وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی دیابت (بیست و سوم آبان) اعلام کرد: حدود پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت در کشور وجود دارد که بی‌اطلاعی آنها منجر به عوارض دیررس می‌شود و هزینه سنگینی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند.
کد خبر: ۷۳۸۳۱۶

به گزارش ایرنا، حسن قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد برای کنترل بیماری دیابت ضروری است که مراکز متعددی از جمله وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداری‌ها، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد با وزارت بهداشت همراه شوند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: شبکه بهداشتی کشور در سال‌های آینده برای کنترل سلامتی مردم و میزان ابتلا به دیابت و دیگر بیماری‌های غیرواگیر گسترش می‌یابد.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: امروزه چهار گروه بیماری غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت مهم‌ترین علل مرگ و میر و ناتوانی بشر هستند؛ بیماری‌هایی که بار سنگین مالی به خانواده‌ها، جوامع و دولت‌ها تحمیل می‌کنند.

وی یادآور شد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت، در حالی که تعداد بیماران دیابتی در سال 2000 کمتر از 200 میلیون نفر بوده است؛ این عدد به 382 میلیون نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2035 به عدد باورنکردنی 592 میلیون نفر برسد.

دیابت 70 درصد قابل پیشگیری

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با بیان این‌که کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب و چاقی عمده‌ترین فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت هستند، تاکید کرد: 70 درصد از موارد دیابت با جلوگیری از چاقی و اضافه وزن و پیش گرفتن الگوی زندگی و تغذیه سالم قابل پیشگیری است.

به گزارش جام‌جم، کامران نیکوسخن افزود: حدود نیمی از مبتلایان دیابت در دنیا (175 میلیون نفر) از بیماری خود اطلاع نداشته و به دلیل کنترل نکردن بهنگام در معرض عوارض ناگوار ناشی از آن قرار دارند. تحقیقات نشان داده در صورت نهادینه شدن شیوه زندگی و تغذیه سالم تا سال 2035 می‌توان از بروز 70 درصد موارد جدید ابتلا به دیابت که حدود 175 میلیون نفر است، جلوگیری کرد.

نیکوسخن، مصرف فست‌فودها و غذاهای حاوی چربی و نمک فراوان، زندگی ماشینی و کم‌تحرکی ناشی از آن، استرس و مصرف دخانیات را مهم‌ترین فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت عنوان کرد و گفت: صبحانه سالم با کنترل اشتها و جلوگیری از اضافه وزن در پیشگیری از بروز دیابت و کنترل بیماری در مبتلایان بسیار موثر است. ارکان اساسی در مهار دیابت در دنیا به ترتیب آموزش و کنترل روزانه، حمایت روان‌شناختی و اجتماعی، تغذیه، ورزش و نهایتا دارو است، در حالی که متاسفانه در کشور ما، رکن اول را دارو در نظر گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نرخ شیوع این بیماری در کشور ما هم حدود 3/11 درصد است و علاوه بر این جمعیت قابل توجهی نیز در کشور در مرحله پیش‌دیابت قرار دارند. گرچه نرخ شیوع دیابت در ایران با کشور‌های کویت، ‌عربستان و قطر که با شیوع فوق‌العاده دیابت مواجهند، قابل مقایسه نیست، ولی با توجه به تغییر هرم جمعیتی و افزایش جمعیت میانسال و سالمند کشور در سال‌های آینده در صورت نهادینه نشدن شیوه زندگی صحیح در کشور، افزایش چشمگیر شیوع دیابت در آینده دور از ذهن نیست.

نیکوسخن با تاکید بر این‌که روش‌های جراحی که در برخی شبکه‌های ماهواره‌ای برای درمان دیابت تبلیغ می‌شود، روش‌هایی هستند که اساسا برای کاهش وزن استفاده شده و به طور غیرمستقیم در کنترل دیابت در گروهی از بیماران موثر است، اظهار کرد: چنین روش‌های پرهزینه مثل برداشتن قسمتی از روده یا کوچک کردن معده با قرار دادن حلقه که عوارض متعددی هم دارند، فقط در معدودی افراد بسیار چاق که اضافه وزن شدیدی داشته و با روش‌های دیگر قادر به کاهش وزن نیستند، مفید است و به هیچ وجه روشی کلی برای کنترل دیابت نیست.

داروی ایرانی زخم پای دیابتی‌ها در اروپا

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران از این پژوهشگاه به عنوان پیشتاز تحقیقات در حوزه‌های مختلف دیابت از جمله شیوه‌های نوین درمان این بیماری در سطح کشور و منطقه یاد کرد و گفت: داروی ایرانی زخم پای دیابتی (آنژی پارس) در دو کشور اروپایی، مرحله بررسی برای کسب تائیدیه اتحادیه اروپا را طی می‌کند.

به گزارش جام‌جم، دکتر ساسان شرقی خاطرنشان کرد: بررسی اثربخشی و عوارض احتمالی داروی آنژی پارس در درمان زخم پای دیابتی در کشور انجام شده و هم‌اکنون برای کسب تائیدیه اتحادیه اروپا و مصرف در کشورهای خارجی در دو کشور اروپایی در حال بررسی است. استفاده از این دارو با ترمیم زخم پای دیابتی مانع از قطع پای بیماران می‌شود.

شرقی با اشاره به شیوع بالای دیابت در کشور که 11 تا 13 درصد جمعیت 20 تا 65 سال کشور را مبتلا کرده است، اظهار کرد: عمده‌ترین عامل دیابت، چاقی و کم‌تحرکی است که با اصلاح الگوی زندگی و تغذیه می‌توان تا 70 درصد جلوی بیماری را گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها