آمار و ارقام از برتری کدام شرکت خبر می‌دهند؟

پادشاه تلفن‌های همراه کیست؟

چیزهای زیادی در دنیا هستند که می‌توانند باعث شوند یک گیک (معمولا این واژه به عشاق سینه چاک فناوری و رایانه اتلاق می‌شود) از خوشحالی بال در بیاورد، اما شاید هیچ‌کدام به اندازه آپدیت شدن دستگاه مورد علاقه‌اش او را خوشحال نکند!
کد خبر: ۷۳۵۶۴۶
جنگ ستارگان: مقایسه iOS 8.1 و اندروید 5

به گزارش جام جم کلیک به نقل از آی‌تی رسان: چیزهای زیادی در دنیا هستند که می‌توانند باعثشوند یک گیک (معمولا این واژه به عشاق سینه چاک فناوری و رایانه اتلاق می‌شود) از خوشحالی بال در بیاورد، اما شاید هیچ‌کدام به اندازه آپدیت شدن دستگاه مورد علاقه‌اش او را خوشحال نکند!
ابتدا وی به شدت به دستگاهش وابسته می‌شود، درست مثل روز‌های اولی که آن را خریده بود. توجه دائم او به اعلان‌های آن دیدنی است! گاهی اوقات فرد گجت را تا چند روز از خود جدا نمی‌کند؛ بعد هم هیجان زاید‌الوصفش برای کشف ویژگی‌های جدید اضافه شده در آپدیت، و در آخر هم لذت استفاده از آن‌ها.
این همان کاری است که خیلی از کاربران ios و اندروید انجام می‌دهند. اپل چند وقت پیش ios 8.1 خود را عرضه کرد و گوگل هم قصد انتشار نسخه 5 سیستم عامل محبوب خود یعنی اندروید را دارد. هر دوی این سیستم عامل‌ها سر و صدای زیادی در دنیای فناوری به پا کرده‌اند و البته حقیقتا شایستگی این همه توجه را دارند.
خب، تا اینجای مطلب (بدون در نظر گرفتن تیتر!) احتمالا متوجه شده‌اید که می‌خواهیم این دو سیستم عامل را با هم مقایسه کنیم
اندروید فروتن و افتاده، در برابر ios پر افاده!
فقط باید این نکته را گوشزد کنیم که اندروید آبنبات چوبی که بعدها به دست شما می‌رسد لزوما این شکلی نیست. چون در این مقایسه از اندروید خامی که روی دستگاه‌های گوگل نصب شده استفاده شده است، و همه می‌دانیم که اندروید خام زیبایی چندانی ندارد. مسلما کمپانی‌های مختلف اندروید 5 را با اینترفیس‌های زیباتری در گجت‌هایشان به شما عرضه خواهند کرد.
خب، بپردازیم به مقایسه.

آیتم اول: صفحه قفل یا lock screen و صفحه home

ما با صفحه قفل تلفن‌هایمان خیلی بیشتر از آنچه که فکر می‌ کنیم در تعامل و ارتباط هستیم. درست است که اسمش صفحه قفل است، اما فقط برای باز کردن قفل صفحه گوشی نیست.ما از روی صفحه قفل ساعت، تاریخ، پیام‌های جدید و تماس‌های از دست رفته را چک می‌کنیم. آن‌ها به ما اجازه دسترسی سریع به برخی برنامه‌های خاص را می‌دهند. صفحه قفل اندروید 5، تعادل خوبی بین دارا بودن قابلیت‌های مختلف و کاربرد آسان برقرار کرده است. این صفحه ساعت را با فونتی بزرگ که به راحتی قابل دیدن است، در مرکز نمایشگر نشان می‌دهد و در پایین، در سمت چپ و راست نمایشگر هم آیکون‌هایی برای دسترسی سریع به برخی برنامه‌ها از جمله دوربین و تماس قرار دارد. این آیکون‌ها با کشیدن انگشت از لبه صفحه نمایش بر روی آن‌ها فعال و آماده استفاده می‌گردند. اما آبنبات چوبی (آبنبات چوبی نام نسخه پنجم اندروید است! حالا اگر ما نسخه اندروید می‌زدیم اسمش را می‌گذاشتیم تندر 5!) یک کار خیلی بهتر هم برای شما انجام می‌دهد و آن این است که اعلان‌های بررسی نشده شما را برای دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر، در مرکز صفحه قفل برایتان نمایش می‌دهد. این همان کاری‌ست که ios مدت‌هاست انجام می‌دهد. با دو بار کلیک کردن بر روی یک اعلان‌، برنامه مربوط به آن برایتان باز می‌شود، و با کشیدن اعلان‌ به سمت پایین، آن را برایتان باز می‌کند (برای مثال با این کار شما می توانید چند خط ابتدایی ایمیلتان را بخوانید). همچنین کشیدن اعلان به کناره‌ها باعث پاک شدن آن می‌شود. از طرفی ویجت‌های لاک اسکرین در این نسخه اندروید دیگر پشتیبانی نمی‌شوند، اما ما فکر نمی‌کنیم این به معنای حذف کامل آن‌ها باشد، شاید در UIهای مختلف شاهد حضورشان باشیم!
و اما صفحه قفل ios 8.1: لاک اسکرین ios 8.1 شباهت‌های بسیاری با اندروید آبنبات چوبی دارد، هم در ظاهر و هم در عملکرد. ما هر دو نسخه را بدون تبعیض به یک اندازه دوست داریم! همانند اندروید، آیکون مربوط به دوربین در گوشه پایین سمت راست نمایشگر قرار دارد. و ما دیدیم که با یک انگشت به راحتی می‌توان آن را کشید. برای راه اندازی دوربین همین کشیدن انگشت بر روی آیکون آن کافی است!
احتمال این که به صورت تصادفی پنل مرکز دستور گوشی را بالا بکشید خیلی کم خواهد بود. این پنل هم به طریق مشابه دوربین یعنی با کشیدن انگشت فعال می‌شود. بدین صورت که باید انگشتتان را از مرکز صفحه به سمت بالا بکشید.
اعلان‌ها در مرکز صفحه، نمایش داده می‌شوند و کار با آن‌ها راحت و بدون دردسر خواهد بود. کشیدن انگشت به سمت راست، گزینه‌های مختلفی را با توجه به اعلان‌های در انتظار، پیش روی شما قرار خواهد داد. با متن ‌های جدید، شما گزینه‌های بیشتری خواهید داشت، برای مثال قادر خواهید بود که پاسخ‌های سریع و تر و تمیزی بفرستید.
برخی ممکن است دوست داشته باشند که یک اعلان، صفحه گجت دارای ios 8.1 را برای چند ثانیه روشن کند تا آن‌ها را از دریافت باخبر کند و به کاربر فرصت دهد آن را فورا بخواند. خب، این در اندروید 5 اتفاق نمی‌افتد، اما در عوض یک چراغ LED چشمک زن در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی برای این کار وجود دارد.

پس از باز کردن قفل صفحه در اندروید 5 ما وارد صفحه اصلی (HOME) دستگاه می‌شویم و هر کس که تاحالا گوشی اندروید داشته و به آن علاقه‌مند بوده، این گونه راحت‌تر است. ما صفحات مختلفی برای قرارگیری آیکون‌های برنامه‌ها، پوشه‌ها و ویجت‌ها در اختیار داریم. کشوی برنامه‌ها و Google Now به اندازه یک سوایپ کردن با ما فاصله دارند!
خب، به هر حال طبق انتظار می‌شود گفت که نسبت به نسخه‌های قبلی بعضی چیز‌ها عوض شده‌اند. رابط کاربری طبق انتظارمان برای نزدیک شدن به متریال دیزاین تغییر کرده‌ است و با ارائه‌ای مینیمالیستی و تخت، انیمیشن‌های روان و افکت‌های زیبا، از رابط کاربری دیگر نسخه‌ها فاصله می‌گیرد.
طراحان گوگل، به اندروید هویتی داده‌اند که در نسخه‌های قبلی فقدان آن به وضوح حس می‌شد. این پلتفرم در عین تازگی آشنا به نظر می‌رسد و این جذابترش می‌کند!
این پلتفرم با ویژگی‌های بصریش به طور کامل سازگار است. در این نسخه، پیدا کردن منویی که برای شما حس خارجی بودن داشته باشد، کار سختی است.
همه چیز به سمت فانتزی شدن پیش رفته است.
هوم اسکرین ios 8 را می‌توان این گونه توصیف کرد: مینیمالیستی و دارای حس حرکت!
برخلاف اندروید، ios فاقد کشویی جدا برای تمام اپ‌هاست که هرج و مرج و احتمال گیج شدن کاربر را کاهش می‌دهد.
افکت اختلاف منظر اعمال شده در والپیپر، رابط کاربری را زنده نشان می‌دهد و افکت مات و شفاف در عناصر خاص رابط کاربری و زیبایی آیکون‌ها، ما را به گفتن این جمله وا می‌دارد: فوق العاده است!

رابط کاربری هنوز در همان حالت رنگی و بچگانه‌ای که با ios7 معرفی شد، باقی مانده است.
ما به شهودی بودن ios عادت کرده بودیم، گرچه هنوز هم می‌توان گفت که ios در مقایسه با اندروید 5 و متریال دیزاین آن شهودی‌تر است، اما نه به اندازه گذشته.

ویجت‌ها و شخصی سازی

برای مدتی مدید، ویجت‌ها برگ برنده اندروید در نبردی خونین برابر ios بوده‌اند!
آن‌ها به یک کاربر اندروید اجازه می‌دهند که با هوم اسکرین مثل ملک شخصی و آبا اجدادی خود رفتار کند. هر طور که دلش بخواهد!
گرچه با آی‌فون و آی‌پد کاربران می‌توانند به خوبی از ویجت‌های شخص ثالث استفاده کنند. در واقع کاربران ios از یک جهت راحت‌ترند و آن هم این است که ویجت‌های ios در پنل پایین کشیدنی معروف‌شان قرار دارد که آن‌ها را در هر زمان و هر جایی از سیستم کاملا در دسترس قرار می‌دهد. اما از طرفی تعداد ویجت‌های ios در حال حاضر در مقایسه با انبار (!) غنی ویجت‌های اندروید محدود است.
در بحث شخصی‌سازی، آبنبات چوبی خوشمزه‌ گوگل همانقدر انعطاف‌پذیر است که ما انتظارش را اشتیم. در واقع باید به محضرتان عرض کنیم که دیگر کار از آب‌نبات چوبی و این حرف‌ها گذشته، این نسخه عین پاستیل انعطاف‌پذیر است!

لانچرها، پک آیکون‌ها (icon packs)، لاک اسکرین‌های همیشگی، تصاویر زمینه متحرک و زیبا و دیگر قابلیت‌ها همگی در خدمت شما هستند تا رابط کاربریتان را هرگونه که دوست دارید تغییر دهید. از این منظر، ios 8.1 هنوز کمی محدود است… نه، کمی که نه، خیلی محدود است!
ios فقط اجازه می‌دهد کمی پا را فراتر از جابجا کردن آیتم‌ها روی هوم اسکرین بگذاریم. نهایتا می‌توانیم تصویر زمینه را با یک تصویر متحرک یا ثابت جایگزین کنیم. همین و فقط همین!
البته به‌ هر حال این محدودیت به عقیده ما محاسنی هم دارد، مثلا اشتباهات کمتری رخ خواهد داد، در حالی که این کنترل سختگیرانه برتغییرات، سادگی و سازگاری پلتفرم را در حد بالایی حفظ کرده است. همان‌گونه که یادآوری کردیم، هر دو سیستم عامل به ما اجازه دسته بندی کردن اپ‌ها در پوشه‌ها را می‌دهند. به دلیلی نامعلوم، اندروید اجازه قرار دادن بیش از 16 اپ در یک پوشه را نمی‌دهد، در حالی که ios برای تعداد اپ قابل تجمیع در یک پوشه هیچ گونه محدودیتی قائل نیست. البته بر روی کره خاکی بشری پیدا نخواهید کرد که بخواهد بیش از 16 اپ را در پوشه‌ای بگنجاند! اما خب محدودیت به هر صورتی که باشد، آزار دهنده است، حتی اگر هرگز با آن دست و پنجه نرم نکنید! به هر حال ما این را یک امتیاز مثبت برای اپل می‌دانیم.

پنل اعلان‌، کنترل‌های سریع و مالتی تسکینگ (چند وظیفگی)


نوار اعلان بهبود یافته، یکی از مهمترین تغییراتی است که آب‌نبات چوبی گوگل با خود آورده است. در نوار جدید، اعلان‌های مهم بالای سایرین قرار می‌گیرند، در حالی که اعلان‌های نه چندان مهم به پایین لیست فرستاده می‌شوند. برای مثال، اعلان‌های مربوط به ایمیل در بالای نوار، و اعلان‌های مربوط به نصب برنامه‌ها در پایین قرار می‌گیرند. این تغییر، خوشحال کننده است.
روش اپل در نوار اعلانات در ios 8 اندکی متفاوت با اندروید است و در عین حال کمتر از نوار اعلان اندروید ما را تحت تاثیر خود قرار داد. روش اپل به این صورت است که حباب‌های اعلان بر روی آیکون برنامه‌هایی که اعلان‌های خوانده نشده دارند، ظاهر می‌شوند، و این روش هوشمندانه‌ای است که شاید روزی اندروید بخواهد آن را از ios یاد بگیرد. علاوه بر این، پایین کشیدن پنل از بالای صفحه، زبانه (tab) امروز را نشان می دهد، که به ما لیستی شامل ویجت‌های فعال، برنامه امروز، یادآور‌ها، وضع هوا و … را می‌دهد. اعلان‌ها در زبانه‌های جدا و مخصوص به خود هستند، که بر حسب اپلیکیشن گروه‌بندی شده‌اند و اولویتی که این اعلان‌ها بر اساس آن به ترتیب چیده شده‌اند، به سادگی از منوی تنظیمات قابل تغییر است.
راستی حرف از اعلان‌ها شد، یادمان افتاد بگوییم که هر دو سیستم عامل از اعلان‌های به اصطلاح عملی هم پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت به ما گزینه‌های مختلفی را برای تعامل با سیستم می‌دهد. برای مثال هنگامی که دستگاه اعلانی را مبنی بر از دست دادن یک یادآور، یا فرستادن یک پیام متنی سریع نمایش می‌دهد. اندروید آبنبات چوبی شیوه بهتری برای اعلان تماس‌های دریافتی دارد. اندروید 5 به جای مخفی کردن برنامه درحال اجرایتان (همچون ios)، یا اشغال تمام صفحه، یک پنجره pop-up باز می‌کند که در بالای آن گزینه‌های پاسخ و عدم پاسخ دیده می‌شوند. بدون فرستادن برنامه شما به پس‌زمینه!

اندروید 5 دارای یک منوی کنترل سریع باز طراحی شده است. این منو با دکمه‌های چرخ دنده مانندش بسیار کاربردی است و شامل یک تنظیم کننده روشنایی صفحه و یک میان‌بر برای نور فلاش و ابزاری برای قفل کردن چرخش خودکار صفحه است. مانند گذشته، شما می‌توانید با سوایپ کردن دو انگشتی gesture به سمت پایین، مستقیما به تنظیمات سریع‌تان دسترسی پیدا کنید. مرکز کنترل ios نیز همانند اندروید خوب است. این منو در هر صفحه‌ای در دسترس است و به ما اجازه می‌دهد که به راحتی به تنظیمات روشنایی صفحه، روشن یا خاموش بودن wi-fi، موزیک در حال اجرا و… دسترسی داشته باشیم. اما باید حواستان باشد که آن را اتفاقی بالا نکشید، مثلا در هنگام اسکرول کردن صفحات وب.
با اندروید آب‌نبات چوبی، یک اینترفیس باز طراحی شده برای برنامه‌های اخیر نیز خواهد آمد. از یک طرف این اینترفیس نسبت به قبل بهتر شده زیرا برنامه‌ها را به صورت پشته‌ای از کارت‌ها با عکس‌‌هایی فوری و بزرگ از وضعیت اخیر برنامه نمایش می‌دهد، نه در یک ستون کوچک و کسل کننده مانند قبل. اما از طرفی دیگر سوییچ کردن به برنامه‌ای خاص که اخیرا اجرا شده، می‌تواند کمی سخت باشد. بیش از 3 کارت نمی‌توانند در کنار هم روی صفحه قرار بگیرند، این بدین معناست که مجبوریم برای یافتن برنامه مورد نظر، بارها اسکرول کنیم. لیست برنامه‌های اجرا شده اخیر در iOS 8، به عقیده ما بهتر به نظر می‌رسد چون ساده است اما در عین سادگی هنوز بسیار کاربردی‌ست. برنامه‌ها در ردیف خاص خود با آیکون‌های مربوط به خودشان به ترتیب زمان چیده شده‌اند و لیستی از تماس‌های اخیر و موردعلاقه در صدر قرار دارد. حالت دوم یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد است و می تواند بسیار سودمند باشد.

شماره‌گیر و دفترچه تلفن

برنامه تلفن در اندروید آب‌نبات چوبی نه تنها خوب است، بلکه به نظر ما فوق‌العاده‌ست و دل هر کاربری را می‌رباید! قطعا این همه تعریف فقط به‌خاطر ظاهر زیبای آن نیست.
وقتی برنامه را باز می‌کنید، یک لیست فشرده بالا می‌آید که شامل مخاطبان مهم و ستاره‌دارمان است. بالای همه آن‌ها، نوار جستجو و شماره‌ای که آخرین بار گرفته شده، نشان داده می‌شود. نوار جستجو فقط برای جستجو در مخاطبین نیست، بلکه می‌تواند شرکت‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و… که نزدیک شما هستند را نیز نمایش دهد!
این قابلیت به گونه‌ای دیگر نیز کار می‌کند، بدین صورت که اگر از تلفن شرکتی که در یکی از حساب‌های گوگل ثبت شده، با شما تماس گرفته شود، نام آن‌ها بر روی صفحه نمایان خواهد شد! این فوق‌العاده نیست؟!
یک سوایپ به سمت چپ یا راست صفحه، ما را به لیست تماس‌های اخیر راهنمایی می‌کند و دو بار سوایپ کردن به کناره‌ها، دفترچه تلفن را نمایش می‌دهد. ما نحوه گستردن دفترچه تلفن را هم واقعا عالی ارزیابی کردیم. با اسکرول کردن، عکس افراد و نام آن‌ها (یا حروف اول نامشان) نمایش داده می‌شود.
در مقایسه با اندروید5، دفترچه تلفن ios8 آن‌قدر ساده است که گاهی کسل کننده می‌شود! کارش را خوب انجام می‌دهد، در این شکی نیست، اما هویتی ندارد…
تمام چیزی که می‌بینید، یک لیست سیاه و سفید و یک عکس پروفایل است که اگر فرد تماس گیرنده جزء مخاطبان‌تان باشد، عکسش نمایش داده می‌شود. اما این برنامه یک حسن دارد و آن هم این است که تماس‌های اخیر و مورد علاقه، در صفحه برنامه‌های اخیر جا داده می‌شوند. این بدان معناست که دیگر برای دیدن اغلب تماس‌ها مانند گذشته نیازی به باز کردن لیست تماس‌ها نیست! اپل یک برگ برنده دیگر نیز دارد و این است که اجازه می‌دهد بتوانیم تماس و پیام را از شماره‌ای خاص مسدود کنیم. اندروید5 فقط اجازه مسدود کردن پیام از شماره‌ مورد نظر را به ما می‌دهد.

با این تفاسیر، شما کدام سیستم عامل را برتر می‌دانید؟!

منبع: آی‌تی رسان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها