مقایسه تبلت‌ جدید آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3

کـــــدام آیپـد جدید بهتراست؟

به دلیل تنوع آیپد‌های قدیمی و جدیدی که در بازار موجود است، انتخاب و خرید تبلت با قیمت مناسب و مطابق با نیاز و اندازه دست بسیار دشوار است. بتازگی شرکت اپل دو مدل جدید آیپد ایر2 و مینی3 را نیز معرفی کرده که ورود آنها به بازار بر سردرگمی کاربران برای انتخاب این تبلت‌ها می‌افزاید.
کد خبر: ۷۳۴۴۷۶
کـــــدام آیپـد جدید بهتراست؟
به دلیل تنوع آیپد‌های قدیمی و جدیدی که در بازار موجود است، انتخاب و خرید تبلت با قیمت مناسب و مطابق با نیاز و اندازه دست بسیار دشوار است. بتازگی شرکت اپل دو مدل جدید آیپد ایر2 و مینی3 را نیز معرفی کرده که ورود آنها به بازار بر سردرگمی کاربران برای انتخاب این تبلت‌ها می‌افزاید.
از این‌رو می‌خواهیم پیش از راهیابی دو مدل جدید آیپد به بازار با مقایسه آنها با یکدیگر و همچنین مدل‌های قدیمی‌شان، شما را با مشخصات جدید این تبلت‌ها آشنا کرده که آیپد مناسبی انتخاب کنید.

آیپدایر2

قابلیت‌های ایر2 شامل تاچ‌آیدی اپل، حسگر اثر انگشت و ضخامتی به باریکی 1.6 میلی‌متر است که بنا بر ادعای اپل به ساخت باریک‌ترین تبلت دنیا منجر شده است. این رایانه لوحه‌ای 437 گرم وزن دارد (وزن نوع سیمکارت خور آن 444 گرم است) که 32 گرم کمتر از آیپد ایر اصلی (اول) است. قیمت حدودی مدل وای ـ فای 16 گیگابایتی آن 1.5میلیون تومان، مدل 64 گیگابایتی 1.8 میلیون تومان و مدل 128 گیگابایتی آن 2.1 میلیون تومان تعیین شده است البته مدل‌های سیمکارت‌خور حدود 1.900 میلیون تومان برای مدل 16 گیگابایتی، 2/2 میلیون تومان برای مدل 64گیگابایتی و 2.5 میلیون تومان برای مدل 128 گیگابایتی قیمت دارد.

گرافیک ایر2 به لطف پردازنده جدید A8X شخصی‌سازی شده‌اش، ارتقای اساسی یافته‌است. براساس گفته‌های دست‌اندرکاران اپل، تراشه جدید، ‌از دومین نسل معماری 64 بیتی بهره‌برده و سه میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده که از بسیاری جهات با تراشه A8 آیفون6 مقایسه می‌شود. پردازنده‌ نسل جدید 40 درصد سریع‌تر است، در حالی که سرعت واحد پردازشگر گرافیکی 2.5 برابر افزایش یافته است.

از آنجا که این روزها بازیخورها هر روز بیشتر در بازی‌ با تبلت‌ها غرق می‌شوند، این جزئیات سخت‌افزاری بیش از همه آنها را هیجان‌زده کرده است. این رایانه لوحه‌ای بسیار باریک‌تر از آیپدایر سال قبل است و از فشرده‌ساز M8 موشن که پیشتر در آیفون6 و آیفون6 پلاس مشاهده شده، بهره می‌برد. تراشه مخصوص آن از قابلیت ردگیری حرکت‌ها، کالیبره کردن حسگرها و اندازه‌گیری فشار هوا برخوردار است.

با توجه به این‌که انتظار نمی‌رود کاربران به این زودی‌ها از عکسبرداری با دوربین آیپد‌ها دست بکشند، دوربین آیسایت‌ایر2 با قدرت هشت مگاپیکسلی خود از دوربین پنج مگاپیکسلی ایر بالاتر است که حالت عکسبرداری انفجاری آن را به ثبت تعداد زیادی تصویر پشت سر هم در کسری از ثانیه قادر می‌کند. همچنین دوربین پشتی ایر2 حالت‌های تایم ـ لپس، حرکت آهسته و ضبط ویدئوی 1080P را پشتیبانی می‌کند. دوربین جدید فیس‌تایم نیز از قافله تغییرات عقب نمانده و به قابلیت عکسبرداری انفجاری سلفی یا عکسبرداری از خود و تشخیص چهره بهبود یافته، مجهز شده است.

نسل جدید این تبلت با ادعای افزایش سرعت 8.2 برابری و پشتیبانی از ac802.11 وای ـ فای پرسرعت‌تری را ارائه می‌کند. تبلت جدید بر بستر سیستم‌عامل iOS 8.1 می‌تازد که از سیستم جدید اپل نیز پشتیبانی می‌کند. از آنجا که تراشه ارتباط نزدیک میدانی یا NFC در آن تعبیه نشده، استفاده از آن در پرداخت‌های عادی روزمره کاربران دیده نخواهد شد؛ در عوض در خرید‌های داخلی برنامک‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اپل از کاهش فوق‌العاده انعکاس و درخشش نور روی بدنه این دستگاه به‌وسیله تغییراتی که در روش‌های تولید آن ایجادشده، صحبت کرده که شامل کاهش فاصله میان قطعات سخت‌افزاری مختلف آن می‌شود و نتیجه‌اش کاهش مقدار فضایی است که نور از آن عبور می‌کند. این ویژگی به‌صورت قابل ملاحظه‌ای از میزان درخشش و انعکاس نور از بدنه آیپد هنگام استفاده در زیر نور مستقیم آفتاب ‌می‌کاهد. همچنین صفحه‌نمایش آن به پوشش ضدانعکاس نور مجهز شده است.

به نظر می‌رسد اپل این بار همه جوانب مورد انتظار برای ارتقای آیپدایر را مورد توجه قرار داده که از همه آنها هیجان‌انگیزتر، تراشه A8X است. باید گفت این ارتقای عالی بر توانایی‌های گرافیکی در اجرای بازی‌ها افزوده و سرعت و کارایی آن را فوق‌العاده بالا برده است. اگر تابه‌حال هیچ‌یک از محصولات اپل نتوانسته‌اند نظر شما را به خود جلب کند، شاید آیپد‌ایر2 نیز موفق نشود نظر شما را تغییر دهد، اما اگر به گجت‌های ساخت اپل علاقه‌مند هستید، به نظر می‌رسد این بار ایر2 توانسته مزیت‌های ملموسی را نسبت به تبلت‌های دیگر به کاربران ارائه کند.

آیپد مینی3

اپل بتازگی تبلت جدید آیپدمینی3 خود را نیز به کاربران معرفی کرده است. برخلاف آیپد‌ایر2، مینی‌3 نسبت به نسل پیشین خود از حداقل بهینه‌سازی و ارتقای ممکن بهره برده است. اسکنر تشخیص اثر انگشت تعبیه شده در داخل دکمه خانه آن را می‌توان به‌عنوان تنها ارتقای قابل ذکر این مدل آیپد مینی(که درست مشابه آن در آیفون‌های جدید اتفاق افتاده است) عنوان کرد. بعلاوه می‌توان افزایش ایمنی خود دستگاه را نیز نام برد. حسگر مینی3 آن را قادر می‌سازد از قابلیت کار با سیستم پرداخت اپل، یعنی همان خدمات پرداخت همراه این شرکت برخوردار شود. البته عده کمی از کاربران، تبلت خود را مانند تلفن همراه هوشمندشان به همه جا می‌برند، اما به‌هرصورت حمل مینی‌3 نسبت به آیپد‌ایر2 به مراتب راحت‌تر بوده و استفاده از سیستم پرداخت اپل با آن عملی‌تر است.

قیمت‌گذاری مینی3 بیشتر با قیمت تبلت‌های کوچک دیگر تطابق داشته و ارزان‌تر از قیمت نسل پیشین در ابتدای معرفی به بازار است. قیمت حدودی مدل وای ـ فای با ظرفیت‌های مختلف به این شرح است: 16 گیگابایتی 1.2 میلیون تومان، 64 گیگابایتی 1.5 میلیون تومان و 128 گیگابایتی 1.8 میلیون تومان. اگر بخواهیم انواع دارای قابلیت اتصال‌پذیری بیشتر را انتخاب کنیم، قیمت‌های آنها به این صورت است: 16 گیگابایتی 1.6 میلیون تومان، 64 گیگابایتی 1.9 میلیون تومان و 128 گیگابایتی 2/2 میلیون تومان.

آیپد‌مینی3 بسیاری از بهینه‌‌سازی‌های انجام گرفته روی آیپدایر2 را کم دارد که شامل ضخامت کم، پردازنده ارتقایافته A8X و دوربین هشت مگاپیکسلی ایر2 است. همچنین صفحه‌نمایش آن از پوشش ضدانعکاس و پوشش ورقه‌ای جنجالی ایر2 بی‌بهره‌ است. در واقع اگر ویژگی اسکنر تشخیص اثرانگشت و گزینه انتخابی رنگ طلایی آن را کنار بگذاریم، آیپدمینی3 هیچ فرقی با مینی2 ندارد. صفحه‌نمایش مینی3 نیز از نوع رتینا با مشخصات 9.7 اینچی و نسبت قاب تصویر 4:3 با وضوح تصویر 2048 در 1536 پیکسل و غلظت پیکسلی تصویری 236 پیکسل بر هر اینچ بوده که بسیار خوب است اما به غلظت تصویری 359 پیکسل بر اینچ گلکسی‌تب‌اس سامسونگ نمی‌رسد.

اندازه ابعاد مدل قدیمی و جدید مینی با قطر 29.0 اینچ که کمی از قطر 24.0 اینچ آیپدایر2 کمتر است، درست مشابه هم هستند. هر دو مدل پردازنده مشابهی دارند، دوربین پشتی و رویی آنها درست مثل هم بوده و وای ـ فای802.11n و دوام شارژدهی باتریشان مشابه هم است. در اولین نگاه به‌نظر می‌رسد پرداخت 300 هزار تومان برای اسکنر تشخیص اثر انگشت که اپل داخل آیپدمینی3 گذاشته بسیار زیاد است و مدل بدون تاچ آیدی 299 دلاری انتخاب معقول‌تری است.

نکته: قیمت‌های ذکر شده تبلت‌های جدید اپل، قیمت جهانی آنها بوده و ممکن است در نقاط مختلف جهان متفاوت باشد.

جواد ودودزاده
ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها