ملاله یوسف‌ زی نوجوان پاکستانی در گفتگو با شبکه ان بی سی خطاب به باراک اوباما خواستار توقف ارسال تسلیحات آمریکا به دیگر کشورها شد و گفت رئیس جمهوری ایالات متحده می توانست دنیا را با فرستادن کتاب به جای سلاح به دیگر کشورها تغییر دهد.
کد خبر: ۷۳۰۵۲۶
ملاله: اوباما به جای سلاح کتاب صادر کند

ملاله 17 ساله دو سال پیش در مسیر خانه به مدرسه مورد حمله شبه نظامیان قرار گرفته و از ناحیه سر مجروح شد. وی برای مداوا به اروپا منتقل شد و اکنون نیز در لندن به سر می برد. هر چند گروه های سیاسی از اعطای نوبل صلح به یک شهروند پاکستان استقبال کرده اند اما گروه های تندرو مانند طالبان این اقدام را معنادار خوانده و به باد انتقاد گرفته اند.

ملاله یوسف زی نوجوان پاکستانی که پیشتر مورد حمله طالبان قرار گرفته بود، بار دیگر تهدید به مرگ شده است. این تهدید ساعاتی پس از اعلام اسامی برندگان نوبل صلح که در میان آنها نام ملاله نیز دیده می شود، انجام گرفت.

بر این اساس گروهی از شبه نظامیان طالبان موسوم به جماعت الاحرار با انتشار خبری در توییتر اقدام غرب در اعطا کردن نوبل صلح به این نوجوان را نمایشی و تبلیغاتی دانسته و از انتقام گیری از بانیان و عوامل آن خبر داده است. این گروه از طالبان در ماه آگوست با جدایی از گروه "تحریک طالبان" موجودیت خود را اعلام کرد.

خبر دیگر اینکه ادامه تظاهرات ضد دولتی در شهرهای بزرگ، هشدار دهلی به اسلام آباد در صورت ادامه نقض آتش‌ بس در کشمیر و انتقاد ملاله، فعال حقوق بشر برجسته پاکستانی از سیاست خارجی اوباما از جمله تحولات پاکستان به شمار می رود.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که طاهر القادری رهبر حزب جنبش مردمی پاکستان که یکی از دو حزب مخالف دولت بوده و خواستار استعفای نخست وزیر شده بود به تظاهرات 65 روزه خود در پایتخت پایان داد که از این رویداد می توان به عنوان برداشتن گامی مهم در جهت پایان بحران سیاسی در این کشور یاد کرد.

طاهر القادری با وجود آنکه از پایان تظاهرات دو ماهه در پایتخت پاکستان خبر داد، در عین حال گزارشها را درباره ادامه تظاهرات ضد دولتی در شماری از شهرهای بزرگ رد نکرد.

پس از آنکه قادری از پایان تظاهرات در اسلام آباد خبر داد، هزاران نفر از معترضان کمپ های خود را در پایتخت جمع کرده، یکدیگر را در آغوش گرفتند و با یکدیگر خداحافظی کردند.

بر این اساس قادری و عمران خان تظاهرات دهها هزار از مردم پاکستان را که با هدف برکناری نخست وزیر از روز 14 آگوست در لاهور در شرق این کشور آغاز شد، سازماندهی کردند.

معترضان چندین ماه است که مقابل ساختمان پارلمان پاکستان تجمع کرده و خواستار استعفای نواز شریف شده و تاکید کردند وی با تقلب به قدرت رسیده است.

دولت پاکستان نیز ضمن استقبال از تصمیم القادری برای پایان دادن به تحصن ها در پایتخت خواستار پایان تظاهراتی شد که از سوی عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف سازماندهی شده است و تاکنون در جریان درگیری تظاهرات کنندگان با پلیس سه نفر کشته شدند.

این درحالیست که عمران خان بر ادامه تظاهرات ضددولتی تا زمان برکناری نواز شریف تاکید کرده و خواستار اعلام فهرست دارایی های نخست وزیر پاکستان در داخل و خارج از کشور شده است.

خبر دیگر اینکه "آرون جیتلی" وزیر دفاع هند ضمن هشدار به پاکستان در صورت ادامه نقض آتش‌ بس در مرز کشمیر اعلام کرد که اسلام آباد باید پیامدهای این اقدام را در نظر بگیرد.

وی در عین حال با اشاره به آمادگی هند برای انجام گفتگوهای مسالمت آمیز با پاکستان به منظور حل اختلافات خواستار توقف اقدامات تحریک آمیز اسلام آباد شد و گفت پاکستان باید از شرایط موجود برای مذاکره و خنثی کردن تهدیدها استفاده کند. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها