علائمی که آلزایمر خود را با آن‌ها نشان می‌دهد

یادم تو را فراموش!

اگرچه علل و فاکتورهای ایجاد بیماری آلزایمر هنوز هم بخوبی شناخته نشده است، با این حال، باید دانست که «آلزایمر» نوعی بیماری مغزی است و به هیچ عنوان جزو روند طبیعی پیری محسوب نمی‌شود.
کد خبر: ۷۲۹۴۹۸
«آلزایمر» جزو روند طبیعی پیری نیست

جام جم سرا: این بیماری در اثر تشکیل یک سری پروتیین‌های دارای فسفر در مغز ایجاد شده که این پروتیین‌ها موجب تحلیل مغز و مراکز حافظه مغزی می‌شوند. هنوز عامل و علت تشکیل این پروتیین‌ها در مغز کشف نشده است.

اختلال در حافظه، هوشیاری، مکان‌یابی، حل مسأله و تمرکز و توجه ازجمله علایم بارز بیماری آلزایمر است. در مراحل ابتدایی بیماری، اصلی‌ترین منطقه مغزی یعنی حافظه دچار آسیب خواهد شد که این تضعیف حافظه به ترتیب از حافظه کوتاه‌مدت شروع شده و سپس به حافظه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز خواهد رسید. متاسفانه با تشدید و پیشرفت بیماری در کنار فراموشی علایم دیگری ازجمله اختلالات حرکتی و مهارتی، مکان‌یابی و نیز توهمات بینایی و شنوایی در فرد بیمار ظاهر می‌شود.
در مراحل پیشرفته بیماری، بیمار حتی قادر به انجام کارهای شخصی و روزانه خود ازجمله حمام رفتن نخواهد بود و این امکان وجود دارد که فرد به دلیل توهمات بینایی و شنوایی خود به اطرافیان بدبین شود.

درخصوص اعتقاد برخی که آلزایمر را جزو روند طبیعی پیری می‌دانند، باید گفت این تفکر کاملا اشتباه بوده و این‌گونه نیست که هر فردی در دوران پیری به آلزایمر مبتلا شود. ژنتیک، ضربه به سر و برخی عفونت‌ها در ایجاد این بیماری موثر‌‌ند.
این بیماری عموما از ٥٠ تا ٦٠‌سال به بالا بروز پیدا می‌کند و بندرت موردی است که فرد تا پیش از ٥٠ سالگی به آلزایمر مبتلا شده باشد.
در موارد غیردارویی افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید تا حد امکان از سموم محیطی دوری کرده و تغذیه سالمی داشته باشند.
در مجموع داشتن زندگی سالم همراه با تغذیه مناسب و عدم ضربه به سر می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند. همچنین افزایش فعالیت‌های فکری و مغزی در جهت پیشگیری از آلزایمر موثر است.
با انجام فعالیت‌های مغزی و فکری پتانسیل مغز بالاتر رفته و مسیرهای عصبی بیشتری در مغز فعال می‌شود. برخی جوانان با علایم کمی حافظه و عدم تمرکز به پزشک مراجعه کرده و نگرانی خود را از این‌که در شرف ابتلا به آلزایمر هستند، ابراز می‌کنند. اغلب این افراد مبتلا به اختلال شایع اختلال تمرکز و توجه بوده که این اختلال در پی برخی مشکلات روحی یا استرس و مشکلات محیط زندگی یا استرس ناشی از برخی بیماری‌های جسمی بروز پیدا می‌کند. اضطراب و استرس ناشی از محیط زندگی یا محیط کار موجب می‌شود تا اطلاعات به صورت مناسب در مغز ثبت و بارگیری نشود.
این اختلال تنها عملکرد سلول‌های مغزی را با مشکل مواجه کرده و برخلاف آلزایمر سلول‌های مغزی از بین نمی‌رود و به راحتی و با مراجعه به مشاور قابل درمان است.
بیماری آلزایمر درمان ندارد، اما با تشخیص زودهنگام بیماری می‌توان از برخی داروها در جهت کاهش روند پیشرفت بیماری استفاده کرد. (دکتر وحید فرنیا - روانپزشک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها