با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو صورت می​گیرد

افتتاح سد آیت‌الله بهجت در گیلان

استفاده از ترابری دریایی برای رفت و آمد اهالی 15 روستا با مرکز شهر سبب بروز حوادث تلخ بسیاری شده است

آغاز ساخت پل روی سد کارون 3

سرانجام پس از گذشت 9 سال از آبگیری سد کارون 3 که به قطع ارتباط 15 روستای شهرستان دهدز استان خوزستان با دیگر مناطق و غرق شدن ده‌ها نفر در این دریاچه منجر شده بود، ساخت پلی روی این دریاچه برای برقراری ارتباط اهالی روستاهای مذکور با دیگر مناطق استان آغاز شد.
کد خبر: ۷۳۶۵۱۵

سد کارون 3 یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که با هدف تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور و کنترل سیلاب‌های مخرب روی رودخانه کارون در استان خوزستان احداث شد و سال 83 به بهره‌برداری رسید. به‌دنبال آبگیری این سد، مجموعه روستاهای سادات حسینی شامل 15 روستا در شهر دهدز در محاصره آب دریاچه پشت سد کارون ۳ قرار گرفت. این روستاها با جمعیتی بالغ بر 12 هزار نفر و 2400 خانوار با گذشت 9 سال از آبگیری سد هنوز در محاصره آب قرار دارند و برای عبور از دریاچه و برقراری ارتباط با دیگر مناطق مجبور به استفاده از قایق و دوبه (وسیله‌ای که امکان جابه‌جایی وسایل سنگین روی آب را دارد) هستند که آن هم فقط از ساعت 8 صبح تا 8 شب فعال است که به دلیل همین ساعات اندک کاری، تاکنون سه نفر از اهالی سادات حسینی بر اثر بیماری قلبی و دیر رسیدن به بیمارستان ایذه که صد کیلومتر فاصله دارد، جان خود را ازدست داده‌اند.

اما این همه ماجرا نیست و تلخ‌تر این‌که هیچ اعتمادی به این وسایل ارتباطی نیست که سقوط یک دستگاه مینی‌بوس و یک دستگاه وانت در تابستان سال گذشته در دریاچه و غرق شدن 14 نفر در این حوادث گواه این ادعاست؛ اتفاق تلخی که مرداد سال گذشته و هنگام وقوع این حوادث، اعتراضات فراوان مردم و نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس را همراه داشت.

حجت‌الله درویش‌پور با تاکید بر این‌که وقوع این حوادث قابل پیش‌بینی بود و به همین دلیل تذکرات بی‌شماری را به مسئولان وزارت نیرو داده بودیم، یادآور شد: با این همه هیچ توجهی به این وضع نابسامان حمل نقل اهالی مناطق محصور در بین دریاچه سد کارون3 از سوی مسئولان صورت نگرفت.وی با‌اشاره به این‌که در تمام این سال‌ها تنها راه ارتباطی چند روستا یک دستگاه بارج یا دوبه ناایمن بوده است، عنوان کرد: وزارت نیرو موظف بود بعد از احداث و آبگیری سد کارون3، راه‌های ارتباطی و جاده‌های اطراف روستاهای آن مناطق را بسازد که متاسفانه با گذشت زمان زیادی از ساخت سد کارون 3 این اتفاق نیفتاد و این وزارتخانه به تعهدات خود عمل نکرد. این در حالی است که مردم این مناطق هیچ‌گونه سودی از احداث سد کارون3 نبردند و این سد فقط باعث نابودی زمین‌های کشاورزی، زیر آب رفتن پل‌ها و جاده‌های دسترسی آنها شده است و آنان در حالی مجبور به استفاده از این وسیله ناایمن دریایی هستند که نه بیمه شده‌اند و نه هنگام تردد با این وسیله جلیقه نجات در اختیارشان قرار داده می‌شود.

امنیت جان روستاییان

البته مثل هر رویداد دیگری در کشور و همچون ماجرای روستای گاودانه در کهگیلویه و بویراحمد که نبود پل روی رودخانه و استفاده از گرگر به قطع انگشت بسیاری از هموطنان منجر شده بود، باید این دریاچه نیز قربانیانی می‌گرفت تا مسئولان به تعهد خود مبنی بر ایجاد راه ارتباطی ایمن عمل کنند؛ زیرا بلافاصله پس از غرق شدن مینی‌بوس حامل هموطنانمان در دریاچه، وزیر نیرو از محل بازدید و دستور ساخت پل را صادر کرد.

به ‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) و به نقل از واحد مرکزی خبر، مجری طرح راه‌های جایگزین کارون 3 و 4 بااشاره به این‌که عملیات اجرایی ساخت پل روی دریاچه کارون اکنون آغاز و پیمانکار طرح نیز مشخص شده است، می‌گوید: قرار شده این پل در مدت 27 ماه آینده احداث و بهره‌برداری شود.

رامین شیروی با اشاره به این‌که پس از آبگیری و بهره‌برداری از سد کارون3، ارتباط ساحل جنوبی و روستاهای واقع در آن با ساحل شمالی و همچنین جاده ارتباطی با مرکز شهر دهدز قطع شد، می‌افزاید: از آن پس ارتباط اهالی محاصره شده در پشت دریاچه با دیگر مناطق یا باید از جاده بارز که فاصله زیادی با دهدز داشت، انجام می‌گرفت، یا با ترابری دریایی که به این منظور طراحی، ساخته و به آب انداخته شده بود.

وی با بیان این‌که سامانه حمل‌ونقل دریایی دریاچه کارون 3 از نهم آبان 91 به آب و برق خوزستان واگذار شده است، تصریح می‌کند: در بازدید وزیر نیرو در سال گذشته از محل سد و نیروگاه کارون 3 و به‌ منظور برآورده کردن مطالبه‌های مردمی و حذف ترابری دریایی و ایجاد مسیر ارتباطی برای رفت‌ و آمد اهالی منطقه، دستور احداث پلی بزرگ در مسیر طرفین طرح برای اتصال روستاهای ساحل جنوبی و شمالی به راه ارتباطی شهر دهدز صادر شد.

مجری طرح راه‌های جایگزین کارون بااشاره به این‌که بلافاصله پس از این دستور، مشاوری برای انجام مطالعات مرحله نخست پل انتخاب شد و با پایان این مطالعات، پیمانکار ساخت پل انتخاب و قرارداد ساخت به وی ابلاغ شد، می‌گوید: هم‌اکنون قرار شده پل کابلی ترکه‌ای با عنوان «سه بلوطک» به ‌طول 427 و عرض 12.1 متر روی دریاچه سد کارون 3 در استان خوزستان طی مدت 27 ماه احداث شود که البته تکمیل طرح در این بازه زمانی به تامین اعتبارات آن منوط خواهد بود.

شیروی با بیان این‌که از ابتدای امسال‌ نیز عملیات احداث جاده طرفین این پل در دو جناح دریاچه سد کارون 3 در حال اجراست، خاطرنشان می‌کند: طرح احداث مسیر طرفین پل شامل 4.5 کیلومتر جاده با عرض 9 متر و 470 متر تونل است که با توجه به وجود زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها و منابع طبیعی، نیازمند تملک زمین است که این موضوع به موازات عملیات اجرایی در حال انجام است.

این کارشناس مسئول با تاکید بر این‌که پل سه بلوطک با استفاده از توان و ظرفیت‌های مشاوران، پیمانکاران و متخصصان داخلی طراحی شده و در حال ساخت است، یادآور می‌شود: وجود بزرگ‌ترین دهانه، قرارگیری پایه‌های پل در آب، معماری زیبا، عملکرد لرزه‌ای بهتر به‌دلیل انعطاف‌پذیری در قیاس با دیگر گزینه‌ها و اقتصادی‌تر بودن پل از ویژگی‌های مهم این پل است، ضمن این‌که برای نخستین‌بار است که پلی با این ابعاد در کشور ساخته می‌شود، بنابراین اتمام این طرح نیازمند همکاری مسئولان محلی برای سهولت اجرای طرح است.

به گفته وی، چون این پل روی دریاچه زیبای سد کارون 3 احداث می‌شود و منظره زیبایی را ایجاد خواهد کرد، می‌تواند یکی از ظرفیت‌های گردشگری استان خوزستان باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها