جام جم ورزشی: بهترین بازیکن فوتبال آسیا در سال 2013 روز 9 آذر همزمان با شصتمین سالگرد تأسیس کنفدراسیون فوتبال این قاره(AFC)معرفی می شود.
کد خبر: ۷۳۷۴۸۲
انتخاب بهترین بازیکن آسیا همزمان با شصتمین سالگرد تأسیس AFC

این جایزه که نخستین بار در سال 1994 و درسالگرد چهلمین سال تأسیس کنفدراسیون آسیا اهدا شد، همواره یکی از برنامه های مورد علاقه طرفداران فوتبال در قاره کهن بوده است.

انتخاب بهترین بازیکن سال بدون تردید مهمترین بخش از جشن سالانه ای است که در آن بهترین تیم ها، مربیان، فدراسیون ها و رؤسا هم انتخاب می شوند.

اولین بازیکنی که این عنوان را کسب کرد ، سعید عویران گلزن تیم ملی فوتبال عربستان بود که در جریان برتری این تیم برابر بلژیک درجام جهانی 1994 یکی از زیباترین گل های تاریخ رقابت ها را به ثمر رساند.

ازآنجایی که مهاجمان و گلزنان بیشتر ازبقیه بازیکنان مورد توجه هستند، معمولا جایزه بهترین بازیکن به آنها داده می شود اما دردومین سال اهدای جایزه برترین بازیکن آسیا، ماسامی ایهارا مدافع تیم ژاپن آن را دریافت کرد.درسال 1996، خداداد عزیزی اعجوبه ایرانی به دلیل عملکرد درخشانی که در مسابقات جام ملت های آسیا داشت، انتخاب شد و دو سال بعد از آن هیده توشی ناکاتا به عنوان نخستین ستاره جهانی از فوتبال آسیا موفق شد برای اولین بار در دو دوره متوالی این جایزه را از آن خود کند.

این جایزه در سال 1999به علی دایی اسطوره فوتبال ایران رسید و در همان سال برای نخستین بار بهترین بازیکن زن هم انتخاب شد.

درسال 2000 بعد از شش سال دوباره یک بازیکن عربستانی به نام نواف التمیاط هافبک تیم الهلال جایزه را به دست آورد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 2001 فن ژی از چین را برگزید و سال بعد از آن شینجی اونو از ژاپن معرفی شد تانخستین بازیکنی باشدکه بعد از دریافت جایزه بهترین بازیکن جوان آسیا در سال 1998، موفق به کسب عنوان بهترین بازیکن سال هم شود.

خیلی طول نکشید که این اتفاق دوباره تکرار شد و مهدی مهدی کیا که در سال 1997 به عنوان بهترین بازیکن جوان انتخاب شده بود، جایزه بهترین بازیکن سال را گرفت. بعد از او علی کریمی چهارمین بازیکن ایرانی بود این جایزه را گرفت.

در سال های 2005 و 2006 حمد المنتشری از عربستان و خلفان ابراهیم از قطر به جمع این فهرست اضافه شدند.

با توجه به اینکه بازیکنان بر اساس عملکرد خود در بزرگترین مسابقات فوتبال آسیا یعنی جام ملت ها و همچنین لیگ قهرمانان باشگاه های این قاره انتخاب می شوند، در سال 2007 به دلیل نمایش فوق العاده عراق در جام ملت های آسیا همزمان با جنگ داخلی در این کشور، بازیکنی از این تیم معرفی شد. یونس معمود که گل برتری یک بر صفر عراق را در دیدار مقابل عربستان به ثمر رساند.

درسال 2008 عربستانی ها انتقام گرفتند و یاسر القحطانی جایزه بهترین بازیکن سال را برد.

وی هفتمین بازیکن عربستانی بود که موفق به دریافت این جایزه می شد.

سپس سرور جباروف از ازبکستان به دلیل عملکرد خوبی که هم در تیم بنیادکار و هم در تیم ملی کشور داشت در سال 2008 انتخاب شد.

جباروف سه سال بعد به دلیل نقشی که درصعود ازبکستان به نیمه نهایی جام ملت های 2011 داشت، دوباره انتخاب شد تا بعد از ناکاتا دومین بازیکنی باشد که دو بار موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن سال می شود.

جایزه بهترین بازیکن آسیا در سال های 2009 و 2010 هم به ترتیب یاشوهیتو اندو از ژاپن و ساسا اوگننوفسکی از استرالیا تعلق گرفت.

کره ای ها که با وجود عملکرد خوب باشگاه های این کشور در مسابقات لیگ قهرمانان نتوانسته بودند این جایزه را بگیرند، در سال 2012 سرانجام به خواسته خود رسیدند و لی کئون هو ستاره تیم اولسان هیوندای انتخاب شد.

آخرین دوره انتخاب بهترین بازیکن آسیا که درسال 2013 برگزار شد هم با انتخاب ژنگ ژی از چین همراه بود. وی در این سال به همراه تیم گوانگژو اورگرانده به قهرمانی در لیگ باشگاه های آسیا رسیده بود.

بهترین بازیکن آسیا درسال 2014 نیزقراراست روز 30نوامبر(9 آذر) طی مراسمی همزمان با شصتمین سالگرد تأسیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در مانیل فیلیپین انتخاب شود.

** فهرست برندگان جایزه بهترین بازیکن سال آسیا از آغاز تا کنون به شرح زیر است:

1994: سعید عویرانی از عربستان

1995: ماسامی ایهارا از ژاپن

1996: خداداد عزیزی از ایران

1997: هیده توشی ناکاتا از ژاپن

1998: هیده توشی ناکاتا از ژاپن

1999: علی دایی از ایران

2000: نواف التمیاط از عربستان

2001: فن ژی از چین

2002: شینجی اونو از ژاپن

2003: مهدی مهدوی کیا از ایران

2004: علی کریمی از ایران

2005: حمد المنتشری از عربستان

2006: خلفان ابراهیم از قطر

2007: یاسر القحطانی از عربستان

2008: سرور جباروف از ازبکستان

2009: یاسوهیتو اندو از ژاپن

2010: ساسا اوگننوفسکی از استرالیا

2011: سرور جباروف از ازبکستان

2012: لی کئون هو از کره

2013: ژنگ ژی از چین

(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها