نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به این‌که اوپک برای حمایت از تولیدکنندگان نفت باید سریعا فعال شود و منتظر اجلاس یک ماه آینده نباشد، گفت: خیلی‌ها منتظر پیش‌قدمی ایران هستند و آنان نیز از بازگرداندن قیمت به سطح منطقی حمایت خواهند کرد.
کد خبر: ۷۲۸۴۳۰
خطیبی: اوپک زودتر فعال شود، یک ماه دیگر دیر است

سیدمحمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این‌که قیمت نفت از 115 دلار در مدت نسبتا کوتاهی به نزدیک 80 دلار در هر بشکه رسیده است، گفت: این افت قابل توجهی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: این مسائل ارتباط مستقیمی با درآمد کشور و زندگی مردم دارد، طبعاً به عنوان کشوری که درآمدهای نفت برای آن مهم است و صادراتش هم بشدت محدود شده، اگر قیمت‌ها هم سقوط کند اقتصاد ما دچار زیان و آسیب‌ خواهد شد، به همین دلیل باید نسبت به قیمت‌های نفت حساس باشیم و تلاش کنیم از منافع کشور و عایدات نفت به شکل شایسته‌ای دفاع کنیم.

خطیبی تاکید کرد: به همین دلیل از هر راهی که بتوانیم باید قیمت‌ها را تقویت کنیم که البته این کار ساده‌ای نیست اما باید تلاش کنیم زیرا مطمئن هستم اغلب کشورهای صادرکننده نفت با ما همراه خواهند شد چون درآمدهای نفت برای آنها نیز مهم است.

وی با اشاره به این‌که قیمت نفت نه تنها برای صادرکنندگان نفت خام بلکه برای صادرکنندگان گاز نیز نگران‌کننده است، تصریح کرد: باید بدانیم که فرمول قیمت‌گذاری بسیاری از قراردادهای صادرات گاز وابسته به قیمت نفت است، بنابراین دوباره تاکید می‌کنم که این درآمدها مربوط به ملت‌هاست و باید تلاش کنیم قیمت‌ها را به سطح قابل قبولی بازگردانیم.

خطیبی با اشاره به علت اصلی کاهش قیمت جهانی نفت اظهار کرد: عامل اصلی کاهش قیمت‌ها معلوم است و باید این کاهش قیمت را در اضافه تولید و اضافه عرضه و در نهایت به هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل باید از اوپک بخواهیم با مدیریت صحیح تعادل را به بازار بازگرداند و طبعا اگر تعادل عرضه و تقاضا به بازار بازگردد قیمت‌ها به سطح قابل قبولی می‌رسد.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی اوپک در زمان کاهش قیمت‌های نفت گفت: اوپک در زمانی که قیمت‌ها متعادل است کار خاصی نمی‌کند و تنها به تمدید سقف تولید بسنده می‌کند اما نقش‌آفرینی سازمانی مانند اوپک باید در چنین شرایطی باشد که قیمت‌ها پایین آمده و کشورها دچار مشکل شده‌اند. بنابراین کار سازمانی مانند اوپک در این شرایط شروع می‌شود وگرنه در شرایط عادی که اوپک کاری انجام نمی‌دهد.

خطیبی تصریح کرد: ممکن است سالیان سال اعضا حق عضویت بدهند و وضعیت بازار عادی باشد اما انتظار اعضا از چنین سازمانی این است که در شرایط بحرانی آنها را یاری کند و بازار نفت را از آشفتگی نجات دهد بنابراین در این شرایط همه از اوپک انتظار دارند کاری انجام دهد و در این شرایط نقش‌آفرینی کند و در یک کلام از منافع اعضای خود دفاع کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها