محققان آمریکایی عنوان می‌کنند که از لحاظ تئوری امکان ساخت دستگاهی برای خنثی کردن بوهای بد وجود دارد.
کد خبر: ۷۳۶۸۰۲
دستگاهی برای خنثی کردن بوهای بد

محققان «IBM» با همکاری دانشگاه ایلینویز چارچوبی را طراحی کردند که می‌تواند در ترکیب با بینی الکترونیک برای خنثی‌ کردن بوهای نامطبوع مورد استفاده قرار بگیرد.

درحالیکه امواج الکترومغناطیسی توسط سه پارامتر دامنه، فاز و فرکانس به چشم و گوش می‌رسند، بوها موجی نبوده و درحقیقت مجموعه‌ای از مولکول‌ها هستند.

اگرچه تعداد مولکول‌های شکل‌دهنده بو بسیار زیاد و متنوع هستند، فضای ادراک بویایی انسان محدود بوده و با استفاده از ویژگی‌های شیمیایی بو قابل تشخیص هستند.

همچنین امکان تولید «بویایی سفید» خنثی وجود دارد بنابراین از لحاظ تئوری امکان ساخت دستگاهی برای تجزیه و تحلیل ترکیبات شیمیایی در هوا و منتشر کردن ترکیباتی برای خنثی کردن بوهای مختلف وجود دارد؛ این دستگاه مانند یک هدفون خنثی‌ کننده برای بینی عمل می‌کند.

محققان اقدام به تهیه نقشه‌ای از بوهای مختلف در طیف‌های معطر، خوشبو و مشمئز کننده کردند سپس با استفاده از ترکیبات شیمیایی مختلف، مناسب‌ترین مخلوط برای خنثی کردن بوها محاسبه شد.

طراحی دستگاه بوی سفید در ترکیب با بینی الکترونیک و یک فعال‌کننده مانند «oPhone» می‌تواند ترکیبات شیمیایی را از یک کارتریج کوچک منتشر کند که از قابلیت خنثی کردن هر بویی برخوردار است.

فناوری دستگاه بوی سفید هنوز بطور کامل توسعه نیافته است اما می‌توان به عرضه نخستین نسل از این دستگاه تا چند سال آینده امیدوار بود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها