای آلوده‌تر آماده کنند.
کد خبر: ۷۳۸۷۴۹

چند روز ی است که هوای کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد و اصفهان تعریفی ندارد. برای نمونه دیروز هوای پایتخت برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار داشت، امروز نیز وضع بدتر از دیروز است و به فردا نیز امیدی نیست، چون گره کور آلودگی هوای کلانشهرها چندسالی است که فقط با چنگ و دندان باد و باران باز می‌شود. بنابراین تا روز سه‌شنبه که به گزارش سازمان هواشناسی سامانه‌ای از غرب کشور به تهران می‌رسد، نباید به بهبود شرایط دل بست؛ این در حالی است که با عبور این سامانه دوباره هوای تهران در اواسط هفته آینده به شرایط پایدار برخواهد گشت و پایتخت‌نشینان باید به امید سامانه دیگری بنشینند تا کمی نفس کشیدن را برای آنها آسان کند.

در این مدت مسئولان برای کاهش آلودگی هوا اقداماتی مانند ارتقای کیفیت خودروها و حذف بنزین پتروشیمی انجام داده‌اند، اما نکته اینجاست که اکنون نمی‌توان نسبت به میزان تاثیر‌گذاری آنها اظهار نظر کرد.

حشمت‌الله بسطامی، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران درباره سهم حذف بنزین پتروشیمی در میزان آلودگی هوا در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح می‌کند: این مساله‌ای است که باید تخصصی بررسی شود، به این شکل که عوامل موثر در کاهش آلودگی هوا احصا شده، سپس با یکدیگر مقایسه شود تا بتوان مشخص کرد راهکارهای اجرایی و پارامترهای هواشناسی چقدر در این میان تاثیر داشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: به صورت جداگانه نمی‌توان نظر داد، اما در حوزه تخصصی هرچه برای بهبود کیفیت سوخت گام برداشته شود میزان انتشار آلودگی هوا کمتر می‌شود، اما میزان آن باید در مدت مشابه فعالیت‌ها به دست بیاید، بنابراین برای محاسبه و بررسی کارشناسی تاثیر حذف بنزین پتروشیمی باید تا پایان سال صبر کرد و به تفکیک ایستگاه‌ها و براساس کیفیت بنزین استفاده شده در دو سال در کنار دیگر راهکارها نتیجه‌گیری کرد.

این در حالی است که روز گذشته علی اشرفی‌پور، مدیرکل پیشین محیط‌زیست استان تهران در این‌باره به فارس گفته بود، این‌که گفته می‌شود با تولید بنزین پتروشیمی آلاینده‌های آروماتیک و هیدروکربن‌های آروماتیک افزایش پیدا کرده و موجب افزایش آلودگی شهرها شده، کاملا ادعای بی‌موردی است؛ زیرا اولا ترکیبات هیدروکربن‌های آروماتیک در بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها نیز وجود دارد و بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها نیز حداکثر استاندارد یورو 2 را پاس می‌کردند و میزان اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه‌های ما نیز در رنج 70 تا 80 درصد بوده است.

یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: برای کاهش آلودگی تاکنون مجموعه‌ای اقدامات مانندسوخت استاندارد گازوئیل و بنزین و ارتقای استاندارد خودرو انجام شده، اما چون عقب‌ماندگی زیادی در این حوزه داریم، امسال نیز آلودگی هوا را خواهیم داشت.

وی یادآور می‌شود: اگر به 15 سال پیش برگردیم، متوجه می‌شویم شاخص آلودگی هوا آن زمان منواکسیدکربن بود، اما اکنون با ارتقای استاندارد خودروها در بدترین شرایط منواکسید کربن فراتر از حد استاندارد نمی‌رود.

رشیدی ابراز می‌کند: نسبت به سال قبل اگر در شرایط مساوی هواشناسی قرار بگیریم روزهای آلوده کمتر خواهد بود، بنابراین به احتمال قوی روزهای آلوده کمتر است.

همه چیز در دست باد و باران

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران یادآور می‌شود: دیروز شاخص کیفیت هوا برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار داشت و معدل شاخص کیفیت هوا نیز 109 بود، اما امروز به طور قطع هوا آلوده‌تر است.

بسطامی درباره وضع هوا در ماه‌های آینده ادامه می‌دهد: همه چیز به شرایط جوی بستگی دارد اگر تا پایان سال شرایط جوی مناسب باشد می‌توان انتظار داشت وضع هوا بهتر شود، اما اگر وضع مانند این روزها که پایداری جوی وجود دارد باشد احتمال دارد آلودگی هوا تشدید شده و شرایط بدتری را تجربه کنیم.

به گفته سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران اگر شرایط پایداری مستمر و طولانی باشد به طور حتم روزهای آلوده‌تری را تجربه خواهیم کرد.

بسطامی با بیان این‌که روزهای آینده تعیین‌کننده چگونگی وضع هواست، درباره پیش‌بینی وضع هوا ادامه می‌دهد: حداکثر قابلیت پیش‌بینی بیشتر از 72 ساعت نیست بنابراین به گروه‌های حساس توصیه می‌کنیم از تردد و فعالیت شدید بدنی در هوای آزاد خودداری کنند.

احد وظیفه، مدیرکل مرکز پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز در این باره به جام‌جم می‌گوید: براساس داده‌های مدل‌های اقلیمی بلند درباره ماه‌های آینده می‌توان گفت شرایط نرمال همیشگی برقرار است زیرا در شرایط زمستانی در هر دو یا سه هفته سامانه‌ای در گذر است که برای چند روز به طور موقت شرایط ناپایدار ایجاد می‌کنند، اما با گذر آنها دوباره شرایط پایدار حاکم می‌شود.وی ادامه می‌دهد: زمستان پیش‌رو نیز با زمستان گذشته فرقی ندارد و شرایط اقلیمی بلندمدت مانند سال‌های گذشته است.

مهدی آیینی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها