رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان، تجار عرب را عامل گرانی تخمه ژاپنی و مخالفت وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش تعرفه واردات بادام هندی را عامل گرانی این محصول عنوان کرد.
کد خبر: ۷۳۷۷۳۱

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با دادن مجوز ورود قانونی بادام هندی موافقت کرده، اما وزارت جهاد کشاورزی همچنان با این موضوع مخالف است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی معتقد است براساس قوانین موجود، محصولات کشاورزی نباید وارد شود و بادام هندی نیز جزو محصولات کشاورزی است؛ بنابراین ورود آن ممنوع است که چندین بار درخواست‌هایی مبنی بر واردات قانونی بادام هندی داده‌ایم و هنوز با آن موافقت نشده است.

احمدی با بیان این‌که میزان مصرف بادام هندی در کشور براساس برآورد کارشناسان، به اندازه پسته است و سالانه حدود 18 هزار تن بادام هندی در کشور مصرف می‌شود، گفت: بادام هندی، تولید داخل ندارد و بادام‌هایی که در حال حاضر در بازار به فروش می‌رسد همه به صورت قاچاق وارد شده‌است.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران در رابطه با گرانی تخمه ژاپنی در هفته‌های اخیر نیز توضیح داد: محل اصلی تولید تخمه ژاپنی در سبزوار و روستاهای اطراف آن است و عرب‌ها و بیشتر عراقی‌ها تمایل به استفاده از آن دارند.

وی افزود: به دلیل این که امسال بخش اعظمی از این محصول از بازارچه‌های مرزی خارج شده و همچنین تولیدش امسال کاهش یافته، قیمت این محصول حدود 30 تا 40 درصد افزایش یافته است. به گفته احمدی، تجار عراقی از طریق بازارچه‌های مرزی این تخمه‌ها را خارج می‌کنند و بازارچه‌های مرزی قوانین خاص خود را دارند. همچنین به دلیل خشکسالی که در سال گذشته شاهد بودیم، این محصول در سال جاری کمتر تولید شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها