آنتی‌ویروس بومی پادویش نخستین ضدبدافزار داخلی است که با موتور کاملا بومی طراحی شده است.برای آگاهی از چندوچون این آنتی‌ویروس، کلیک با عباس حسینی، مدیرعامل شرکت امن‌پرداز گفت‌وگویی انجام داده است که پیش رو دارید.
کد خبر: ۷۳۸۰۵۱
آنتی‌ویروس بومی / بخش دوم

آنتی‌ویروس بومی پادویش نخستین ضدبدافزار داخلی است که با موتور کاملا بومی طراحی شده است.برای آگاهی از چندوچون این آنتی‌ویروس، کلیک با عباس حسینی، مدیرعامل شرکت امن‌پرداز گفت‌وگویی انجام داده است که پیش رو دارید.

کمی از گذشته آنتی ویروس بومی پادویش برایمان بگویید

پروژه تولید آنتی‌ویروس بومی از سال 1387 در قالب قراردادی با سازمان پدافند غیرعامل آغاز شد. سال 1389 پروژه موردنظر به سازمان پدافند غیرعامل تحویل شد (این نسخه فقط یک موتور رفتارسنج بود که فعالیت‌های مشکوک و بدافزارها را شناسایی می‌کرد، اما نمی‌توانست بگوید بدافزار از چه نوعی است یا پاکسازی برای آن ارائه کند) و در ادامه این پروژه با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات به توسعه خود ادامه داد (با توجه به برخی تغییرات در مرکز تحقیقات مخابرات در میانه راه این پروژه با همکاری مرکز ملی فضای مجازی به فعالیت خود ادامه داد) و توانستیم پیش از زمان تعیین‌شده برای پروژه، مرحله بعدی آن را نیز تحویل مرکز مربوط دهیم.

در ادامه توانستیم در شهریور 1392 نسخه اولیه نرم‌افزار را برای کاربران خانگی روی سایت قرار دهیم و در نمایشگاه الکامپ 1392 (آذرماه) نیز عرضه رسمی پادویش آغاز شد.

ساخت درایور برای نسخه‌های 64 بیتی سیستم‌ عامل ویندوز، نیازمند اخذ گواهی امضا از مایکروسافت است. باتوجه به تحریم‌های موجود علیه ایران، این قبیل مشکلات را چطور رفع کردید؟

متاسفانه بسیاری از کشورها نمی‌خواهند ما مستقل باشیم. در زمینه تولید آنتی‌ویروس نیز با توجه به اهداف سیاسی که نمونه‌های آن را تجربه کردیم، مشکلات بسیاری را سر راه ما قرار می‌دهند. خوشبختانه با تلاش مهندسان شرکت، بیشتر این مشکلات پشت‌سر گذاشته شده است و در برخی موارد نیز گواهی امضای درایورهای موردنظر را به‌نام شرکت‌های امن‌پرداز دیگری دریافت کرده‌ایم.

چرا پادویش خانگی رایگان است؟

در معماری پادویش به نکات بسیار مهمی توجه شده است. در عین حال که ‌باید حریم خصوصی کاربران حفظ شود، کارایی نرم‌افزار ‌باید بررسی شود، کاهش سرعت عملکردها در رایانه ‌باید به پایین‌ترین حد ممکن برسد و دقت نیز در بالاترین سطح افزایش یابد.

ارائه نسخه رایگان یک بازی برد ـ برد به‌شمار می‌رود. کاربر از یک محصول به منظور تامین امنیت روی رایانه بهره‌مند می‌شود. ما نیز از فضای مجازی هدفگذاری شده اطلاع‌ داریم و به کمک سیستم ابری در یک تعامل بسیار خوب با کاربران خود هستیم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بدافزارهای جدید آنها را دریافت و آنها را به آزمایشگاه ارسال می‌کنیم.

می‌توانید آماری از تعداد کاربران پادویش و میزان اعتمادی که مراکز حساس دولتی به این ضدویروس دارند، ارائه کنید؟

سازمان پدافند غیرعامل، مجموعه صاایران، بخش‌هایی از وزارت آموزش و پرورش، برخی حوزه‌های وزارت نفت، بخش‌های خصوصی و نیروهای مسلح از جمله مراکزی هستند که اکنون از این آنتی‌ویروس برای تامین امنیت رایانه‌های خود استفاده می‌کنند.

همچنین نسخه رایگان خانگی پادویش بیش از 20 هزار فعال‌سازی داشته است.

پادویش در سطح داخلی یا بین‌الملل از استاندارد یا گواهی خاصی برخوردار است؟

پادویش تمامی گواهینامه‌های داخلی را کسب کرده و در تلاش برای کسب گواهینامه‌های بین‌المللی است.

اکنون گواهینامه سازمان فناوری اطلاعات را که مرجع رسمی تائید نرم‌افزار در داخل کشور است و گواهینامه در سطح EAL1 ارائه می‌کند، دریافت کرده‌ایم. همچنین تائیدیه سازمان پدافند غیرعامل و آزمایشگاه مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک ایران نیز در این خصوص وجود دارد.

ابتدا محیط کاربری نرم‌افزار پادویش فقط به زبان فارسی طراحی شده بود. به ‌همین دلیل نتوانستیم آن را در عرصه جهانی معرفی کنیم. بتازگی کار روی نسخه انگلیسی آغاز شده و ان‌شاءالله بزودی شاهد عرضه نرم‌افزار در سطح جهانی خواهیم بود که همزمان با انجام این کار، استانداردهای لازم نیز اخذ می‌شود.

پرسنلی که با پادویش در ارتباط هستند چند نفرند؟

اکنون پرسنل ما حدود 120 نفر هستند که در قالب گروه‌های مختلف مسئول بخشی از پروژه هستند. به‌عنوان مثال 15 نفر مسئول تست آنتی‌ویروس در تمام ویندوزها و سرویس‌پک‌هایی هستند که آنتی‌ویروس از آنها پشتیبانی می‌کند.

خودتان روی لپ‌تاپ شخصی که در اختیار دارید، از پادویش استفاده می‌کنید؟

بله. بنده و همکاران ما با توجه به شناخت عمیقی که از توانایی و قابلیت پادویش و عملکرد بدافزارها داریم، پادویش را انتخاب کرده‌ایم و مطمئن هستم هر شخص دیگری که این محصول را یک بار امتحان کند، به کاربران پادویش خواهد پیوست.

آنتی‌ویروس خارجی ممکن است به هزار و یک دلیل، یک ویروس را نادیده بگیرد تا آن ویروس بتواند به فعالیت خود روی رایانه قربانیان ادامه دهد. همچنین خود کاربر با تجربه و دانشی که دارد می‌تواند مانع ورود تعداد زیادی از ویروس‌ها به رایانه شود؛ زیرا در بیشتر موارد بسیاری از راه‌های ورود ویروس بر اثر اشتباهات کاربر (باز کردن ایمیل‌های ناشناخته، مراجعه به سایت‌های ناشناس، دانلود نرم‌افزارهای نامعتبر، استفاده از کرک‌های برنامه‌ها و...) باز می‌شود. با توجه به این موارد، هر کاربری ممکن است یکی از آنتی‌ویروس‌ها را برای استفاده مناسب بداند. بنده و حتی همکارانم باتوجه به موارد فوق، پادویش را به‌عنوان بهترین ابزار برای تامین امنیت روی رایانه‌های شخصی انتخاب کرده‌ایم.

کاربران خانگی می‌خواهند رایانه‌شان به ویروس آلوده نشود، مزاحمان رایانه را تصرف نکنند و اطلاعاتی نیز از سیستم آنها خارج نشود. به ‌نظر شما پادویش در این زمینه موفق است؟

شک نکنید. زیرا پادویش از قدرت تشخیص و پاکسازی بسیار خوبی برخوردار است. پادویش در موارد خاص که یک ویروس در ایران انتشار پیدا می‌کند با توجه به طیف کاربران ایرانی خود، این شانس را دارد که پیش از دیگر آنتی‌ویروس‌ها آن را شناسایی و امضای موردنیاز یا پاکساز آن را برای کاربران ارائه کند.

امیر عصاری
ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
َوحید
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
۰
۰
با سلام. لطفاً یك سایت بروز برای رده بندی بهترین آنتی ویروس ها را معرفی كنید. یا اینكه در یك پست جدید آنتی ویروس ها رو از نظر سرعت، امنیت، میزان اشغال رم، قیمت و... مقایسه نمایید.
تشكر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها