بازیگر ایرانی که در آن ور آب ها جنجال به پا کرده است

جزییات بازی حسام نواب صفوی در نقش «الویس پریسلی»

مدتی قبل حسام نواب صفوی در صفحه شخصی خود اعلام کرد که «کمپانی برادران وارنر» که یکی از بزرگترین شرکت های فیلمسازی هالیوودی است به او پیشنهاد بازی در فیلم زندگی نامه «الویس پریسلی» ستاره موسیقی جهان را داده است.
کد خبر: ۷۳۵۳۷۲
جزییات بازی حسام نواب صفوی در نقش «الویس پریسلی»

مدتی قبل حسام نواب صفوی در صفحه شخصی خود اعلام کرد که «کمپانی برادران وارنر» که یکی از بزرگترین شرکت های فیلمسازی هالیوودی است به او پیشنهاد بازی در فیلم زندگی نامه «الویس پریسلی» ستاره موسیقی جهان را داده است. چند روز بعد از این پست، نواب صفوی بار دیگر اعلام کرد که همکاری اش با این شرکت برای ساخت فیلم زندگینامه الویس پریسلی، نهایی شده است.

به بهانه این اتفاق چند ساعتی با حسام نواب صفوی در دفتر وکالتش به صحبت نشستیم تا بدانیم ماجرا از چه قرار بوده است.

«الویس» از ایران می آید


اعلام کرده اید که قرار است در نقش الویس پریسلی ستاره موسیقی جهان ایفای نقش کنید. خیلی ها گفتند که این خبر شایعه ای بیش نیست. خودتان این خبر را تایید می کنید یا تکذیب؟

خبر کاملا صحت دارد. من پیشنهاد بازی در فیلمی را دارم که برگرفته از زندگینامه الویس پریسلی است. البته فقط در یک مقطع از فیلم که برمی گردد به آخرین سال هایی دهه 60 که الویس در آن سال ها 36 تا 40 ساله بوده است.

ماجرا از کجا کلید خورد؟

از سفر من به برزیل برای شرکت در مسابقات جام جهانی فوتبال.

یعنی شما را در مسابقات فوتبال دیدند؟

زمانی که به استادیوم می رفتم تا بازی ها را ببینم مردم می آمدند و با من عکس می گرفتند و به زبان خودشان می گفتند «الویس نمی میرد»، من هم نمی دانستم چه بگویم و چه عکس العملی از خودم نشان دهم. بیشتر دوربین های عکاسی و فیلمبرداری روی چهره ام زوم می کردند.

اما شما حتی مقابل دوربین عکاسان ایرانی هم زیاد ظاهر نمی شدید!

بله، کاملا درست است چون من در کل، اهل عکس گرفتن و این چیزها نیستم و راستش را بخواهید زیاد هم دوست ندارم که عکس بگیرم اما در آن موقعیت که مردم می آمدند و با من عکس می گرفتند نمی دانستم چه کار کنم چون آنها اصلا من را نمی شناختند و نمی دانستند یک بازیگر ایرانی هستم و فقط به خاطر شباهتم به الویس به من لبخند می زدند و با من عکس می انداختند، بیشتر آنها هم می پرسیدند که کجایی هستم و وقتی می گفتم «ایرانی»، تعجب می کردند چون در ابتدا تصور می کردند که غربی هستم.

و با همان عکس ها در فضای مجازی مشهور شدید؟

هر چند مردم عکس ها را در صفحه های اجتماعی شان می گذاشتند و نظرشان را درباره ام می نوشتند اما این موضوع باعث همکاری من نبود بلکه بعد از بازگشت ما از برزیل به ایران، یک روز دوست من که در برزیل زندگی می کند گفت تلویزیون های برزیل و آمریکا بارها چهره ات را نشان داده اند و از شباهت چهره ات با الویس پریسلی صحبت کرده اند. برای خودم هم جالب بود. سعی کردم حتما گزارش ها را ببینم. بعد از اینکه تلویزیون های برزیل و آمریکا چهره من را نشان داده بودند، مسئولان پروژه الویس، با داوران جشنواره الویس تماس می گیرند و درباره من می پرسند و جالب است که آنها هم من را می شناختند.

آنها از کجا شما را می شناختند؟

من به خاطر زندگی در آمریکا، بارها با این موضوع مواجه شده بودم که مردم از مقابل من رد می شدند و با لهجه های مختلف می گفتند الویس؛ یک بار هم یکی با خنده گفت که بهتر است در جشنواره الویس شرکت کنم. من هم کنجکاو شدم که بروم ببینم این جشنواره چگونه برگزار می شود و هدفش چیست. این جشنواره هر ساله در آمریکا در تاریخ 10 تا 16 آگوست برگزار می شود، به عبارتی 20 تا 25 مرداد ماه خودمان.

منظورتان همان جشنواره ای است که شبیه به الویس پریسلی لباس می پوشند و داورها نظر می دهند که چه کسی بیشتر به او شبیه است؟

بله اما من به عنوان شرکت کننده در آنجا حضور نداشتم و فقط رفتم ببینم چگونه این برنامه اجرا می شود. در همانجا بود که داوران با تعجب سمت من می آمدند و می گفتند که گریم داری؟ و زمانی که می فهمیدند من هیچ گریمی برای نزدیک شدن چهره ام به این چهره ندارم، چند ثانیه ای با تعجب نگاهم می کردند. بارها داوران از من خواستند که در این جشنواره شرکت کنم اما برای من جالب نبود که بخواهم خودم را شبیه الویس کنم و بالای سن بروم.

«الویس» از ایران می آید


پس چه شد؟

چندین بار زمانی که در آمریکا بودم در این جشنواره حضور داشتم و مردم را می دیدم و برایم جالب بود که چطور یک فرد می تواند اینقدر محبوب باشد که در جشنواره او، هم آفریقایی ها شرکت کنند و هم آسیایی ها. داوران هم که چندین بار مرا دیده بودند زمانی که کمپانی برادران وارنر از طریق آنها جویای اطلاعاتی درباره من شده بود، گفته بودند که شبیه ترین چهره را به الویس دارم و در نهایت از طریق دوستان و همکارانم با من ارتباط گرفتند.

شما هم جواب مثبت دادید؟

پیشنهاد خیلی خوبی بود. کار با «باز لورمن»، کارگردان معروفی که در جشنواره اسکار سال پیش فیلمی مانند «گستبی بزرگ» را رو کرده بود برایم خیلی جالب بود اما من قبل از هر چیزی پیگیری کردم تا ببینم بازی من در این فیلم با قانون ایران جور درمی آید یا نه؟

جور درآمد؟

تا آنجا که من می دانم بازی من در این فیلم منع قانونی ندارد اما باید با مسئولان هم صحبت می کردم تا بدانم بازی در یک فیلم هالیوودی تبعات بدی برای من نداشته باشد. در حال حاضر بازیگرانی مانند همایون ارشادی را در ایران داریم که آن ور آب ها هم مقابل دوربین می روند ولی چون طبق قوانین کشورمان قدم برمی دارند، هیچ مشکل قانونی پیدا نمی کنند. من هم تلاشم را می کنم که با رعایت قانون کشورم قدم بردارم تا بازی در این فیلم مشکلی برایم ایجاد نکند.

همکاری شما با این کمپانی بزرگ نهایی شده است؟

بله اما تنها نگرانی من این است که بازی در این کار، تداخلی با بازی در پروژه «معمای شاه» پیدا نکند.

و بعد از بازی در این فیلم، به ایران برمی گردید یا ممکن است آنجا بمانید؟

من اگر می خواستم در کشور دیگری زندگی کنم تا حالا حتما این کار را کرده بودم چون موقعیتش را هم داشتم و من سال ها به خاطر خانواده ام به آمریکا می رفتم و دوباره به کشورم برمی گشتم. من علاقه شدیدی به خاک ایران دارم.

شاید خودتان هم شنیده باشید که برخی شباهت شما به الویس را به خاطر عمل های زیبایی می دانند؛ آیا واقعا برای اینکه شبیه این چهره مشهور شوید، عمل زیبایی خاصی انجام داده اید؟

من فقط یک عمل زیبایی در چهره ام داشتم که آن هم عمل بینی بود. آن هم به خاطر این بود که بینی من چند بار شکسته بود و فرم بینی ام آزارم می داد، به همین خاطر ترجیح دادم که بینی ام را عمل کنم. من 16 ساله بودم که برای اولین بار به من گفتند فرم چهره ام شباهت زیادی به پریسلی دارد. آن روزها حتی نمی دانستم که او چه کسی است و زمانی که افراد بیشتری من را شبیه به او دانستند رفتم و درباره این بازیگر و خواننده تحقیق کردم و تازه در آن زمان بود که او را شناختم. پس از اینکه من به خاطر نزدیک شدن چهره ام به پریسلی زیر تیغ جراحی بروم کاملا منتفی است.

آیا عمل بیشتر به خاطر ورود به سینما بود؟

خیر، من سال ها قبل از ورود حرفه ای ام به سینما، بینی ام را عمل کردم.

فکر می کنید این شباهت که امروز باعث شده با کمپانی مشهوری مانند کمپانی برادران وارنر همکاری کنید، در بازیگر شدن تان هم دخیل بود؟

خیر، من خیلی از فیلم ها را بازی کردم که اصلا ربطی به شباهتم به این ستاره نداشت، برای مثال پروژه «کیف انگلیسی».

فیلم «عشق، نان، موتور 1000» اولین حضور شما در سینما بود و شما کاملا در این فیلم چهره تان نزدیک به الویس بود؟

بله این را قبول دارم که چند نقش به خاطر شباهت چهره ام رفتم اما اینکه به خاطر این شباهت وارد سینما شده باشم را قبول ندارم. در فیلم هایی مانند «عشق، نان، موتور 1000» یا «کلاغ پر» خود کارگردان از من می خواست که تیپ و گریمی اینگونه داشته باشم، می توانم بگویم آنها به خاطر شباهت چهره ام با پریسلی، من را انتخاب می کردند.

«الویس» از ایران می آید


این خبر در روزنامه ها و رسانه های خارج از کشور خیلی جنجال به پا کرد؛ انگار برای جهان مهم بود که چه کسی نقش الویس را بازی می کند مانند همان جنجالی که سر پروژه هیچکاک برپا شد که چه کسی می خواهد نقش هیچکاک را بازی کند. خودتان خواننده تیترهای روزنامه ها بوده اید؟

بله، خب برای کل دنیا مهم بود بدانند این بازیگر کیست و تیترهایی که می خواندم برایم خیلی جالب بود. برای مثال یکی از جالب ترین تیترهایی که خواندم این بود: «الویس از ایران می آید».

از بحث داغ همکاری شما با کمپانی برادران وارنر و باز لورمن که بگذریم به بحث کاری تان می رسیم، به نظر می رسد که این روزها خیلی درگیر حقوق و وکالت شده اید!

بله، چندی پیش تصمیم گرفتم در رشته «حقوق جزا» در دانشگاه تهران ادامه تحصیل بدهم. البته پدرم هم دکترای حقوق داشت، در حال حاضر هم من موسسه خودم را دارم. موسسه حقوقی نواب صفوی که حدود 60 تا 70 وکیل در این موسسه کار می کنند.

پرونده هایی که خودتان وکالت آنها را به عهده می گیرید بیشتر پرونده های هنرمندان و چهره هاست؟

بیشتر کسانی که می شنوند من وکالت می کنم همین حدس را می زنند در حالی که اینطور نیست حتی زمانی که هر دو طرف پرونده سینمایی باشند، من پرونده را پیگیری نمی کنم و سعی می کنم کدخدامنشانه مسئله را حل کنم.

بیشتر روی چه پرونده هایی کار می کنید؟

کیفری. این روزها هم بیشتر درگیر پرونده های کلاهبرداری هستم.

برنامه آینده تان چیست؟

اخذ مدرک دکترای حقوق و قدم برداشتن برای اجرای عدالت. (خاطره علی نسب/ همشهری سرنخ)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها