سیامک عزمی در گالری والی، آثاری انتقادی را به نمایش درآورده است

روایت جهان مصرف‌زده در 8 تابلو

سیامک عزمی ـ که امثال و قصص قرآن کریم شامل ۴۶ تابلو رنگ روغن را سال ۱۳۷۸ کار کرده ـ تازه‌ترین آثارش را به نمایش گذاشته است. آثار جدید سیامک عزمی در ظاهری شیک و چشمنواز، رویکردی انتقادی به دنیای معاصر دارد که در آن انسانیت رنگ باخته و جهانی در حد بازیچه گرفتار جنگ‌های بی‌پایان است. نمایشگاه «دنیای ما» عنوان این مجموعه جالب توجه است که این روزها در گالری والی برپا شده است. عزمی با هشت تابلوی بزرگ رنگ و روغن، وسعتی پهن از جهان را روی بوم‌هایش خلق کرده و شخصیت‌های آثارش را به شخصیت‌های کارتونی تقلیل داده که در جنب و جوش سرگرم هستند.
کد خبر: ۷۲۹۶۲۵

عزمی درباره این نمایشگاه می‌گوید: این مجموعه نگاهی است به پدیده‌هایی که امروزه در دنیای ما می‌گذرد و یک تحلیل انتقادی نسبت به آنها انجام داده است. در این کارها از پرسوناژ عروسک و اسباب بازی استفاده شده است.

او در ادامه چنین بیان می‌دارد: دنیای ما به سوی بازی و بازیگری و بازیچه شدن می‌رود و پرطرفدارترین چیزها در دنیای فعلی آنهایی هستند که چاشنی بازی در آنها وجود داشته باشد. این بازی در همه پدیده‌ها از سیاست تا روابط اجتماعی تزریق شده است. بازی و بازیچه بودن انسانی که از ماهیت اصلی خود دور شده و در وادی بازی افتاده است در این کارها نشان داده می‌شود.

عزمی با اشاره به این‌که در این تابلوها فیگور انسان وجود ندارد، می‌گوید: اسباب‌بازی‌ها در این آثار نمادی از انسان معاصر هستند که سخت درگیر بازی است و به همین دلیل ابعاد انسانی وجود خود را فراموش کرده است. در واقع این اسباب بازی‌ها ما آدم‌هایی هستیم که بشدت جذب بازی شده‌ایم. او با بیان این‌که چند سال است در کارهای خود به موضوع عروسک می‌پردازد، چنین عنوان می‌کند: در سه چهار سال اخیر با موضوع عروسک کار می‌کنم، اما صریح‌ترین نوع انتقاد از وضعیت انسان معاصر در این مجموعه شکل گرفته است. در کارهای قبلی بیان رمزآمیزی وجود داشت، اما کارهای این مجموعه با صراحت انتقادات خود را بیان می‌کند.

مجموعه دنیای ما که از روز جمعه گذشته روی دیوار گالری والی رفته است، ادامه روندی است که به «تکفیر تاریکی» و « تکثیر نور» در هنر می‌پردازد و ارجاعی مستقیم به ماهیت دو سویه انسان دارد.

شکل و فکر این مجموعه در مرزی میان واقعیت و معنا به یک تحلیل انتقادی از پدیده‌های دنیای امروز ختم می‌شود. اشیا و اسباب بازی‌ها در یک چیدمان مفهومی، بیانگر سیر نزول و استحاله مقام انسان به یک شیء بازیگر و بازیچه مانند است که در یک بازی بیهوده، پر از رنج و جنگ و اضطراب گرفتار شده است. سقوطی ادامه‌دار از مقام آسمانی در دنیای دو بعدی تولید و مصرف که محتاج ابعاد دیگری است. مجموعه دنیای ما تلخندی است به پدیده‌ها و شرایط دنیای معاصری که در آن زیست می‌کنیم. تطابق و تناسب مفهومی هر رنگ با فرم مربوط به خود، به شکل آگاهانه‌ای اشاره به لایه‌های عمیق‌تری از صورت ظاهری آثار دارد. رنگ‌ها و فرم‌ها نشانه‌هایی هستند که از سطحی شدن حکایت می‌کنند.

سیامک عزمی پروژه قیامت (شامل ۱۱۰ تابلوی رنگ روغن با موضوع سیر انسان از سکرات موت تا سرای آخرت طی سال‌های ۱۳۸۷ تا 1388) و برگزاری بیش از ۲۰ نمایشگاه از آثار مذکور را به انجام رسانده است. خلق 40 اثر با موضوع سیر معنوی انسان از ظلمات تا نور، تالیف و چاپ کتاب «چهل اثر»، ساخت ویدئو آرت چهل، شرکت در اکسپوی آرت چین، نمایشگاه انفرادی در ونیز و آنکارا و... از دیگر مواردی است که در کارنامه هنری او به ثبت رسیده است.

نمایشگاه دنیای ما تا نهم آبان ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان به دیدن این آثار می‌توانند به گالری والی در میدان ونک، خیابان شهید خدامی مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها