مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: طرح بهبود زنجیره زعفران با مشارکت سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در سطح 21 منطقه در دو استان خراسان رضوی و جنوبی اجرایی شد.
کد خبر: ۷۳۶۹۷۵

محمدرضا قدسی افزود: این طرح با هدف بهبود وضع چرخه زعفران از تولید، فرآوری، صادرات تا بازاریابی و عرضه آن برای مدت چهار سال در این دو استان انجام می‌شود.

به گفته وی، در سال نخست، این طرح در سطح 15 شهرستان خراسان‌رضوی در قالب 17 روستا و نیز سه شهرستان خراسان‌جنوبی به اجرا درآمده است.

قدسی اظهار کرد: به این منظور 21 نفر به عنوان ناظر و کارشناس این طرح آموزش‌های مربوط به تولید و مراحل آن و چگونگی ارتقای راندمان تولید تا حفظ کیفیت محصول در مراحل مختلف تا جمع‌آوری و پرکنی و خشک کردن گل را برمبنای یافته‌های تحقیقاتی و علمی آموزش دیده و با حضور در مناطق تعیین شده این آموزش‌ها را به کشاورزان و بهره‌برداران منتقل می‌کنند.

وی با بیان این‌که سازمان توسعه صنعتی ملل متحد با هدف فقرزدایی از روستاها و پایداری محصولات دارای ارزش افزوده در مناطق مختلف جهان، طرح‌هایی از این دست را اجرا می‌کند، گفت: هدف یونیدو از اجرای این طرح در حوزه زعفران آن است که افراد آموزش‌دیده به عنوان «زعفران‌یار»، آموزش‌ها و نحوه کار را به دیگران انتقال دهند تا زمینه ارتقای شرایط این محصول و بهبود معیشت و منطقه آنان فراهم شود.

سالانه حدود 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان‌رضوی زیر کشت زعفران قرار می‌گیرد./ مهر

مناطق گرمسیری دهلران میزبان ع شایر 4 استان

مدیر امور عشایری شهرستان دهلران گفت: استقرار عشایر استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان در مناطق گرمسیری دهلران آغاز می‌شود.

ولی پالیزبان افزود: ۱۲۰ تن علوفه از نوع جو وارداتی و کنستانتره در بین عشایر دهلران توزیع‌شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که عشایر این شهرستان علاوه بر کار کشاورزی و دامپروری در زمینه پرورش مرغ محلی نیز فعالیت می‌کنند، افزود: کوچ عشایر استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان به مناطق گرمسیری برتش، فسیل، زعفرانیه و بیات در آبان آغاز و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰۰ خانوار عشایری این استان‌ها در دهلران مستقر شوند.

مدیر امور عشایری دهلران خاطرنشان کرد: توجه به نگهداری و بازسازی راه‌های عشایری برای دسترسی آسان عشایر مهمان و دهلرانی به مناطق گرمسیری این شهرستان از موضوعات مهمی است که مدنظر است.‌ /‌ایسنا

مادر و نوزاد الیگودرزی از مرگ نجات یافتند

مادر و نوزاد مرگسری شهرستان الیگودرز استان لرستان که به علت نبود راه مواصلاتی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند، از سوی نیروهای امدادی مرکز فوریت پزشکی و استفاده از اورژانس هوایی از مرگ نجات یافتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره گفت: پس از اطلاع از وخامت حال زائویی که در منطقه محروم و سخت‌گذر مرگسر از توابع شهرستان الیگودرز ساکن بود، عوامل اورژانس هوایی استان با استفاده از بالگرد به منطقه اعزام شدند.

کورش ساکی افزود: مادر و نوزاد که به‌دنبال زایمان طبیعی زودرس با خطر جدی مرگ مواجه بودند، از سوی تیم امدادی به فرودگاه خرم‌آباد و سپس مرکز آموزشی درمانی زنان و زایمان خیریه عسلی انتقال و از مرگ حتمی نجات یافتند./ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها