کورین دیاکر؛ اولین سرمربی زن در لیگ حرفه‌ای فرانسه

غریبه‌ای در فوتبال حرفه‌ای مردان

حضور زنان در بخش های مختلف فوتبال مردان اوج می گیرد

نفوذ زنانه به فوتبال/ زنی که بازیکنان از او حساب می برند! +[مجموعه عکس]

جام جم ورزشی: فوتبال در سال های اخیر در ابعاد گسترده ای میان جمعیت زنان و دختران در سراسر دنیا طرفداران بیشتری پیدا کرده و بر اساس همین اقبال عمومی این رشته ورزشی در میان بانوان بسیار اوج گرفته است.
کد خبر: ۷۳۷۵۸۸
نفوذ زنانه به فوتبال/ زنی که بازیکنان از او حساب می برند! +[مجموعه عکس]

به گزارش جام جم ورزشی ، باشگاه های فوتبال زنان نسبت به گذشته بسیار حرفه ای تر شده است و حتی تعداد تماشاگران حاضر در یک ورزشگاه قابل مقایسه با گذشته نیست، به عنوان مثال در این فصل از رقابت های لیگ قهرمانان زنان اروپا در یکی از دیدارهای مرحله نیمه نهایی 65 هزار تماشاگر به ورزشگاه رفتند. اما سرعت پیشرفت فوتبال بانوان در محدوده خودشان خلاصه نشده است. فوتبال زنان چنان تقویت شده است که پای آنها به فوتبال مردان هم باز شده است. در سال جاری میلادی سه اتفاق در فوتبال جهان افتاد که هر سه مورد کم سابقه و غیر قابل پیش بینی بود. تصور حضور زنان در نقش های مختلف فوتبال مردان بسیار دشوار است اما استثناهایی در این میان بوده اند که با عبور از مرزها همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده اند و زنان تاریخ ساز دنیای فوتبال لقب گرفته اند. با موج افزایش محبوبیت فوتبال در میان زنان در آینده باز هم شاهد اتفاقات جدیدی خواهیم بود. هنوز جنجال گسترده 10 سال پیش لیگ دسته دو مردان مکزیک فراموش نشده است، جنجالی که در آن زنی 25 ساله به عنوان بازیکن به عضویت یک باشگاه حاضر در لیگ دسته دو در آمد. هم اکنون در تعدادی از باشگاه های مطرح دنیا زنان به عنوان آنالیزور و مدیران بخش های مختلف کار می کنند اما اینکه یک زن مربی شود یا اینکه بخواهد به عنوان داور وسط به میدان بیاید خیلی نوبرانه است و انتقادهای شدیدی را هم به دنبال داشته است. انجمن های حمایت از حقوق زنان می گویند که این اتفاقات بنا به دلایل بسیار زیادی به هیچ عنوان درست نیست. اما با همه این تفاسیر سه اتفاق بی سابقه سال 2014 در فوتبال مردان که مرتبط با سه زن می شود چه بود؟

تاریخ سازی نیمه تمام

به گزارش جام جم ورزشی ، نام هلنا کاستا برای فوتبالدوستان ایرانی آشناست. کاستا همان مربی پرتغالی بود که به مدت دوسال ( از سال 2012 تا 2014) هدایت تیم ملی فوتبال بانوان را در دست داشت. اما کاستا وقتی از ایران رفت در آستانه یک موفقیت جدید قرار گرفت، موفقیتی که می توانست نام او را برای همیشه در دل تاریخ ثبت کند.

هلنا کاستا که در تیم بانوان قطر و بنفیکا نیز سابقه مربیگری داشته است در زمینه فوتبال مردان نیز فعالیت کرده که از جمله آنها می‌توان به سمت استعداد یابی‌اش در تیم سلتیک اسکاتلند اشاره کرد اما زمانی که او هدایت تیم باشگاهی مردان کلرمونت در دسته دوم باشگاه‌های فرانسه را بر عهده گرفت بلوایی در رسانه ها بر پا شد. البته این نخستین بار نبود که کاستا یک تیم آقایان را رهبری می‌کرد، او در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ استعدادیاب سلتیک بود. کاستا سابقه هدایت تیم زیر ۹ سال تا ۱۷ بنفیکا را در کارنامه داشته است و به همراه تیم دسته پایین چِلیرنز قهرمانی مسابقات منطقه‌ای را در کارنامه دارد اما اینبار اوضاع فرق می کرد چرا که وی سرمربی یک تیم حرفه ای مردان بزرگسال در دسته دوم فرانسه شده بود.

کاستا که مدرک A مربیگری اروپا را دارد اولین سرمربی زن تیمی از دو دسته اول ۵ لیگ مطرح اروپا به شمار می‌رود. تنها سرمربی زنی که قبلاً هدایت یک تیم اروپایی را در فوتبال آقایان بر عهده داشته است کارولینا موراکه بوده است که فقط در دو بازی هدایت تیم ویتربس ایتالیا را قبول کرد.

البته داستان کاستا و تیم کلرمونت پیش از اینکه شروع شود ناتمام ماند چرا که این مربی زن به دلیل اهمال سران باشگاه در جذب بازیکن ترجیح داد پست خود را ترک کند. او می گوید مسئولان باشگاه فکر می کردند چون زن است قدرت دفاع از حق و حقوق خود را ندارد بنابراین جایی نمی ماند که شان و منزلتش زیر سوال برود. وی سپس اعلام کرد که همکاران مرد، او را در حاشیه قرار داده اند و سعی کرده اند از وجهه او برای افزایش محبوبیت تیم استفاده کنند.

ادامه دهنده راه مربی سابق بانوان

کورین دیاکر اما ماموریت ناتمام هلنا کاستای پرتغالی را به انجام رساند و رسما سرمربی یک تیم مردانه در لیگ دسته فرانسه شد. این زن فرانسوی که 121 مرتبه برای تیم ملی فوتبال فرانسه به میدان رفته سه سال کمک مربی تیم ملی بانوان فرانسه بود. او سرمربی تیمی شد که کاستا قرار بود در آن مربی گری کند ،یعنی کلرمونت. دیاکر همچنان سرمربی این تیم دسته دومی است.

می گویند دیاکر در کلرمونت سرمربی بسیار سخت گیر و حتی بداخلاقی است که بازیکنان به شدت از او حساب می برند. دیاکر به نظم و انضباط بسیار اهمیت می دهد و کوچک ترین بی انضباطی عواقب سنگینی برای بازیکن خاطی به همراه دارد. دیاکر می گوید لیگ دسته دو فرانسه سقف آرزوهای او نیست. او می خواهد به باشگاه های بزرگ تری برود و مربی گری در دسته های بالاتری را تجربه کند اتفاقی که با توجه به جدیت و اراده این مربی زن 42 ساله هیچ بعید نیست.

جنجالی ترین داور سری آ

اما حضور زنان در سال جاری میلادی در فوتبال مردان قرار نیست فقط به نیمکت های داغ مربی گری ارتباط پیدا کند. حالا زنان لباس داوری را هم می خواهند ، نمونه اش کلودیا رومانی 32 ساله که تمام امتحانات و مراحل مربوط به قضاوت در سری آ ایتالیا را با موفقیت پشت سر گذاشته است و به زودی برای نخستین بار به عنوان داور یک مسابقه سری آ ایتالیا را سوت می زند. البته از همین اکنون به نظر می رسد قضاوت این داور زن در سری آ ایتالیا جنجال های گسترده ای را به دنبال داشته باشد و برای وی دردسرهای زیادی را ایجاد کند. گازتا دلو اسپورت روزنامه پرتیتراژ ایتالیایی حضور این زن در لیگ سری آ را حاشیه ای بزرگ برای یک مسابقه می داند و اعتقاد دارد که قضاوت یک زن در سری آ ایتالیا به هیچ عنوان درست نیست. اما رومانی به این حرف ها اهمیتی نمی دهد. او نیز آرزوهای بلندپروازانه ای در فوتبال دارد که خیلی بعید به نظر می رسد، آرزوهایی همانند قضاوت در جام ملت های اروپا.

به هر حال رومانی 32 ساله که پیش از این در زمینه مد فعالیت می کرده نخستین زنی است که در یک لیگ معتبر اروپایی سوت می زند.

اما راه حضور زنان در فوتبال مردان به کجا ختم می شود؟ نویسنده گازتا دلو اسپورت چندان خوشبین نیست اما به هر حال نمی توان کتمان کرد که موج حضور زنان در فوتبال مردان سال به سال بیشتر و بیشتر می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها