معاون بهبود تولیدات کشاورزی جهادکشاورزی گیلان گفت: طرح کشت زعفران برای تامین بخشی از نیازها و کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی در گیلان اجرا می‌شود و کشاورزان در کنار فعالیت اصلی خود از جمله تولید برنج و انواع محصولات باغی می‌توانند با کشت زعفران، ضمن تامین مصارف خانگی خود، بخشی از زعفران تولیدی را نیز روانه بازار کرده و درآمد خود را افزایش دهند.
کد خبر: ۷۳۸۶۱۴
کشت زعفران در گیلان، کمکی به معیشت روستاییان

به گزارش واحد مرکزی خبر، جهانساز با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود زعفرانکاران گیلانی امسال 23 کیلو زعفران به ارزش 136 میلیون تومان برداشت کنند، قیمت هر کیلو زعفران در بازار را حدود شش میلیون تومان بیان کرد و افزود: پارسال زعفرانکاران گیلانی 21 کیلوگرم زعفران از مزارع خود برداشت کردند.

پارسافر، کارشناس امور باغبانی و گیاهان دارویی جهادکشاورزی گیلان هم با اشاره به این‌که پیاز زعفران یک سال پس از کشت، گلدهی را آغاز می‌کند و تا هفت سال بارده است، یادآور شد: پیاز زعفران از خراسان رضوی خریداری و در گیلان کشت می‌شود.

پارسافر افزود: اگرچه در سال اول تامین پیاز، کاشت و داشت این محصول در هر هکتار برای باغداران 20 تا 25 میلیون تومان هزینه در پی دارد، اما باغداران تا شش سال بعد با صرف سالانه فقط پنج میلیون تومان هزینه کود و آبیاری، می‌توانند در هر سال حدود سه کیلو زعفران به ارزش 18 میلیون تومان تولید کنند.

وی با بیان این‌که زمان کشت پیاز زعفران در گیلان اواخر شهریور و زمان برداشت این محصول در آبان‌ است، خاطرنشان کرد: به دلیل رطوبت بالا و آبگیر بودن اراضی پایین دست جلگه گیلان، فقط بخشی از اراضی بالادست که در ارتفاع بین 1300 تا 2300 متری از سطح دریا قرار دارد، مناسب کشت زعفران است.

به گفته این کارشناس مسئول، از آنجا که گیلان بتازگی به جمع استان‌های زعفرانکار پیوسته است، آمار مشخصی از وسعت زمین‌هایی که قابلیت کشت این گیاه را داشته باشد، در دست نیست، اما تحقیقات میدانی نشان می‌دهد حدود 20 درصد از اراضی کم‌بازده بالادست در شهرستان‌های رودسر سیاهکل، رودبار و املش برای تولید زعفران مناسب است.

پارسافر یادآور شد: تامین شش تن پیاز زعفران باغداران گیلانی به صورت رایگان و 21 دستگاه خشک‌کن زعفران برای هفت شهرستان زعفرانی استان از مهم‌ترین حمایت‌های جهاد کشاورزی گیلان برای توسعه کشت جانبی زعفران است.

به گفته کارشناسان، با وجود فواید بسیاری که کشت زعفران در پی دارد، مخالفت‌های جهادکشاورزی با تولید این محصول در سطوح بیشتر از 500 مترمربع، نبود تحقیقات و بررسی‌های آزمایشگاهی برای تعیین شاخص‌های زراعی و آشنا نبودن کشاورزان با فواید و شیوه درست تولید زعفران، از مهم‌ترین موانع توسعه کشت این طلای سرخ در گیلان است.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی گیلان نیز در این باره گفت: با توجه به راهبردی بودن محصولاتی چون چای و برنج، تولید زعفران در گیلان باید به عنوان یک کشت جانبی و فقط برای مصرف خانوارها انجام شود و دیگر فعالیت‌های کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

الماسی با اشاره به این‌که فرآیند تولید طلای سرخ نیازمند نیروی انسانی زیادی در فصل برداشت است، افزود: به دلیل پایین بودن فرهنگ کار جمعی و آشنا نبودن کشاورزان با شیوه‌های درست تولید، جهادکشاورزی گیلان به بهره برداران اجازه تولید این محصول را فقط در سطح صد تا 500 مترمربع می‌دهد و از تولید آن در سطوح بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند.

به گفته وی، اگرچه زمین‌‌های پایین‌دست بخش جلگه‌ای گیلان، مساعد تولید زعفران و گلدهی این محصول نیست، اما غنی و مرطوب بودن خاک این مناطق، برای تکثیر پیاز زعفران بسیار مناسب است.

الماسی با اشاره به این‌که دو سال پیش براساس هماهنگی و توافق سازمان‌های جهاد کشاورزی گیلان و خراسان رضوی حدود شش تن پیاز زعفران از خراسان رضوی به گیلان منتقل و در حدود یک هکتار از زمین‌های شهرستان تالش کشت شد که پس از 9 ماه پیازهای زعفران انتقالی از حدود چهار گرم با رشدی دو برابری به بیش از هشت گرم رسید، گفت: پارسال دو تن از پیازهای زعفران تولیدی گیلان را به خراسان رضوی (قطب تولید زعفران کشور) ارسال کردیم و بقیه به عنوان ذخیره ژنتیک در گیلان باقی ماند و امسال هم هشت تن پیاز زعفران در باغ‌های تالش کشت شد که پیش‌بینی می‌شود حدود سه تن پیاز استاندارد روانه خراسان رضوی شود.

این مسئول یادآور شد: براساس آزمایش‌های انجام شده اگرچه شاخص رشد در فرآیند تولید زعفران مطلوب ارزیابی شده و تا دو برابر رسیده و از طرفی تکثیر پیاز زعفران به دلیل کم زحمت بودن و دوره کوتاه 9 ماهه برای کشاورزان گیلانی بسیار اقتصادی است، اما توسعه تکثیر پیاز زعفران، مستلزم انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های همه‌جانبه زراعی از جمله بررسی شاخص‌های زراعی پیازهای تولیدی به لحاظ آفات و بیماری‌های مناطق مرطوب است و تاکنون آزمایشی در خصوص وجود قارچ یا بیماری زراعی روی پیازهای زعفران تکثیر شده در گیلان انجام نشده است.

در همین حال مدیر امور ترویج جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد: تا نتایج مثبت این بررسی‌ها به مدیریت ترویج جهاد کشاورزی اعلام و ابلاغ نشود، مجاز به ترویج و آموزش کشاورزان برای تولید زعفران و تکثیر پیاز آن در سطح وسیع نیستیم.

داداش‌پور افزود: با وجود این ترویج جهادکشاورزی با تولید حدود چهار ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای 50 باغدار و نیز بازدید میدانی صد نفر از زنان روستایی از باغ‌های زعفران مناطق بالادست، کشاورزان را با فرآیند درست تولید زعفران و فواید تولید آن آشنا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها