اسرائیل مجبور شد به فلسطینی‌ها اعم از همه رده‌های سنی اجازه برگزاری نماز در قدس را بدهد

تسلیم رژیم صهیونیستی در برابر اراده فلسطینی‌ها

پس از یک مقاومت سرسختانه، سرانجام مقامات رژیم صهیونیستی تسلیم اراده فلسطینی‌ها شده و روز گذشته بعد از مدت‌ها به رده‌های سنی مختلف اجازه برگزاری نماز جمعه در مسجدالاقصی را دادند. این درحالی بود که روزهای گذشته چند بار نیروهای صهیونیستی درهای مسجد را به روی مسلمانان بسته و زمانی هم که باز می‌شد هرگز اجازه ورود به افراد زیر 35 سال را نمی‌دادند.
کد خبر: ۷۳۸۲۳۹

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی چاپ لندن، رژیم صهیونیستی زیر فشار افکار عمومی جهان و مقاومت فلسطینی‌ها مجبور شد در حضور جان کری وزیر خارجه آمریکا و ملک عبدالله پادشاه اردن «تعهد قطعی» بدهد که از تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بکاهد و وضع موجود در مسجد الاقصی در بیت‌المقدس را بدون هیچ گونه تغییری حفظ کند. طی روزهای گذشته اسرائیل برای نخستین بار به یهودیان افراطی اجازه داده بود مراسم نیایش خود را در مسجدالاقصی برگزار کنند. این رژیم قصد داشت با جا انداختن چنین برنامه‌ای برای ورود مسلمانان به مسجدالاقصی روزهای خاصی را در نظر گرفته و به این وسیله به مرور از حضور آنان در این مسجد برای همیشه جلوگیری کند. مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان و یکی از سه مسجد مقدس برای همه مسلمانان در سراسر جهان است.

تصمیمات مقامات اسرائیلی خشم مسلمانان را برانگیخت و اوضاع بیت‌المقدس را بشدت متشنج کرد. به دنبال آن بارها بین نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و مسلمانان معترض درگیری به وجود آمد. اکنون لغو محدودیت سنی برای ورود مسلمانان به این مسجد و نیز حفظ وضع قبلی این مسجد یک پیروزی بزرگ برای فلسطینیان تلقی می‌شود. به گزارش «سی‌.ان.‌ان»، پلیس رژیم صهیونیستی با بیان خبر لغو محدودیت سنی مسلمانان برای ورود به مسجدالاقصی درعین حال اظهار کرد، همچنان مراقب اوضاع خواهد بود. به گزارش منابع خبری روز گذشته نیز تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و پلیس اسرائیل در حواشی مسجد الاقصی و نقاط مختلف شهر بیت‌المقدس مسقر شده بودند. اعلام شد در ادامه درگیری بین نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینیان یک کودک یازده ساله فلسطینی بینایی‌اش را از دست داد. به گزارش ایرنا، «صالح سامر عطیه محمود» کودک یازده ساله فلسطینی در جریان اعتراض‌های روز پنجشنبه در منطقه العیسویه بیت‌المقدس از فاصله‌ای نزدیک هدف گلوله اسفنجی نظامیان صهیونیست قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد. گلوله‌ای که بین دو چشم این کودک اصابت کرد باعث خونریزی شدید بینی و از دست رفتن کامل بینایی چشم چپ وی شد. رژیم اشغالگر قدس طی ماه‌های اخیر بارها اعتراضات فلسطینی‌ها را با گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور سرکوب کرده است.

نشست امان

به دنبال متشنج شدن اوضاع بیت‌المقدس و بیم شروع یک انتفاضه جدید در این شهر مقامات آمریکایی برای نجات رژیم صهیونیستی از فرو افتادن در گرداب یک انتفاضه جدید دست به کار شده و به همراه متحدان منطقه‌ای خود در جستجوی راه‌حلی برآمدند. در همین راستا بود که آخر هفته گذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا راهی امان پایتخت اردن شد.

در امان، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست مشترکی حضور پیدا کرده و بر لزوم پایبندی به کاهش تنش‌ها میان فلسطینیان و شهرک‌نشینان و حفظ آرامش در مسجدالاقصی و شهر بیت‌المقدس تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، جان کری پس از مذاکره در پایتخت اردن گفت: اسرائیل و فلسطینی‌ها قول داده‌اند گام‌های محکمی برای فرونشاندن تنش‌ها در اطراف بیت‌المقدس بردارند. کری در واکنش به ترس از قیام تازه فلسطینیان گفت: تمام طرف‌ها موافقت کردند برای بازگشت آرامش، اقدامات خاص و عملی بردارند؛ ولی وی از اشاره به این‌که چه نوع اقداماتی قرار است انجام شود، طفره رفت.

کری در حالی که ناصر جوده، وزیر خارجه اردن در کنار وی ایستاده بود افزود: امروز، ما می‌کوشیم جرقه‌های تنش فوری را از بین ببریم تا به آتش غیرقابل مهار تبدیل نشود.

وی پس از نشست نامعمول و حدود سه ساعته خود با ملک عبدالله پادشاه اردن و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل صحبت می‌کرد. عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز تلفنی به این مذاکرات پیوست و قول داد که طرفین را تشویق به از سرگیری گفت‌وگوهای فروپاشیده صلح خاورمیانه کند. کری پیش‌تر نیز با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی ملاقات کرده بود. با این حال عباس در نشست سه‌جانبه با نتانیاهو حضور نیافت که این نشان از وجود بی‌اعتمادی شدید بین اسرائیل و فلسطینیان دارد. در کنار هتک حرمت مسجدالاقصی طی روزهای گذشته یهودیان افراطی نیز به تعدادی از مساجد مسلمانان حمله کردند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله‌ای به جزئیات حملات به اماکن مقدس مسلمانان در سرزمین‌های اشغالی پرداخته و نوشت برای ده مورد حمله، حتی یک کیفرخواست به محاکم صهیونیستی ارجاع نشده است. به نوشته این روزنامه، صهیونیست‌های افراطی آزادانه به مساجد حمله می‌کنند و ضمن آتش زدن ساختمان و کتب الهی این اماکن مذهبی، شعارهای نژادپرستانه بر روی دیوار‌ها می‌نویسند.

حمله صهیونیست‌ها به اماکن مقدس مسلمانان در سرزمین‌های اشغالی تاکنون بارها با انتقاد محافل بین‌المللی مواجه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها