دغدغه‌های یک نقاش جوان درباره وضع انسان معاصر در نگارخانه الهه برپاست

بیان غم با رنگ شاد

آدم‌های این روزگار چه شکلی‌اند؟ در واقع در مواجهه با دنیای هزار نقش امروز و حوادثی که در لحظه خلق می‌شوند روح‌شان چه شکلی می‌شود؟ این یک سوال جهانی است که جدای از روان‌شناسان و جامعه‌شناسان، بسیاری از هنرمندان از جمله نقاشان به آن اندیشیده‌اند و به فراخور حال پاسخ داده‌اند و البته در کشورمان نیز موقعیت انسان معاصر از سوژه‌های جذاب و مستمری است که دستمایه نمایشگاه‌های فراوانی شده که آخرینش همین روزها در نگارخانه الهه برپاست.
کد خبر: ۷۳۸۵۸۱

نقاشی‌های نرگس سلیمان‌زاده با عنوان «مشاهده می‌شویم» در فضایی میان فیگوراتیو و انتزاع، آدمی‌را در برزخی نشان می‌دهد که دچارش است. هر چند او چندان نمی‌گوید که انسان از این برزخ به کجا سیر خواهد کرد. هنرمند در پهنه‌ای رنگی و اتفاقا رنگ‌های متنوع چنین می‌کند اما وقتی مخاطب روبه‌روی آثار می‌ایستد عمق فاجعه را درمی‌یابد. سلیمان‌زاده که در رشته‌های گرافیک و مدیریت هنری تحصیل کرده در این نمایشگاه تابلوهایی ترسیم کرده که در عین صراحت بیانی درباره وضع انسان امروز، نوعی معما یا پرسش را نیز با مخاطب در میان می‌گذارد و از او می‌خواهد به این چالش واکنش درست نشان دهد.

سلیمان‌زاده می‌گوید: موضوع انسان و بویژه درگیری‌های او با محیط اطراف همیشه دغدغه من بوده است. این آثار ارتباط زیادی با محیط زندگی و دنیای اطراف من دارد و به درونیات انسان و بویژه زنان تاکید می‌کند.

نقاش جوان در هر اثر بخشی از مفهوم مورد نظرش را بیان می‌کند و مخاطب را با سوال تنها می‌گذارد. سلیمان‌زاده می‌گوید این کار را از روی عمد انجام داده است: سعی کردم موضوعات مورد نظر خود را با تعلیق نشان دهم و از بیان مستقیم آنها خودداری کردم. حالت‌های اکسپرسیو آثار نشان دهنده نگاه اعتراضی و حس‌های درونی افراد است.

حیوانات، از جمله کلاغ حضوری چشمگیر و تاثیرگذار در تابلوهای او دارد. هنرمند در این باره چنین توضیح می‌دهد: در فرهنگ عامه کلاغ به عنوان یک موجود شوم شناخته می‌شود، اما به نظر من حیوانی بی‌پرواست که بدون اجازه به همه جا وارد می‌شود و هر چیزی را که بخواهد با خود می‌برد. در واقع کلاغ در این کارها نماد انسان‌هایی است که به پیرامون خود آزار می ‌رسانند.

سلیمان‌زاده با اشاره به این‌که بدون عنوان بودن کارها باعث می‌شود بیننده برداشت شخصی از آنها داشته باشد، چنین بیان می‌دارد: آثار من نشا‌ن‌دهنده جهانی آشوب ‌زده است و از نکات حاشیه‌‌ای مانند حیوانات به شکل کاربردی در آنها استفاده کردم. سعی کردم تضادهای درونی را در آثار نشان دهم و مخاطب با دقت در آثار آنها را درمی‌یابد.

او در مورد تکنیک کارهای خود می‌گوید: کار من اکسپرسیو است و برای ثبت حالت‌های درونی و لحظات خاص باید از رنگی استفاده کرد که زود خشک شود و آن لحظه را ثبت کند، به همین دلیل از اکریلیک استفاده کردم.

سلیمان‌زاده با اشاره به سبک کاری خود معتقد است: در این کارها سبک‌های مدرن و پست مدرن با هم ترکیب شده‌اند و خواستم یک بازی بین آنها داشته باشم. موضوع کارها، پست مدرن است اما با استفاده از رنگ‌های تخت به سمت کار مدرن رفتم. همچنین احساس کردم با استفاده از رنگ‌های تخت موضوع کار بیشتر بیانگر می‌شود. فضای فیگوراتیو و آبستره را طوری با هم ترکیب کردم که ساختارهای مورد نظرم بهتر خود را نشان دهند. ضرب قلم‌های درشت هم راهی برای تاکید روی موضوع است.

او در پایان از تضاد آشکاری می‌گوید که بین سوژه و موضوع دردناک آثار و رنگ گذاری شاد آنها به چشم می‌آید. سلیمان‌زاده خاطرنشان می‌کند: قبول دارم استفاده از رنگ‌های شاد تضاد شدیدی با موضوع کار دارد. شخصیت‌های آثار درگیری و مشکلاتی دارند و با این‌که موضوع غمگین است قرار گرفتن آنها در میان رنگ‌های شاد و زنده باعث می‌شود مخاطب میخکوب شود. همچنین در نمایش فیگورها برای افزایش بیانگری، آنها را دفرمه کرده‌ام. مثلا یک فیگور را بسیار لاغر تصویر کردم یا کلاغی را کاملا دفرمه کردم. لزومی ندارد که همه چیز مانند واقعیت ترسیم شود و گاهی اغراق باعث می‌شود موضوع بهتر منتقل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها