در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران؛

دو تندیس ارزشمند جشنواره سینما حقیقت به بوشهری ها رسید

«ملاقات با داعش» عنوان یکی از مستندهای پذیرفته شده در بخش مسابقه هشتمین دوره جشنواره سینماحقیقت تصاویری از حضور داعشی‌ها در سوریه را به نمایش در می‌آورد.
کد خبر: ۷۳۶۵۲۶
«ملاقات با داعش» در سینما حقیقت

در خلاصه فیلم مستند ملاقات با داعش آمده است: مستندسازی عرب خواهان این است که گروه داعش یا دولت اسلامی عراق و شام را از نزدیک بشناسد. به همین دلیل شرایط آنها را می‌پذیرد تا همراهشان باشد!

مهدی مطهر، تهیه‌کننده مستند ملاقات با داعش درخصوص چگونگی ساخت این فیلم می‌گوید: «بعد از جنگ سوریه، دو، سه گروه مستند به منطقه فرستادیم و از تبعات بعد از جنگ فیلم‌هایی ساختیم. یکی از این گروه‌ها به مساله داعش و جریان منتسب به دولت اسلامی عراق و شام، پرداخت. گروه فیلمبرداری، عرب و اهل سوریه بودند و توانستند با جلب اعتماد داعشی‌ها به درون آنها نفوذ کنند.»

او ادامه داد: «البته این کار سختی‌های فراوانی داشت. گروه داعش با این شرط که هر روز تصاویر گرفته شده را چک و بررسی کنند، اجازه فیلمبرداری دادند. آنها همچنین راضی نشدند از همه اتفاقات فیلمبرداری شود. اگر موردی دلخواهشان نبود، حذف می‌کردند و به نوعی تصاویر را پاکسازی می‌کردند.»

به گفته مطهر، این گروه تسلط زیادی روی رسانه و کاربردهای آن دارد. او در این زمینه توضیح می‌دهد: «آنها برای ماندنشان هزینه می‌کنند و دقیقاً می‌دانند جایگاه رسانه در جذب مخاطبان و علاقه‌مندان به این گروه چیست. علاوه بر این از نقاط ضعف موجود در منطقه هم بخوبی استفاده کرده‌اند و بعضی از کشور‌ها نیز زمینه را برای حضور و ماندن آنها فراهم می‌کنند.»

به گفته تهیه‌کننده ملاقات با داعش گروه فیلمبرداری این مستند غیر ایرانی بودند و اسم کارگردان هم برای حفظ امنیت او اعلام نشده است. فیلمبردار این مستند در زمان تصویربرداری و در درگیری‌های سوریه کشته شده و گروه برای ساخت فیلم هزینه زیادی داده است.

مطهر ، درباره چک کردن تصاویر از سوی داعشی‌ها و تصویری که فیلم از این گروه ارائه کرده است عنوان کرد: «از آنجا که آنها تصاویر خشن و خلاف میل‌شان را حذف می‌کردند، این مساله وجود داشت که ممکن است این مستند تصویر خوبی از گروه داعش ارائه دهد؛ اما به هر حال ما از تصاویر آرشیوی هم استفاده کردیم. از همه مهم‌تر حضور و روایت کارگردان فیلم است که خودش در تمام صحنه‌ها و تصاویر حذف شده از زبان او روایت می‌شود. خوشبختانه روایت کارگردان و حضور او حذف کردنی نیست.»

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای نهم تا شانزدهم آذر 1393، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد).فارس)

newsQrCode
برچسب ها: سینما حقیقت داعش
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها