تیم ایران وارد وین شد

فینال هسته‌ای در اتریش

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همه تحریم ها باید یکجا برداشته شود به دلیل اینکه این تحریم ها برای موضوع هسته ای وضع شده و هنگامی که مساله هسته ای در یک توافق دوجانبه حل شود، استمرار این اهرم فشار از هیچ منطقی برخوردار نیست.
کد خبر: ۷۳۸۵۰۸
ضرورت تصویب موافقتنامه جامع هسته‌ای در مجلس

علاءالدین بروجردی در گفتگو با مهر، با اشاره به مذاکرات هستهای ایران با کشورهای 1+5 اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه هسته‌ای کاملاً صادقانه عمل کرده و بر اساس توافق صورت گرفته گام های عملی را برداشته است و با این محاسبه که حتما این گام ها باید متقابل باشد ما هیچگاه زیر بار زیاده خواهی های آمریکا نمی‌رویم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اینکه چند مذاکره اخیر از جمله مذاکره عمان بی‌نتیجه به پایان رسید، مربوط به زیاده خواهی های آمریکا و درباره تحریم های ظالمانه ای است که آنها مصر هستند که یکجا برداشته نشود که این مساله به نظر ما کاملا غیرمنطقی است.

بروجردی تاکید کرد: همه تحریم ها باید یکجا برداشته شود به دلیل اینکه این تحریم ها برای موضوع هسته ای وضع شده و هنگامی که مساله هسته ای در یک توافق دوجانبه حل شود، استمرار این اهرم فشار از هیچ منطقی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم در مذاکرات آتی وین که علی الاصول آخرین دور مذاکرات خواهد بود ما شاهد منطقی تر برخورد کردن آمریکایی ها باشیم زیرا در چنین حالتی است که امکان دارد این مذاکرات به نتیجه برسد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از تحلیل برخی رسانه ها که اعلام کرده اند احتمال تمدید دوباره توافق وجود دارد، چیست؟ گفت: فکر نمی کنم این موضوع منتفی باشد، لذا امکان دارد توافق گذشته تمدید شود. در همین توافق احتمالی نیز باید بخشی از تحریم ها برداشته شود یعنی اگر قرار باشد آنها تحریم ها را به همین صورت اضافه کنند، فکر نمی‌کنم خروجی این مذاکرات حتی توافق موقت دیگری باشد مگر اینکه آنها برخوردهای منطقی تری انجام دهند که بتواند منجر به توافق دیگری شود.

بروجردی در پاسخ به این سوال که چه استدلال قانونی وجود دارد که حتما توافق جامع به تصویب مجلس برسد، بیان کرد: این موضوع مربوط به اصل 77 قانون اساسی است که اعلام می دارد کلیه قراردادها، موافقت‌نامه‌ها و... باید به تصویب مجلس برسد، لذا در این میان امکان دارد در توافق جامع بخواهند پروتکل الحاقی را هم بگنجانند، در حالی که اجرای پروتکل الحاقی را مجلس هفتم متوقف کرد یعنی مصوبه قانونی در این زمینه وجود دارد که تغییر این مصوبه حتما نیازمند مصوبه جدید مجلس بوده و این موضوعی است که چندین بار توسط وزیر امور خارجه اعلام شده است.

وی با تاکید بر اینکه ورود مجلس یک اصل ثابت است، تصریح کرد: این قاعده یعنی به تصویب رسیدن موافقت‌نامه‌ها توسط مجلس باید در مورد موافقت‌نامه هسته‌ای هم محقق شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه جزئیات مذاکرات را در اختیار نمایندگان قرار می دهد یا خیر؟ اظهار داشت: معمولا پس از انجام سفرها وزیر امور خارجه یا معاون وی گزارشی را با حضور در کمیسیون امنیت ملی ارائه می کند و همچنین چند مورد هم وزیر خارجه این موارد را در صحن علنی توضیح داده است. بنابراین آنچه که برای ما مهم بوده، خطوط قرمز در مذاکرات است.

بروجردی تاکید کرد: مسئولیت مذاکره بر عهده شورای عالی امنیت ملی است نه مجلس، بلکه ما مذاکرات را تنها رصد می کنیم تا تیم مذاکره‌کننده از صراط مستقیم خارج نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها