اندیشکده آمریکایی کارنگی بررسی کرد

اقدامات ایران و غرب در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای

یک اندیشکده آمریکایی طی تحلیلی در خصوص عواقب شکست مذاکرات هسته‌ای نوشت: در صورت به بن‌بست خوردن گفت‌وگوهای هسته‌ای، ایران به خاطر ایستادگی در مواضعش مورد تقدیر قرار می‌گیرد ولی اوباما با واکنش تند کنگره مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۷۳۸۱۶۶
اقدامات ایران و غرب در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای

اندیشکده آمریکایی «کارنگی» روز گذشته (پنجشنبه) طی گزارشی تحلیلی در زمینه «مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و تبعات احتمالی عدم توافق هسته‌ای» نوشت: با اندک زمان باقی مانده تا مهلت تعیین شده 24 نوامبر احتمال کمی در حصول توافق وجود دارد و حال زمان آن فرا رسیده است تا اقدام‌های ایران در صورت عدم رسیدن به توافق را ارزیابی کرد.

بر اساس این گزارش، شواهد سیاسی، اقتصادی و موارد دیگر نشان می‌دهند که ایران در موضعی بهتر از غرب در صورت عدم توافق قرار دارد و در صورت چنین رویدادی این کشور در مسیر جنگ لفظی با غرب قرار گرفته و سعی می‌کند بر غرب غلبه نماید. در عوض متحدان آمریکا باید به دقت به ارزیابی چرایی شکست در مذاکرات مبادرت نمایند.

با این حال و در واقع خواه درست یا نادرست، ایران خود را در موضع قویتری به نسبت آمریکا در مذاکرات می‌بیند و آن‌ها توانایی کنار کشیدن از مذاکرات هسته‌ای را دارند. از همه مهمتر ایرانیان «باراک اوباما» رییس جمهور آمریکا را مشتاق‌ترین فرد در لزوم توافق با خود می‌بینند. ایران همچنین با توجه به پیدایش داعش، آمریکا را در منظری می‌بیند که خواهان تنش زدایی با تهران است .

در بخش دیگر این گزارش با اشاره به عدم همراهی برخی کشورها در تحریم‌های تحمیلی علیه ایران و احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر ضد ایرانی آمده است: کشورهایی چون روسیه که خود هدف تحریم است و نیز چین، هند و کره جنوبی کمتر آمریکا را در تحریم‌های تحمیلی علیه ایران همراهی کرده‌اند.

اندیشکده کارنگی با اشاره به مصائب آمریکا در صورت عدم توافق با ایران نوشت: از همه مهمتر این است که واشنگتن در صورت عدم توافق با ایران در داخل کشور خود موارد بیشتری را برای از دست دادن دارد. اوباما در صورت شکست در مذاکرات با واکنش تند کنگره این کشور مواجه خواهد شد که هم اینک به شدت در دست جمهوری خواهان قرار گرفته است اما در تهران قضیه فرق می‌کند و هم «روحانی» رییس جمهور ایران و هم «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه به خاطر دفاع از حقوق ایران در برابر دشمن مورد ستایش قرار خواهند گرفت.

مذاکره کنندگان ایرانی به خاطر ایستادگی در مواضع خود قهرمان شناخته خواهند شد و اگر مذاکره کنندگان میانه روی ایران نیز نتوانند با آمریکا در زمینه هسته‌ای به توافق برسند، آنگاه خواهند گفت این آمریکا بود که تمایلی به توافق نداشت و ایران مقصر نبوده است.

اندیشکده کارنگی در خاتمه تحلیل خود از منظر اقتصادی به مسئله شکست احتمالی در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 پرداخته و نوشت: ایران مدعی پیگیری رویکرد «اقتصاد مقاومتی» است. این جریان به مفهوم کاسته شدن از داد و ستد با دنیا و در عوض اتکا به منابع داخلی است. در این باره باید گفت که ایران طرفی طی چند وقت گذشته معافیت‌های تحریمی مناسبی را به دست آورد و البته ایران بر این باور است که هم روسیه و هم چین مسیرهای فرار از تحریم‌ها برای این فراهم خواهند کرد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها