فارغ التحصیلان دانشگاه شریف موفق به تولید نانو مواد معطری شدند که با استفاده از این عطر های نانویی در الیاف و منسوجات، عطر به مدت طولانی در منسوجات باقی می ماند.
کد خبر: ۷۳۵۰۰۸
عطرهای نانویی با ماندگاری بالا در ایران تولید شد

سروش رستگار، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف گفت: اکنون توانسته ایم نانو مواد معطری تولید کنیم، که ماندگاری بالایی بر روی منسوجات دارند و با استفاده از آن می توان لباس و یا هر منسوجات دیگری را به مدت طولانی خوشبو نگه داشت.

وی با بیان اینکه درخسان ها عامل ماندگاری مواد معطر هستند، افزود: در ساخت نانو مواد معطر، از پایه درخسان ها استفاده شده چراکه درخسان، منجر به انتشار بو و ماندگاری بالا می شوند و به همین دلیل است که به این مواد، نانو مواد معطر گفته می شود.

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف در خصوص درخسان ها توضیح داد و افزود: درخسان ها ترکیباتی شاخه ای در مقیاس نانو، چندلایه و حفره دار هستند که در ترکیبات نانو مواد معطر به کار می روند. به طوریکه نانو مواد در داخل حفره های درخسان ها قرار می گیرند و می توان گفت که این حفره ها منجر به جذب عطر و انتشار بو در زمان طولانی خواهد شد. درخسان ها در آزمایشگاه ساخته می شوند.

به گفته رستگار، با استفاده از نانو مواد معطر بر روی منسوجات، جانمازو مواردی از این دست، ماندگاری عطر های نانویی حتی یک سال بیشتر دوام خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر درخسان از اسانس ها و ترکیبات خاص دیگری در ساخت نانو مواد معطر استفاده شده اند، افزود: این عطرها نانویی هستند و تاییدیه های خود را لحاظ بهداشتی از دانشگاه تهران گرفته است.

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف گفت: عطرهای معمولی با پخش شدن سریع در فضا از روی لباس می پرند و عاملی وجود ندارد که این عطر را در خود نگه دارد ولی در نانو مواد معطر خاصیتی وجود دارد که عطررا در درون خود نگه می دارند.

رستگار با توضیح اینکه ایده ساخت نانو مواد معطر کاملا ایرانی بوده، افزود: نانو مواد معطر مخصوص منسوجات است که با استفاده از فناوری نانو ساخته شده و اکنون به تولید انبوه رسیده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها