درجه که فقط مال ارتش و نیروهای نظامی است؟! این تلقی‌ای است که بیشتر ما از مفهوم درجه داریم. حتی درجه‌هایی همچون کاپیتانی کشتی یا خلبانی را نیز بعضا جزودرجه‌های نظامی تلقی می‌کنیم؛ موضوعی که غلط هم نیست.
کد خبر: ۷۳۸۵۹۹

چون بخشی از فعالیت آنها دربخش نظامی انجام می‌شود. با این حال تا به حال می‌دانستید پرسنل قطار هم دارای درجه و علائم مخصوص آن هستند؟ شاید در نظر اول هیچ کدام از ما به درجه‌بندی افرادی که در قطار فعالیت می‌کنند توجهی نداشته باشیم و بهتر بگوییم اصلا از این درجه‌بندی‌ها بی‌اطلاع باشیم، اما جالب است بدانید هر کدام از افرادی که در قطار فعالیت دارند دارای درجه و رتبه هستند. چه کسانی که مسافران می‌توانند آنها را مشاهده کنند و چه افرادی که دور از چشم مسافران مشغول فعالیت هستند؛ افرادی مانند لکوموتیورانان.

درجه‌بندی لکوموتیوران‌ها

ابتدا از درجه‌بندی لکوموتیوران شروع می‌کنیم. این افراد دارای چهار درجه هستند. اگر بخواهیم خیلی ساده درجه این افراد را بیان کنیم باید بگوییم این درجه معادل درجه ستوان 3 تا سروان نیروی انتظامی است. درجه آنها دارای چهار گرید است. افرادی که قصد دارند در این بخش مشغول فعالیت شوند ابتدا گرید 4 را دریافت می‌کنند و یک خط روی آستینشان قرار می‌گیرد. یک خط به این معناست که این افراد در حال آموزش و مشغول کارآموزی هستند. بعد از مدتی طی آزمون‌های به عمل آمده، می‌توانند گرید 3 را دریافت کنند که به پایه 3 معروف است و روی آستین خود دو خط نصب می‌کنند. این افراد می‌توانند به عنوان کمک لکوموتیوران قطارهای مسافری سفر خود را شروع کرده و تجربه‌های بیشتری کسب کنند. همچنین بعد از دریافت پایه 2 یا همان گرید 2 می‌توانند به عنوان لکوموتیوران، بعد از انجام آزمون‌های متعدد در مسیرهای کوتاه سفر خود را آغاز کنند. بعد از آن هم با کسب گواهینامه پایه یک و گرید یک روی آستین خود چهار خط طلایی دوخت می‌زنند. این افراد به صورت مستقل در مسیرهای طولانی‌مدت و با قطارهای درجه بالا سفر می‌کنند. گرید دیگری هم وجود دارد. گرید پایانی هم مربوط به افرادی است که دارای پنج خط روی آستین هستند و آموزگار خطاب می‌شوند. این افراد علاوه بر انجام سفرهای طولانی با قطارهای درجه و کیفیت بالا می‌توانند به دیگر افراد آموزش دهند.

درجه‌بندی روسای قطار

جالب است بدانید شرکت‌های مسافربری برای جذب رئیس قطار از فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم اجتماعی، مدیریت در شاخه‌های مختلف، روان‌شناسی و رشته‌هایی از این قبیل استفاده می‌کنند. این کار به این منظور است که افرادی دارای دانش رفتار با افکار عمومی و مردم را به سراغ مسافران بفرستند. حال به درجه‌بندی رئیس قطار می‌رسیم. رئیس قطار دارای چهار درجه است، اما برخلاف آنچه درباره لکوموتیوران‌ها مطرح شد همه رئیس قطارها از چهار خط روی آستین برخوردار هستند و به آنها گواهینامه و کارت مخصوص داده می‌شود.

رئیس قطاردرجه 3 افرادی هستند که در کنار یک رئیس قطار با تجربه کار خود را شروع می‌کنند. بعد از آن می‌توانند به درجه 2 ارتقا یابند و در مسیرهای کوتاه فعالیت خود را کلید بزنند. همچنین بعد از این درجه به بخش سفرهای بلند می‌رسند که می‌توانند به صورت مستقل کار خود را آغاز کنند. این افراد دارای درجه یک هستند. درجه دیگری هم وجود دارد که آموزگار خطاب می‌شود و می‌تواند علاوه بر سفرهای طولانی‌مدت به دیگران آموزش رئیس قطاری را بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها