این روزها نام نیجریه در اخبار و گزارش‌های خبری با انفجار و ربودن دختران دانش‌آموز گره خورده است.
کد خبر: ۷۳۶۹۷۲
مرگ 78 دانش‌آموز در حمله انتحاری بوکوحرام

پشت تمام این حوادث و اتفاقات خشونت‌بار در نیجریه نیز فقط یک نام وجود دارد؛ بوکوحرام. در حالی که با گذشت چند ماه از ربوده شدن بیش از 200 دختر به دست نیروهای بوکوحرام هنوز سرنوشت آنها مشخص نیست، حال انفجار انتحاری، دانش‌آموزان پسر یک مدرسه را هدف قرار داده است.

به گزارش جام‌جم و به نقل از ایندیپندنت، در انفجار دیروز در یکی از مدارس ابتدایی در شهر پوتیسکام نیجریه حداقل 78 نفر کشته شدند. این شهر 200 هزار نفری در شمال‌شرقی استان یوب قرار دارد. این استان بارها مورد حمله اعضای بوکوحرام قرار گرفته است. آخرین نمونه آن هفته گذشته بود که انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در همین شهر، کشته شدن 30 نفر را رقم زد.

گزارش شده این انفجار اوایل صبح دیروز و زمانی انجام شد که حدود 2000 دانش‌آموز (بیشترشان نوجوانان یازده ساله بودند) در حیاط این مدرسه منتظر آغاز مراسم صبحگاهی بودند. شاهدان می‌گویند تکه‌تکه شدن اجساد این دانش‌آموزان، صحنه‌ای دلخراش در این مدرسه ایجاد کرده بود.

پس از چند ساعت که ماموران امنیتی برای امن کردن این منطقه آمدند، با خشم و عصبانیت شدید مردم رو‌به‌رو شدند. مردم با پرتاب سنگ به سمت نیروهای پلیس، آنها را مسئول تامین نکردن امنیت معرفی کردند.

موسی ابراهیم‌یحیی، یکی از نجات‌یافتگان این حادثه در حالی که روی تخت بیمارستان حضور داشت، به آسوشیتدپرس گفت: حدود ساعت 7 و 30 دقیقه صبح بود که همگی منتظر سخنرانی مدیر بودیم. ناگهان صدای انفجاری کر کننده شنیده شد و در یک لحظه دیدم خون تمام بدنم را پوشانده است. علی ابوبکر، یکی از شهروندان پوتیسکام نیز گفت: به همراه دو پسرم، در نزدیکی در ورودی مدرسه بودم که صدای انفجار شنیده شد. به سرعت از محل دور شده و به خانه بازگشتم.

منابع بیمارستانی می‌گویند تا ظهر دیروز جنازه 78 نفر که بین 11 تا 20 سال بودند، به این مرکز درمانی آورده شد. بیش از 45 نفر نیز مجروح شدند که حال برخی از آنها بسیار وخیم گزارش شده است. در این میان برخی نجات یافتگان می‌گویند فرد انتحاری به احتمال زیاد مواد منفجره را داخل کوله پشتی خود قرار داده بود. اخیرا نیز ارتش نیجریه، کارخانه‌ای را در استان کانو پیدا کرد که مواد منفجره را داخل کوله پشتی‌های مخصوص دانش‌آموزان نصب می‌کرده است.

گرچه هنوز گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته اما انگشت اتهام در چنین اتفاقاتی در ماه‌های اخیر متوجه بوکوحرام است. این گروه که آموزش غربی را حرام می‌داند، در پنج سال گذشته بیشتر حملات خود را معطوف به مدارس و دانش‌آموزان کرده است. یوب یکی از سه استان شمالی نیجریه است که از ماه می‌تاکنون به علت مقابله با حملات بوکوحرام، حالت فوق‌العاده اعلام کرده است؛ اما طی ماه‌های اخیر، بوکوحرام توانسته چند شهر و روستا را در این مناطق تحت کنترل خود در آورد و همین موضوع توانایی نیروهای امنیتی را زیر سوال برده است.

فرار اجباری ساکنان

گرچه تمرکز اصلی این حملات بر مدارس بوده، اما بیشتر شهروندان این مناطق تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. نمونه‌ای از آن مربوط به هزاران آواره‌ای است که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. در همین باره، منابع خبری در نیجریه اعلام کردند دست کم 17 هزار آواره که در حملات شبه نظامیان بوکوحرام در این کشور بی‌خانمان شده‌اند، وارد شهر مایدوگوری مرکز ایالت آشوب زده بورنو واقع در شمال شرق این کشور شده‌اند.

علی اندوم یکی از نمایندگان پارلمان نیجریه اعلام کرد، بیشتر این افراد در جریان حملات بوکوحرام به نواحی شمال‌شرق ایالت بورنو در ماه آگوست بی‌خانمان شدند و ابتدا به ایالت آداماوی پناه برده بودند ولی در پی تازه‌ترین حملات شبه‌نظامیان بوکوحرام به این نواحی بار دیگر مجبور شده‌اند به بورنو بازگردند. وی افزود: این غیرنظامیان هم‌اکنون در اردوگاه‌های ویژه در مایدوگوری نگهداری می‌شوند. دست‌کم شش اردوگاه آوارگان در این منطقه احداث شده است.

حسین خلیلی ‌/‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها