با گذشت یک ماه از درگیری‌های شدید در شهر مرزی کوبانی میان نیروهای کرد و اعضای گروه تروریستی داعش، خبرهای 48 ساعت گذشته از آزادی قریب‌الوقوع این شهر حکایت دارد. در این میان برخی منابع از عقب‌نشینی کامل داعش از کوبانی خبر می‌دهند و برخی نیز می‌گویند اعضای داعش تنها در دو منطقه از این شهر حضور دارند.
کد خبر: ۷۲۸۳۸۶

به گزارش ایسنا، بهارین کندال، یکی از فرماندهان زن کرد در کوبانی در مصاحبه با بی‌.بی‌.سی اعلام کرد، تروریست‌های داعش از تمامی مواضع خود به غیر از دو محله در شرق این شهر عقب‌نشینی کردند. وی به موثر بودن حملات جنگنده‌های ائتلاف در متوقف کردن و عقب راندن داعش در کوبانی نیز اشاره کرد. کندال با تاکید بر این‌که آزادی کامل شهر کوبانی از وجود داعش بسیار نزدیک است، گفت: محموله‌هایی از سلاح به دست کردها رسیده است. البته او اشاره‌ای به منبع ارسال این سلاح‌ها نکرد.

یک فرمانده میدانی دیگر کردها از وجود تعداد زیادی جسد متعلق به تروریست‌های داعش در خیابان‌های کوبانی خبر داد. دیگر منابع رسانه‌ای نیز از عقب‌نشینی داعش تا خیابان 48 در شرق کوبانی خبر داده‌اند و از حملات بی‌سابقه جنگنده‌های ائتلاف و پرواز آنها در ارتفاع بسیار پایین حکایت می‌کنند.

در همین حال، شبکه اسکای‌نیوز به نقل از منابع وابسته به کردهای سوری گزارش داد، نیروهای کرد موفق شدند کنترل روستای «عامودا» در پنج کیلومتری غرب شهر کوبانی را در اختیار خود قرار دهند. پیش از این نیز کردها توانستند منطقه راهبردی تل‌الشهیر که مشرف بر شهر است را از تروریست‌ها پاکسازی کنند. در این میان جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت که نیروهای ائتلاف طی دو روز گذشته بیش از 50 حمله علیه مواضع داعش در اطراف کوبانی انجام داده‌اند.

در این میان دید‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد، گروه‌های کرد مقاومت سرسختانه‌ای در داخل کوبانی انجام می‌دهند و توانسته‌اند مانع پیشروی داعش شوند. به گفته رامی عبدالرحمن، مدیر دید‌بان حقوق بشر سوریه، نیروهای کرد تلاش دارند شبه‌نظامیان داعش را به جنگ فرسایشی بکشانند و آنها را در مرکز شهر به محاصره درآورند. وی همچنین به میزان کشته‌شده‌ها در درگیری‌های کوبانی نیز اشاره کرد.

بنا به گفته عبدالرحمان، در جریان درگیر‌ی‌های شهر کوبانی از ابتدا تاکنون حدود 660 نفر کشته شده‌اند که در میان آنها 374 نفر از تروریست‌های داعش، 258 نفر از جنگجویان یگان‌های مردمی کرد، 9 نفر از مبارزان کرد و 21 شهروند غیرنظامی دیگر بودند. رامی عبدالرحمان تاکید کرد: آمار کشته‌شدگان در این درگیری‌ها شامل تعداد کسانی نمی‌شود که در حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به شهرهای مرزی با ترکیه و استان حلب کشته شدند.

تلفات تروریست‌ها در نقاط مختلف سوریه

همزمان با تلفات و شکست سنگین تروریست‌ها در کوبانی، رسانه‌های خبری از شکست تروریست‌ها در دیگر نقاط سوریه در مقابل ارتش این کشور گزارش می‌دهند. به گزارش واحد مرکزی خبر، شماری از تروریست‌ها در حملات ارتش سوریه به چند منطقه در حومه ادلب به هلاکت رسیدند و یک دستگاه خودروی مجهز به تیربار سنگین و یک قبضه خمپاره‌انداز آنان نیز منهدم شد. یک منبع نظامی گفت، مهدی عمر محمد معروف به شیخ ماجد، سرکرده یک گروه تروریستی و ضیا سعدو، کارشناس مواد منفجره از جمله کشته‌‌شدگان بودند.

در حومه درعا نیز نیروهای ارتش سوریه به چند محل تجمع تروریست‌ها در مناطقی یورش بردند و شماری از تروریست‌ها کشته شدند. یک منبع نظامی گفت در حومه قنیطره نیز شماری از تروریست‌ها در حمله به تعدادی از مکان‌های حضور تروریست‌ها تار و مار شدند.

همچنین فارس گزارش داد، نیروهای ارتش سوریه پنجشنبه موفق شدند بر ایستگاه «القدموس» واقع در منطقه حرستا در حومه دمشق تسلط پیدا کنند. از منطقه جوبر در حومه دمشق نیز خبر می‌رسد، یگان‌های ارتش سوریه تلاش یک گروه تروریستی برای نفوذ به مناطق آزاد شده جوبر را دفع کردند. براساس گزارش‌های رسیده، عناصر مسلح برای رسیدن به نقطه المسالخ که از جمله نقاط امن جوبر شمرده می‌شود، از تونلی استفاده کردند که در عمق 12 متری زمین حفر کرده بودند. این گزارش‌ها تاکید می‌کند که این تونل چند شاخه شده و غیر از نقطه المسالخ، یکی از شاخه‌هایش به میدان الدوار الصغیر در عمق جوبر منتهی می‌شود. گفته می‌شود این نیروها پس از کشف این تونل، آن را منفجر و منهدم کردند.

در جریان این درگیری‌ها، زید رعد الحسین، کمیسیونر جدید حقوق بشر سازمان ملل گفت: آمارهای جدید که بتازگی از تعداد قربانیان جنگ داخلی سوریه منتشر شد، نشان می‌دهد بیش از 200 هزار نفر در این درگیری‌ها طی سه سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: هیات سازمان ملل در عراق نیز به جمع‌آوری تعداد قربانیان درگیری‌های خشونت‌بار داعش پرداخته است. این مقام مسئول شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: مساله سوریه و عراق را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع خواهد داد.

اولین پرواز جنگنده‌های داعش

پس از استفاده از تانک، توپ و موشک‌های پیشرفته این بار منابع محلی سوریه از پرواز هواپیماهای نظامی داعش بر فراز شهر حلب و مناطق اطراف آن خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، منابعی در شهر حلب اعلام کردند سه فروند هواپیمای نظامی در آسمان این شهر و مناطق اطراف آن به پرواز درآمده‌اند که نیروهای داعش آنها را هدایت می‌کردند.

به گفته این منابع، نیروهایی از ارتش عراق که به داعش پیوسته‌اند، در حال آموزش خلبان‌های داعشی هستند تا در آینده بتوانند حملات هوایی علیه مواضع دیگر گروه‌های مخالف یا مواضع دولت سوریه ترتیب بدهند.

بنابر این گزارش، آموزش خلبان‌های داعش در یک فرودگاه نظامی در شهر حلب انجام می‌شود و داعشی‌ها تاکنون توانسته‌اند سه فروند هواپیمای نظامی را به پرواز درآورند و به گشتزنی بپردازند.

گرچه اشاره‌ای به نوع هواپیماهای به پرواز درآمده نشده است، اما گفته می‌شود این هواپیماها جنگی بوده و بر فراز فرودگاه نظامی جراح در شمال سوریه پرواز کرده است.

داعش پیشتر اعلام کرده بود چند هواپیمای نظامی را در فرودگاه نظامی «طبقه» در استان رقه و دیگر فرودگاه‌های نظامی سوریه به کنترل خود درآورده است.

حسین خلیلی / گروه بین​الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها