این مطلب در واقع نقطه مقابل هشت مورد از موارد عدیده ای است که در تلویزیون روی مخ بیننده ها می روند. اینجا با وَرِ «شیرین» تلویزیون سر و کار داریم.
کد خبر: ۷۳۷۹۷۶
هنرمندانی که انرژی روی آنتن می فرستند

احتمالا چند نفری هستند که به زعم شما باید نام شان در این گزارش دیده می شد. نظرتان محترم اما روی محبوبیت شان اشتراک نظر وجود ندارد.

مهران مدیری

راز محبوبیت: ریشه محبوبیتش به دو دهه پیش بازمی گردد، جایی که با «نوروز 72»، «پرواز 57» و «ساعت خوش» نامش سر زبان ها افتاد و خیلی زود ردای ستاره بودن بر تن کرد. مهران مدیری از «برنامه 77» سراغ شیوه ای متفاوت از بازی و اجرا رفت و سعی کرد فاصله اش را با بیننده ها کم کند. ایما و اشاره های چشم و ابرویش وسط آیتم ها، صمیمیت فزاینده ای بین او و مخاطبان به وجود آورد. تکیه کلامش در این برنامه هنوز میان مردم کاربرد دارد: اصطلاحاتی مثل «می شــه بســه؟» و «اینــه» برای زن و شوهرهای تلویزیونی تازگی داشت.

مدیری در برنامه های بعدی هم صمیمیت با مردم را حفظ کرد و از طریق پلاتوهای فان بر جذابیتش افزود. بخش عمده ای از راز محبوبیت مدیری به کاریزمای او بازمی گردد؛ در عین بازی در نقش های کمدی، کاراکتر واقعی اش مردی جدی است و خیلی خوب توانسته میان این تضاد، تعادل ایجاد کند.

پایگاه مردمی: مهران مدیری جزو معدود ستاره های تلویزیون ما است که همچنان در اوج قرار دارد. آداب ستاره بودن را خوب بلد است و می داند کی باید چه تصمیمی بگیرد. در اوج محبوبیت از تلویزیون رفت شبکه خانگی و بعد از چند تجربه ناموفق حالا بازگشته تا دل مخاطبان میلیونی اش را بار دیگر به دست آورد.

وضعیت همکاری با تلویزیون: بعد از شش سال دوری از تلویزیون این روزها مشغول ساخت «اتاق عمل» برای شبکه تهران است.

آنهایی که انرژی روی آنتن می فرستند


عادل فردوسی پور

راز محبوبیت: کمتر کسی فکر می کرد جوان لاغراندام و بلندبالای کرمانی با سرعت بالا در کانون توجه عام و خاص قرار بگیرد. عادل فردوسی پور اما خوب می دانست چه مسیری انتخاب کرده و از «نود» چه می خواهد. ابتدای راه صدا و چهره اش خبر از ستاره ای نوظهور نمی داد اما هیچ کس حواسش به ذکاوت و هوش سرشار و عشق بی حد و وصفش به فوتبال نبود.

فردوسی پور با «نود» نه تنها برنامه های ورزشی که فوتبال وطنی را زیر و رو کرد. برای نخستین بار مردم شاهد عملکرد داوران بودند؛ بار اول بود که دوربین به رختکن می رفت و اتفاقات پشت در را پوشش می داد.

از آن سو تحلیل جزء به جزء لیگ داخلی کلید خورد و نزاع و حاشیه های جذاب فوتبال سر از این برنامه درآورد. عادل همیشه سعی کرده حرف دل مردم را بزند و طرف حق بایستد؛ صداقت و عدالت رمز اصلی محبوبیت عادل است. تیم خوشفکری هم کنار خودش دارد که از دل آن دو برنامه موفق و متفاوت «فوتبال 120» و «بیست چهارده» بیرون آمده.

پایگاه مردمی: بعد از 16 سال اجرای نود، تبدیل به برند تلویزیون و چهره محبوب مردم شده. شاید گاهی به خاطر تند بودن در گفتگوهایش با فلان ستاره، هواداران را آزرده اما این محبوبیت کماکان ادامه دارد.

وضعیت همکاری با تلویزیون: او غیر از نود، برنامه «فوتبال 120» را در مقام تهیه کننده روی شبکه ورزش دارد.

آنهایی که انرژی روی آنتن می فرستند


ایرج طهماسب

راز محبوبیت: از دهه شصت، جزو محبوب ترین چهره های تلویزیونی است. مجری به نسبت جدی که نه لباس های رنگی می پوشد، نه بالا و پایین می پرد و نه صدایش را تغییر می دهد اما با همان سبیل و موهای ریخته جلوی سرش، یکی از جذاب ترین چهره ها در ذهن کودکان است.

حالا شاید خیلی ها بگویند که علت محبوبیت طهماسب، قرار گرفتنش کنار عروسک های جذابی مثل کلاه قرمزی است اما او حتی در دهه شصت وقتی عروسکی هم کنار دستش نبود در اوج محبوبیت قرار داشت. نوع بیان، ارتباط عاطفی اش با کودکان، کمدی ذاتی درونش باعث شده که در تمام فیلم هایش هم موفق ظاهر شود.

پایگاه مردمی: خلاقیت طهماسب، او را در حد یک ژنرال بالا برده. حالا دیگر کلاه قرمزی، به یک برند در تلویزیون تبدیل شده؛ مردم از چند وقت مانده به نوروز، چشم شان به دهان مدیران است که بالاخره این برنامه را روی آنتن می برند یا نه! همه کاملا متفوق القول اند که نوروز بدون تیم کلاه قرمزی، اصلا فایده ای ندارد.

وضعیت همکاری با تلویزیون: مشکل بودجه و بی توجهی به آثار کودک، این سال ها حتی یقه طهماسب و گروهش را هم گرفت. هر سال مدیران شبکه بدون گذاشتن جلسه با آنها اعلام می کنند که ایرج طهماسب برای نوروز برنامه دارد. مثلا سال گذشته خود طهماسب تا ماه های آخر تاکید داشت که برنامه را نمی سازد و نهایتا مدیر، یک ماه مانده به نوروز با این گروه توافق کرد. حالا هم معلوم نیست امسال طهماسب و گروهش چه قصدی داشته باشند.

آنهایی که انرژی روی آنتن می فرستند


رامبد جوان

راز محبوبیت: کمتر کسی را می توانیم پیدا کنیم که به طور مطلق از او بدش بیاید. از زمان بازی در «خانه سبز»، به بازیگر محبوبی بین مردم بدل شد و محبوبیت اش را سالیان سال ادامه داد. حالا در «خندوانه» این محبوبیت را به اوج رساند. او با همین محبوبیت پای افرادی را به شبکه تازه تاسیس نسیم باز کرد و مجبورشان کرد قهقهه بزنند که شاید هیچ کس فکرش را هم نمی کرد آنها را در این وضعیت ببیند. به هر حال خلاقیت، احترام، حرکات نمایشی جالب، کمدی ذاتی و ... او را در گروه آدم هایی قرار داده که هر جور حساب کنیم می بینیم محبوب اند.

پایگاه مردمی: جوان به واسطه فیلم ها، سریال ها و برنامه هایی از جنس گپ و ... مدت ها مورد توجه مردم بود اما این روزها به هنرمندی تبدیل شده که مردم واقعا در نبودش احساس دلتنگی می کنند. حتی بعد از پایان پخش «خندوانه»، هنوز هم فکر و خیالش از سر مردم بیرون نرفته. خیلی ها در صفحه اینستاگرام رامبد جوان و صفحاتی که برای «خندوانه» ساخته شده، کامنت می گذارند که دلشان تنگ شده و دارند برای رسیدن دی ماه و شروع مجدد برنامه لحظه شماری می کنند. خیلی از آنها در کامنت هایشان آورده اند که شب ها خانه شان ساکت شده و چند وقت است نخندیده اند.

وضعیت همکاری با تلویزیون: آنطور که خود جوان اعلام کرده قرار است بعد از پایان ماه صفر، یعنی از دی ماه دوباره با سری جدید «خنداونه» به تلویزیون برگردد. احتمالا با توجه به قول محکمی که به مردم داده و انتظارهای فراوانی که برای بازگشتش وجود دارد، تلویزیون حالا حالاها از او به عنوان برگ برنده ای محکم استفاده می کند.

آنهایی که انرژی روی آنتن می فرستند


عمو پورنگ

راز محبوبیت: سال 82 زمانی که هنوز سر و کله عموها و خاله ها پیدا نشده بود، با شیوه مخصوص خودش به میدان آمد و در مدت کوتاهی، توانست عنوان بهترین برنامه کودک تلویزیون را به خودش اختصاص دهد. مهمترین عامل محبوبیت عموپورنگ این است که هنوز روح کودکی درونش جریان دارد. این خصلت درون امیرمحمد، همراه همیشگی اش هم وجود دارد.

پایگاه مردمی: عمو پورنگ سالیان سال در جدول نظرسنجی تلویزیون، با اختلاف بهترین برنامه کودک بود. بعد از همه این سال ها هنوز هم محبوب ترین شخصیت تلویزیون است. جالب اینجاست که حتی با حضورش در برنامه «خندوانه» و «بعضیا»، توانست شور و شوق زیادی در این برنامه ها ایجاد کند.

الان هم صفحه اش در اینستاگرام یکی از مهمترین پاتوق های کودکان و نوجوانان است. طرفدارانش چندین و چند سایت و فن پیج برایش درست کرده اند و حتی وضعیت درسی شان را با او در میان می گذارند.

آنهایی که انرژی روی آنتن می فرستند


محمدصالح علاء

راز محبوبیت: شبیه هیچ کس نیست. در اجرا امضای خودش را دارد که مستقیما آن را از روحیه و منشش وام گرفته. محمد صالح علاء در عالم بازیگری چندان موفق نبود؛ به زمینه اصلی اش یعنی شعر و شاعری بازگشت و نوع اجراهای رادیویی اش را به آن گره زد.

صالح علاء به خاطر صدای خاص و واژگان منحصر به فردی که به کار می برد از مجریان موفق و محبوب رادیو محسوب می شد. در تلویزیون اجرای چند برنامه از جمله «نقد خنده» به او سپرده شده بود اما «دو قدم مانده به صبح» به خاطر جریان ساز بودن و مدت زیادی که روی آنتن شبکه چهار بود، به دیده شدن بیشتر او کمک کرد.

صالح علاء اینجا حکم رابط میان بخش های مختلف و میهمانان هر شب برنامه را داشت و گاهی هم در غیبت مجری عهده دار گفتگوها می شد. محبوبیت صالح علاء به ادبیات گفتاری اش مربوط است؛ این اصطلاحات را به خاطر بیاورید حتما لبخندی گوشه لب تان نقش می بندد: «بینندگان جان، روی سفید، پیشانی بلند»، «در خواص هندوانه محترم و خربزه گرامی...»، «اجازه بدهیم عقل نفسی بکشد، برمی گردیم»، «دستم توی تشت بود»، «زلف گره زدن» و ...

پایگاه مردمی: صالح علاء بیشتر پیش آن دسته از مردم که دل در گرو احساس و شعر و ادبیات دارند محبوب است.

وضعیت همکاری با تلویزیون: بعد از «دو قدم مانده به صبح» به رادیو بازگشت.

آنهایی که انرژی روی آنتن می فرستند


فریدون جیرانی

راز محبوبیت: نویسنده و کارگردانی موفق است اما هیچ گاه زمینه اصلی اش یعنی روزنامه نگاری را رها نکرد. فریدون جیرانی تجربه سال ها فعالیت مطبوعاتی دارد، در تلویزیون بعد از چند برنامه مجری بخش سینمایی «دو قدم مانده به صبح» شد. این بخش هم مثل دیگر فصل های برنامه خیلی خوب گرفت و مخاطبان شاهد بحث هایی کاملا جدی و جذاب درباره سینمای ایران بودند. این ایده موفق باعث شد جیرانی به فکر گسترشش باشد و نود سینمایی را راه بیندازد.

«هفت» ابتدا به خاطر خام بودن و شلختگی اش جدی گرفته نمی شد اما به یکباره اوج گرفت. با اینحال مدتی طول کشید تا اجرای جیرانی در «هفت» شکل بگیر. سرمقاله ها را از رو می خواند؛ پر از سکته در بیان و چند اشتباه لپی.

موفقیتش زمانی بود که کاغذ را که کنار می گذاشت و با میهمان ها وارد چالش می شد. جیرانی جلوی دوربین بود، برای همین حرف ها و حرکات و خنده هایش شناسنامه اش شد. اطلاعات سینمایی وسیعی داشت و هر هفته به اطلاعات بیننده ها افزوده می شد.

پایگاه مردمی: جیرانی به دلیل باز شدن فضای «هفت» داشت محبوب می شد که به یکباره مجبور شد خداحافظی کند. مجری جایگزین نتوانست روند موفقیت برنامه را ادامه دهد و خیلی زود همه یاد جیرانی افتادند، اینگونه محبوبیتش دو چندان شد.

وضعیت همکاری با تلویزیون: این روزها مشغول ساخت سریال «تغییر وارونه ی رویا» است.

آنهایی که انرژی روی آنتن می فرستند


مریم نشیبا

راز محبوبیت: از آن دسته افرادی است که صدای دلنشین اش از دهه ها قبل در ذهن های همه مانده و یک جورهایی برایمان آرامش بخش است. صداقت، مهربانی در گفتار، تسلط به ارتباط گرفتن با کودکان و خلاصه آشنا بودن صدایش او را از تمام قصه گوها، رادیویی ها و خلاصه همکاران هم نسل اش جدا کرده. تداوم برنامه ساده و کودکانه «شب بخیر کوچولو» از رادیو، باعث شده این محبوبیت نسل به نسل ادامه پیدا کند.

پایگاه مردمی: نشیبا شاید به لحاظ حضور مداومش در رادیو، زیاد چهره آشنایی برای مردم نباشد اما کسی نیست که با شنیدن اسم «شب بخیر کوچولو» و یادآوری خاطرات شیرین «گنجشک لالا» به یاد او نیفتد و حس خوبی درونش به وجود نیاید.

هنوز هم که هنوز است وقتی به برنامه هایی مثل «رادیو هفت» و «خندوانه» و ... دعوت می شود، مخاطبان زیادی را پای تلویزیون می کشاند. شاید هنوز هم آدم هایی باشند که اسم نشیبا را ندانند و حتی در کوچه و خیابان او را نشناسند اما قطعا همین که شروع به صحبت کند همه سرشان را برمی گردانند.

بارها و بارها رسانه های مختلف برای گفتگو سراغش رفته اند و بارها به انحای مختلف از او به عنوان مادر قصه گو تجلیل شده است.

وضعیت همکاری با تلویزیون: او هنوز هم به عنوان گوینده برنامه های رادیویی به طور مداوم فعالیتش را در رادیو ادامه می دهد. حتی برنامه «شب بخیر کوچولو» بعد از گذشت 24 سال هنوز طبق روال معمول، هر شب ساعت 21 با صدای او روی آنتن می رود. (روزنامه هفت صبح)

آنهایی که انرژی روی آنتن می فرستند
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها