آنهایی که به روح اعتقاد دارند، می‌دانند که رسیدن به آرامش روحی، یکی از نیازهای اصلی و بلکه نهایی آدمی است. طرف روحش آرام نباشد، بتدریج، فاتحه جسمش نیز خوانده است.
کد خبر: ۷۳۷۴۸۷
وزارت یوگا تشکیل می‌شود

به‌دلیل همین نیز خیلی‌ها کلی پول خرج می‌کنند و کلاس یوگا می‌روند تا به تمرکز ذهن و روان برسند. طوری که مثلا اگر یارانه‌شان واریز نشد، آب توی دلشان تکان نخورد.

در کشور ما هم بعضی‌ها کلی از همین کارها می‌کنند و به این کلاس‌ها می‌روند و از این خرج‌ها می‌کنند؛ اما سرانجام به این نتیجه می‌رسند که همان نمازی که گفتند بخوانید تا دلتان به آرامش برسد، همین نتایج و بلکه بالاتر از آنها را در بردارد. فقط در همین یک مورد هم نیست؛ در خیلی از موارد دیگر هم همین جوری هستیم.

اصلا نمی‌دانم این چه درد بی‌درمانی است که مثلا همین حرف‌های مولانای شرقی دیروز خودمان را باید از زبان مثلا «کائولوپائولو»ی غربی امروز بشنویم که با تکرار آن برای خود و گفتار و کردار خود کلاس بگذاریم. از بحث اصلی پرت نشویم.

باخبر شدیم که نخست‌وزیر هند (نارندرا مودی) که گویا ارادت خاصی هم به گیاهخواری دارد و روزانه حدود یک ساعت از عمر شریفش را صرف یوگا می‌کند؛ ظاهرا علایق شخصی خودش را در تشکیل و ترکیب کابینه دولت نیز دخالت داده و اقدام به تشکیل وزارتخانه یوگا کرده است. وزیر این وزارتخانه جدید التاسیس مسئول ترغیب طب‌ها و ورزش‌های سنتی، یوگا، ناوروپاتی، طب سوزنی، سیستم طبی سیدا و هومئوپاتی است.

چیزهایی که بعضی‌هایش را اصلا نمی‌دانیم چه شکلی هستند. سردرختی‌اند یا پا درختی؟.... راستش سوادمان به این چیزها قد نمی‌دهد.

رهنمودهای برون‌مرزی: گوش شیطان بزرگ کر، روابط ما از دیرباز با برادران و خواهران هندی‌مان خوب و حسنه بوده است و کماکان نیز هست؛ تا به حدی که بعضی شاعران فرصت‌شناس ما از همین راه؛ یعنی بردن قندپارسی به بنگاله و هند، نان می‌خورده‌اند. فلذا جا دارد که در راستای تشکیل وزارت یوگا در هند نیز عرایض معقولی تقدیم کرتاهه:

1ـ وزارت یوگا و ریاضت: با توجه به وفور مرتاض در کشور هند که زیراندازشان میخ است و رواندازشان سیخ؛ بد نیست که وزارت یوگا در وزارت ریاضت ادغام شود و طبقات بیشتری از آحاد ملت را پوشش دهند.

هر وقت شرایط اقتصادی کشور خوب بود، حالت یوگا بگیرند، هروقت خیلی تعریف نداشت، بروند توی خط ریاضت و مرتاضی. ملت و دولت راضی! و حتما اطلاع دارید که ریاضت کش به بادامی بسازد؟

2ـ وزارت یوگا و ورزش: به نظر ما که در مملکت ما باید وزارت ورزش در وزارت یوگا ادغام شود. زیرا به اعتقاد بسیاری از بزرگان، از جمله حقیر از رهگذر ادغام سازمان جوانان در سازمان ورزش، چیزی عاید جوانان عزیز نشد. یوگا را ادغام کنند، بلکه یک چیزی عاید جوانان ما شد. لااقل یک کم تمرکز ذهنی و آرامش روانی بیشتری پیدا می‌کنند.

بخصوص در مواقعی که شاهد تلمبار شدن بودجه این وزارتخانه در ورزش فوتبال برای گل خوردن بیشتر از دیگر کشورها هستند. اینجور مواقع شدیدا نیاز دارند که با چندتا حرکت اصولی یوگا به آرامش برسند. بالاخره باید به یک چیزی برسند یا نه؟...

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها