جام‌جم در روز دریای خزر، از وضع‌ یکی از ارزشمندترین گونه‌های ‌جانوری کشور گزارش می‌دهد:

مطالعه فوک‌ها به خرج هلندی‌ها

مسئول پروژه حفاظت از فوک خزری در استان گلستان وضع این گونه جانوری را نگران‌کننده دانست وگفت: امسال در ساحل گیلان شاهد تلف‌شدن چهار قلاده فوک خزری بودیم که احتمال‌های متعددی برای وقوع این اتفاق وجود دارد.
کد خبر: ۷۲۸۸۳۵

امیر صیاد شیرازی در گفت‌وگو با مهر افزود: چند احتمال در این مورد وجود دارد که نیاز به بررسی و پژوهش‌های دقیق‌تری داریم، احتمال اول این‌که بیماری ویروسی «دیس تمپر» در بین فوک‌های خزری شیوع پیدا کرده باشد.

وی گفت: احتمال دیگری هم مطرح است که همزمان با شیوع آنفلوآنزای پرندگان در غرب اروپا و به لحاظ مشترک و مسری بودن آن بین فوک‌ها این بیماری عامل مرگ آنها باشد، هر چند هنوز نشانه‌ای مبنی بر درگیری و ابتلای این موجودات با این بیماری‌ها مشاهده نشده است.

وی در مورد این‌که آیا آلودگی آب دریای خزر می‌تواندعامل مرگ این فوک‌ها باشد افزود: بعید می‌دانم این عامل باعث شده باشد، چون آلودگی آنچنان شدیدی در ساحل ایران نداشتیم اما آلودگی در درازمدت موجب ضعف سیستم ایمنی و حساسیت بیشتر این جانور نسبت به بیماری‌های مختلف می‌شود، ولی نمی‌تواند موجب مرگ ناگهانی این تعداد فوک آن هم همزمان بشود. باید لاشه‌ها را در ارتباط با این موضوع بررسی کنیم.

مسئول پروژه حفاظت از فوک در استان گلستان همچنین از نجات یک فوک خزری از دام صیادان خبر داد. وی افزود: این فوک در 300 متری نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان حوالی پاسگاه مرزی مختومقلی واقع در منطقه حفاظت شده گمیشان در دادم تور صیادان ماهیان خاویاری گرفتار شده بود . وی گفت: این حیوان دارای جنسیت نر بوده و حدود 12سال دارد و خوشبختانه از نظر وضع جسمانی بسیار سالم است که بعد از انجام معاینات و بیومتری و نصب پلاک دوباره در همان منطقه‌ای که در تور افتاده بود رهاسازی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها