بازرس ویژه بازسازی افغانستان در گزارش اکتبر خود اعلام کرد که با وجود صرف 7.6 میلیارد دلار از منابع مالیات‌دهندگان آمریکایی برای مقابله با موادمخدر، میزان تولید تریاک افغانستان در سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است.
کد خبر: ۷۳۰۵۷۰

به گزارش تسنیم و به نقل از ریانووستی و جان اف سوپکو، بازرس ویژه بازسازی افغانستان با اشاره به آمارهای دفتر جرم و موادمخدر سازمان ملل افزود: ارزش تریاک و دیگر موادمخدر تولید شده در افغانستان در حالی سال 2013 میلادی به بیش از سه میلیارد دلار رسیده است که این رقم در سال 2012 میلادی به دو میلیارد دلار رسیده بود که این مساله نشانگر رشد 50 درصدی تولید موادمخدر در افغانستان فقط در یک سال است.

سوپکو در نشست استماع سنای آمریکا در ژانویه 2013 میلادی هشدار داده بود که افزایش چشمگیر کشت و تولید تریاک در افغانستان موجب از بین رفتن هزینه ده میلیارد دلاری دولت آمریکا برای مقابله با موادمخدر در افغانستان از سال 2002 میلادی تاکنون خواهد شد. آمریکا از سال 2002 تاکنون هفت میلیارد دلار برای برنامه مقابله با موادمخدر و سه میلیارد دلار نیز برای تثبیت وضع کشاورزی افغانستان هزینه کرده است.

در همین حال سرپرست وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان از سیاست آمریکا و کشورهای غربی در مبارزه با موادمخدر انتقاد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مبارز راشدی گفت: اگر آمریکا و کشورهای غربی سیاست مبارزه با موادمخدر را تغییر ندهند،‌ نه‌فقط وضع موادمخدر تغییر نمی‌کند، که بدتر نیز خواهد شد. وی تاکیدکرد: دولت افغانستان و کشورهای غربی برای از بین بردن کشت تریاک در این کشور اراده قوی نداشتند.

سرپرست مبارزه با موادمخدر افغانستان، دستاوردهای مبارزه با موادمخدر را ناچیز دانست و گفت: دولت افغانستان باید کشتزارهای خشخاش را سمپاشی هوایی کند.

براساس گزارش اداره بازرسی و نظارت بر کمک‌های آمریکا، افزایش کشت خشخاش در افغانستان سبب افزایش فساد،‌ تامین منابع مالی گروه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی شده است. سیاست‌های آمریکا و غرب، افزایش بهای موادمخدر، نیروی کار متخصص و ارزان و حاصلخیزی اراضی جنوب افغانستان، مهم‌ترین دلایل افزایش کشت خشخاش در افغانستان اعلام شده است. اداره بازرسی آمریکا تصریح کرد: افغانستان همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده موادمخدر جهان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها