امسال معاونت صدای رسانه ملی، دوازدهمین دوره اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی را با حضور بیش از 850 مهمان داخلی و خارجی در استان خوزستان و شهر اهواز برگزار کرد.
کد خبر: ۷۲۸۹۳۸

این اجلاس در هر دوره با کیفیت بهتر نسبت به دوره‌های قبل برگزار می‌شود و مهمانان بین‌المللی از کشورهای دیگر حضور پررنگ‌تری در آن پیدا می‌کنند و امسال این اجلاس میزبان 96 مهمان از 22 کشور بود.

یکی از نکات حاشیه‌ای و جالب این اجلاس حضور آنتوان بارا از کویت بود. او یک مداح مسیحی بود و از این‌که توانسته بود در این اجلاس به عنوان نویسنده و روزنامه‌نگار حضور داشته باشد خوشحال بود، حتی در نشستی که با معاون صدا داشت، تاکید کرد که علاقه‌مند بوده پسر یازده ساله‌اش یوسف هم در این مراسم حضور داشته باشد، اما از آنجایی که مدرسه می‌رفت این امکان برایش میسر نبود.

او خطاب به مهمانان حاضر اعلام کرد که پسرش به عنوان جوان‌ترین مدیحه‌سرای پیامبر اکرم (ص) شناخته شده است.یکی دیگر از اتفاقات خوب این اجلاس مربوط به ثبت ملی آیین‌های عزاداری استان‌ برگزارکننده اجلاس پیرغلامان حسینی است.

معاونت صدای رسانه ملی از دوره هشتم برپایی این اجلاس که در بوشهر برگزار شده بود، تصمیم گرفت علاوه بر تجلیل از مداحان و پیرغلامان و ابطال تمبر با حضور مسئولان میراث فرهنگی هر شهری که میزبان پیرغلامان حسینی می‌شود، یکی از آیین‌های مذهبی همان شهر را ثبت ملی کند. به همین دلیل در دوره هشتم مراسم نوحه‌سرایی بخشو ثبت شد.

مراسم آیین سقایی در دوره نهم که استان همدان میزبان بود به جمع آثار ملی ملحق شد. مراسم تشت‌گذاری هم در دوره دهم از استان اردبیل به ثبت رسید و سال گذشته هم مراسم طوق‌بندان استان گلستان به ثبت ملی رسید. امسال هم قرعه به شهر اهواز افتاد و مراسم نوحه‌‌سرایی سه سنگ شهرستان بهبهان به ثبت رسید.

در اختتامیه اجلاس با حضور رئیس سازمان صداوسیما، معاون صدا، استاندار، پیرغلامان و مردم مراسم سه سنگ در مصلای شهر اهواز برگزار و ثبت ملی شد.از دیگر نکات حاشیه‌ای این اجلاس رقابت میان استان‌های لرستان و فارس برای میزبانی سیزدهمین دوره اجلاس پیرغلامان حسینی است که در این باره شاعران هر استان با یکدیگر رقابت کرده و اشعاری در ارتباط با میزبانی سال آینده می‌سرایند.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها