یک نوزاد کوچولو می‌تواند زندگی‌تان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست.اگر می‌خواهید صاحب فرزند شوید، هر هفته با ما همراه باشید. از اولین گام تا تولد فرزندتان باشما خواهیم بود.
کد خبر: ۷۳۱۱۵۹
یک زایمان، 2 نوزاد

جام جم سرا:آمارها نشان می‌دهد از هر 32 بارداری، یکی به حاملگی دوقلویی منجر می‌شود. هر چند احتمال به وجود آمدن دوقلوهای همسان ثابت است اما عوامل متعددی وجود دارد که احتمال به وجود آمدن دوقلوهای غیرهمسان را افزایش می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به وراثت اشاره کرد.

در واقع احتمال دوقلوزایی غیرهمسان به ‌طور موروثی در خانواده منتقل می‌شود. مثلا اگر شما خودتان دوقلو بوده‌اید یا اگر به دنیا آمدن دوقلوها در خانواده شما بویژه خانواده مادری رایج است، احتمال این‌که صاحب دوقلو شوید بیشتر خواهد شد.

همچنین هر چه سن مادر و تعداد حاملگی‌های قبلی بیشتر باشد، احتمال دوقلویی هم افزایش می‌یابد.

جالب است بدانید احتمال بارداری دوقلویی در خانم‌های بلند قد و با استخوان‌بندی متوسط تا درشت بیشتر است.

به‌طور کلی داروهای درمان ناباروری یا روش‌های کمکی بارداری تا حد زیادی احتمال دو یا چندقلو حامله‌شدن زنان را افزایش می‌دهند، اما کم نیستند خانواده‌هایی که به طور طبیعی بچه‌دار می‌شوند ولی خودشان ترجیح می‌دهند فرزندشان دوقلو باشد و از روش‌های کمک بارداری کمک می‌گیرند؛ هر چند کمتر پزشکی این خواسته را می‌پذیرد چون برخلاف ظاهر ماجرا که دوقلو داشتن جالب و شگفت‌انگیز است و برای خیلی از خانواده‌ها مزیت است، اما این بارداری‌ها پرخطر محسوب می‌شوند.

به عبارت دیگر، خانم‌هایی که بارداری دوقلویی یا چندقلویی را تجربه می‌کنند، به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند تا دوران حاملگی را به سلامت طی کنند. به عنوان مثال در معرض پارگی زودرس کیسه آب و زایمان زودرس هستند و به همین دلیل هم باید از انجام فعالیت‌های سنگین و ایستادن به مدت طولانی بپرهیزند.

در عین حال ناراحتی‌های تنفسی به واسطه زایمان زودرس باعث می‌شود تا نوزادان مدتی را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نگهداری شوند و حتی سلامتشان به خطر بیفتد.

از طرفی وزن کم نوزاد هنگام تولد، فشار خون بالای مادر در دوران حاملگی، افزایش احتمال بروز دیابت بارداری، کاهش احتمال زایمان طبیعی و ریسک بالای سزارین از جمله خطرات دوقلو یا چند قلو باردار شدن است.

یادتان باشد بارداری دوقلو یا چندقلویی نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد، پس چکاپ‌های دوره‌ای منظم را نادیده نگیرید. مقدار کالری دریافتی روزانه‌تان باید بیشتر از مادرانی باشد که فقط یک جنین در شکم دارند. مقدار آهن دریافتی تان نیز باید بیشتر شود چون احتمال تولد نوزادان کم خون در حاملگی‌های دو قلویی کم نیست. حواستان به افزایش وزن هم باید باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها