عراقچی در پایان مذاکرات سه جانبه:

فعلاً نه پیشرفت داشتیم و نه پسرفت

عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای:

بازگشت به قبل از توافق ژنو برای همه خطرناک است

وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی وی به همراه کاترین اشتون امروز در پایتخت کشور عمان پشت میز مذاکره می‌نشینند تا پس از ماه‌ها گفت‌وگو، در روزهای حساس باقیمانده شاید بتوانند از بن‌بست ایجاد شده بر سر دستیابی به توافق جامع هسته‌ای خارج شوند.
کد خبر: ۷۳۶۱۵۸

این دور از گفت‌وگوها درباره مهم‌ترین موارد اختلافی میان طرفین که عمدتا شامل موضوع غنی‌سازی، لغو تحریم‌ها و مدت زمان توافق است، انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، در این دور از مذاکرات علاوه بر اشتون و وزرای خارجه ایران و آمریکا، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امور خارجه کشورمان، ویلیام جوزف برنز قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و وندی شرمن نماینده این کشور در گروه 1+5 حضور دارند.پیش از این ظریف، کری و اشتون در روزهای بیست و دوم تا بیست و چهارم مهرماه در وین با یکدیگر دیدار سه‌جانبه داشتند.

مذاکره‌کنندگان تلاش می‌کنند تا پیش از پایان مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق جامع یعنی سوم آذر، به این هدف دست یابند.

عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان که دیشب همراه وزیر خارجه و دیگر اعضای تیم هسته‌ای به مسقط رفت با بیان این‌که توافق هسته‌ای به نفع هر دو طرف و به نفع منطقه خواهد بود، گفت: امیدوار هستیم که از وضع موجود خارج شویم و مذاکرات مسقط، یک مذاکرات راهگشا باشد.

به گزارش فارس، عراقچی گفت: هیچ کسی خواستار بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو نیست؛ زیرا این برای همه، یک سناریوی خطرناک خواهد بود.وی اظهار کرد: برای همین است که ما این جدیت را داریم و این جدیت را در طرف مقابل هم می‌بینیم. هم ما و هم آنها به دنبال توافق هستیم و توافق هم در دسترس ماست و رسیدن ‌به آن، خیلی هم دشوار نیست.

عراقچی در برنامه «من طهران» شبکه العالم تاکید کرد: البته ما اصولی داریم که باید رعایت شود و تصور من این است که اگر طرف مقابل، با حسن‌نیت بیشتری در مذاکرات شرکت کند و خود را از توهمات مربوط به سلاح هسته‌ای و این گونه مسائل نجات دهد و واقعیت جمهوری اسلامی ایران را بهتر بشناسد، رسیدن به توافق بسیار نزدیک خواهد بود. ما احتیاج داریم که طرف مقابل حسن‌نیت به خرج دهد.

درباره راه‌حل میانه هیچ مذاکره‌ای نشده است

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای در پاسخ به وجود حرف و حدیث‌هایی درباره تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل‌های میانه و جایگزین در صورت شکست مذاکرات و ماهیت این راه‌حل‌های میانه گفت: در این خصوص هنوز هیچ صحبتی نشده است و همان طور که گفتیم، ما همچنان به توافق امیدواریم. تمام فکر و ذکر و صحبت‌های ما بر توافق متمرکز است.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره علت انتخاب مسقط برای برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: عمان کشور دوست و بسیار نزدیک به ماست و ارتباطات خوبی هم با کشورهای غربی و 1+5 داشته است.

وی افزود: کشور عمان در گذشته نقش بسیار خوب و مثبتی را در مذاکرات هسته‌ای ایفا کرده است و ما از تلاش‌های گذشته عمان ممنون هستیم.

عراقچی تصریح کرد: همه اعضای 1+5 و ما، این اعتقاد را داشتیم که یک حضور مجدد در عمان خیلی مفید خواهد بود و دعوت سلطان محترم عمان را همه کشورها با طیب خاطر اجابت کردند و ما دور دیگری از مذاکرات را در عمان خواهیم داشت؛ دوری که امیدوار هستیم که یک دور تعیین‌کننده باشد.

وی افزود: دور جدید در فاصله بسیار نزدیکی از تاریخ مقرر ما ـ بیست و چهارم نوامبر ـ است و بسیار تعیین‌کننده خواهد بود، که آیا ما امکان توافق تا قبل از بیست و چهارم نوامبر را داریم یا نه. من امیدوارم که این دور از مذاکرات در مسقط، مذاکرات موفقی باشد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا ما به نقطه تعیین‌کننده در مذاکرات نزدیک می‌شویم و این‌که در صورت دستیابی به توافق، آیا این توافق در شهر مسقط اعلام می‌شود؟ گفت: نه، فکر نمی‌کنم که ما به توافق در این دور از مذاکرات برسیم. احتمالا جلسات دیگری را هم احتیاج خواهیم داشت، ولی امیدوار هستیم که از وضع موجود خارج شویم و مذاکرات مسقط، یک مذاکرات راهگشا باشد. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، در پاسخ به سوالی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ورود برخی مسائل منطقه‌ای مثل داعش و چالش‌ها و تهدیدها علیه منطقه به موضوع هسته‌ای گفت: نه، تصمیم قاطع همه ماست که هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای در مذاکرات بین ما و 1+5 مطرح نخواهد شد.

مهم‌ترین مسائل باقیمانده در مذاکرات

وی درباره مهم‌ترین مسائل باقیمانده و حل نشده در مذاکرات گفت: همه موضوعات مهم است، ولی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین همین دو موضوع غنی‌سازی و چگونگی رفع تحریم‌هاست.

عراقچی افزود: در مورد غنی‌سازی، توافق اصلی قبلا صورت گرفته است. غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد. این امر مورد توافق طرفین است. در مورد این‌که در چه سطحی، با چه ظرفیتی و در چه اندازه‌ای این غنی‌سازی ادامه پیدا کند و در چه دوره زمانی ما به غنی‌سازی صنعتی که هدف نهایی برنامه غنی‌سازی ماست برسیم، اینها موضوعات مذاکره است.

وی افزود: موضوع دیگری که از نظر ما خیلی کلیدی و مهم است، چگونگی برداشته شدن تحریم‌هاست. مسلما تمامی تحریم‌ها در چارچوب توافق نهایی باید برداشته شود. این‌که چگونه این‌کار صورت بگیرد، موضوع مذاکره ماست. ما همچنان معتقد هستیم که تمامی تحریم‌ها باید برداشته شود و باقی ماندن هیچ تحریمی را نمی‌پذیریم. ما قائل نیستیم که تحریم‌ها را می‌شود به دسته‌های مختلف تقسیم کرد. باید یک برخورد واحد با همه تحریم‌ها صورت بگیرد و برای رفع آنها باید یک سازوکار و روشن مورد قبولی توافق شود.

هیچ توافقی درباره غنی‌سازی صورت نگرفته

عراقچی در پاسخ به این سوال که برخی مطالب منتشر شده غربی از جمله در واشنگتن پست مدعی شده‌اند که آمریکا به ایران پیشنهاد داشتن 4000 سانتریفیوژ را داده است و میزان درستی این مطالب تا چه حد است و آیا عملا آمریکا پیشنهادی در این زمینه داده است و سقف مورد نظری که ایران می‌خواهد چقدر است؟ گفت: اینها فضاسازی و گمانه‌زنی‌هایی است که توسط رسانه‌های غربی صورت می‌گیرد و من هیچ کدام را تائید نمی‌کنم. مذاکرات هنوز ادامه دارد و ما تا زمانی که به یک راه حل قابل قبول در این خصوص نرسیم، هیچ عددی را تائید نمی‌کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ها علیه ایران و برچیده شدن آنها گفت: در بحث تحریم‌ها، چهار مسیر تحریم وجود دارد و به اعتقاد ما، هر چهار مسیر باید باز شود. این چهار مسیر، مسیر تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های کنگره آمریکا و نیز تحریم‌های رئیس‌جمهور آمریکاست یعنی همان تحریم‌‌هایی که براساس دستورات اجرایی رئیس‌جمهور وضع شده‌اند.

عراقچی درباره شایعه دستیابی به نوعی توافق اعلام نشده میان طرف‌های مذاکره و انتظار طرف ایرانی برای به وجود آمدن فرصت مناسب برای اعلام این توافق گفت: این بیشتر به یک لطیفه شبیه است. چنین چیزی صحت ندارد و توافقی صورت نگرفته و اگر توافقی صورت بگیرد، مسلما بلافاصله مردم ایران و همه دنیا مطلع خواهند شد.

وی درباره مهلت کوتاه باقیمانده تا بیست و چهارم نوامبر، برای دستیابی به توافق درباره مساله هسته‌ای و ضرورت تمدید این مهلت گفت: هنوز در این خصوص صحبتی نکرده‌ایم و هنوز هم امیدواریم که مذاکرات در زمان مقرر به اتمام برسد. فعلا علاقه‌ای نداریم که روی بحث تمدید متمرکز شویم، زیرا شانس رسیدن به توافق وجود دارد. اما اگر تا روزهای آخر، احتمال رسیدن به توافق از بین برود، این که چه خواهد شد را باید بیشتر بررسی کنیم و از نظر ما حتما بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو، صورت نخواهد‌گرفت.

معاون وزیر خارجه کشورمان درباره برخی حرف و حدیث‌ها درباره موضوع گریز هسته‌ای (break out) و ایجاد شک و تردیدهایی درباره احتمال فعالیت نظامی هسته‌ای ایران گفت: از نظر ما این مساله، حل شده است؛ این‌که طرف‌های غربی اصرار دارند جلوی یک گریز هسته‌ای را بگیرند، این از نظر ما موضوعی است که از آن عبور کرده‌ایم. ایران هرگز به دنبال سلاح هسته‌‌ای نخواهد رفت. break out و گریز هسته‌ای و خارج شدن از ان.پی‌.تی به هیچ وجه در برنامه ما نیست.

فتوای رهبر معظم انقلاب در این خصوص بسیار صریح است. این فتوا برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد و اصل راهنمای ماست. وقتی چیزی از نظر ما خلاف شرع و خلاف اسلام ارزیابی می‌شود، برای ما حتی فکر کردن به آن مقدور نیست. محاسبات امنیتی، دکترین‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای سلاح‌های متعارف طراحی شده است و ما با سلاح‌های کشتار جمعی به هیچ وجه سر و کار نخواهیم داشت. اگر جمهوری اسلامی ایران به دنبال break out یا رفتن به سراغ بمب بود، در شرایط سال‌های گذشته که تحریم‌های شدید و تهدیدهای بسیار زیادی علیه ما وجود داشت، این کار را می‌کردیم، نه این که توافقی انجام دهیم و بخواهیم آن توافق را نقض کنیم.

۵ شرکت ایرانی در فهرست تحریم‌های دوباره اروپا

در آستانه مذاکرات سه‌جانبه هسته‌ای در عمان، روزنامه وال‌استریت ژورنال دیروز نوشت: اتحادیه اروپا قصد دارد پنج شرکت ایرانی را بار دیگر وارد فهرست تحریم‌های خود کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این روزنامه در مطلبی به قلم لارنس نورمن نوشت: به گفته مقامات اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه پنج شرکت ایرانی از جمله شرکت ملی نفتکش ایران و همچنین یک شخص، بار دیگر اعمال می‌شود. خبرگزاری تسنیم هم گزارش داد که دانشگاه صنعتی شریف برای دومین بار از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است.

وال‌استریت ژورنال افزود: این اقدام تازه‌ترین تلاش برای حفظ کردن رژیم تحریم‌ها علیه ایران و سوریه پس از یک‌سری شکست‌های قانونی در دادگاه‌های مهم اتحادیه اروپا طی 13 ماه گذشته محسوب می‌شود.

روز چهارشنبه گذشته یک مقام اتحادیه اروپا گفت: به پنج شرکت از شش شرکت مورد هدف تحریم‌ها در ماه آگوست و سپتامبر به صورت کتبی اطلاع داده که شورای اروپا قصد دارد که آنها را بار دیگر در فهرست تحریم‌ها قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها